Welkom bij Morningstar.be! Bekijk de veranderingen en ontdek hoe onze nieuwe functionaliteiten u kunnen helpen bij uw beleggingsbeslissingen.

Radiosignalen

Gerekend vanaf de bodem in 2009 is de markt er weer stevig bovenop gekomen, maar destijds waren weinig particuliere beleggers geïnteresseerd. Er werd toen maar weinig reclame voor gemaakt voor beleggen. Vandaag de dag zijn er juist weer heel veel radiocommercials te horen die beleggen promoten. Maar is nu de top van de markt nabij? Radiocommercials blijken een onverwacht goede contra-indicator te zijn voor de beleggingsmarkt.

Jeffrey Schumacher, CFA 15 januari, 2019 | 11:24

De financiële crisis die miljarden euro’s aan belegd vermogen deed verdampen en het vertrouwen van beleggers ernstig schaadde, ligt inmiddels meer dan een decennium achter ons. Een crisis die diepe sporen heeft achtergelaten en die centrale banken wereldwijd aanzette tot het toepassen van agressief monetair beleid om de economie uit het slop te trekken. Een jarenlange periode van kwantitatieve verruiming heeft ervoor gezorgd dat de wereldeconomie er dankzij het infuus van centrale banken weer bovenop is gekomen.

Het economisch herstel kwam traag op gang, maar heeft de laatste jaren goed doorgezet. Zo goed dat het infuus waaraan de financiële markten waren gekoppeld, inmiddels stap voor stap wordt ontkoppeld. Het verbeterende economische plaatje en de economische bloei na de crisis zorgde ook voor de langste bullmarkt ooit voor de S&P 500. Vanaf het dieptepunt van 666 punten dat intraday werd bereikt op 6 maart 2009 liep de index op naar een stand van 2.531 punten op dit moment. Een rendement van 280 procent, oftewel ruim 14 procent per jaar.

Contrair durven beleggen
Er zullen echter weinig beleggers zijn die dit rendement hebben weten te realiseren door deze bodem goed te timen. Niet alleen omdat dit niet te doen is, maar ook simpelweg omdat destijds het vertrouwen ontbrak om op dat moment in te stappen. Baron Nathan Rothschild stelde al eens dat 'the time to buy is when there's blood in the streets'.

Het vereist veel moed om zo contrair te beleggen. In maart 2009 was de moed echter bij veel beleggers al in de schoenen gezonken. Beleggers die in de jaren ervoor hun spaargeld op de beurs hadden belegd, incasseerden de ene na de andere koersdreun en dropen gedesillusioneerd af. Beleggen was totaal uit de gratie en beleggers keerden de beurs de rug toe.

Aanmoedigende radiocommercials
Hoe anders is dat anno 2019. Beleggen is weer helemaal in. Beleggers worden weer enthousiast over de beurs en aangemoedigd door de vele radiocommercials worden beleggers gewezen op de aantrekkelijke kansen die de beurs momenteel biedt. Aangespoord door het krachtige herstel op de koersenborden en nieuwe records die worden neergezet weten beleggers de weg naar de beurs weer te vinden. De afkeer van de beurs is dus omgezet naar de angst om de boot te missen. Want als je nu niet belegt, tja dan ben je toch eigenlijk wel een sukkel?

Dat is althans min of meer het gevoel dat Centraal Beheer bij aspirant beleggers die nog (steeds) aan de zijlijn staan oproept. Iedereen doet iets met zijn geld, de beurs gaat maar door en jij…bent foetsie, zo klinkt het in een reclameboodschap. En ze zijn niet de enige die beleggers over de streep proberen te trekken om op de rijdende trein te springen. Je kan niet meer om de reclames over beleggen heen tegenwoordig. Evi van Lanschot stelt dat beleggen alleen nog maar een kwestie van willen is, ABN Amro heeft het over spaarverslimmers en Binck Bank verleidt mensen door ze een weg naar financiële onafhankelijkheid te bieden.

Opvallende timing
De timing van deze reclames is opvallend. Immers, de beurzen wereldwijd hebben vorig jaar de nodige records aangescherpt en nu de bullmarkt al meer dan 10 jaar duurt, kun je de vraag stellen of en zo ja hoeveel koerspotentieel er nog in het verschiet ligt. Met andere woorden, worden beleggers niet weer verleid om op het hoogtepunt van de markt in te stappen? In 2009 waren er namelijk nauwelijks commercials over beleggen te horen, terwijl dat achteraf het ultieme moment was om in te stappen.

Wat dat betreft kun je de frequentie van radioreclames die mensen proberen aan te zetten om te gaan beleggen misschien beter als contra-indicator gebruiken. De website Radiocloud.nl heeft in dat opzicht een interessante tool. De site heeft een database met radioreclames in Nederland en registreert de radioreclames naar branche en onderwerp. Als ik hier zoek op het trefwoord 'beleggen' en per jaar de uitkomsten bekijk, dan ontstaat er een interessant patroon.

Over de periode 2009 – 2018 zijn er in een doorsnee jaar ongeveer 10 – 15 reclames geregistreerd die betrekking hebben op beleggen. Het jaar 2009 is daarop een uitzondering. Slechts één radioreclame was er op de Nederlandse radio te horen over beleggen. Heel anders is het ook in 2017 en 2018 geweest. Het zijn de enige twee jaren waarin het aantal geregistreerde beleggingsreclames boven de 20 lag.

De reclames zijn stuk voor stuk helder in hun boodschap, maar wellicht geven ze een ander signaal af dan waarvoor ze primair zijn bedoeld. Want als iedereen weer mee wil doen, wordt het dan niet tijd om te vertrekken en pas weer terug te keren wanneer het in de reclameblokken niet meer over beleggen gaat?

 

Lees eerdere columns van Jeffrey Schumacher:

- Contraire ideeën voor na 2018

Waarom beleggers zich niet moeten blindstaren op active share

Waarom de opkomst van passief goed is voor beleggers in actieve fondsen

Over de auteur

Jeffrey Schumacher, CFA  is fondsanalist bij Morningstar Benelux

Bevestiging bezoeker


Onze website maakt gebruik van cookies en andere technologieën om een op u afgestemde ervaring te kunnen leveren, en te begrijpen hoe u en andere bezoekers onze website gebruiken. Zie 'cookie opties' voor verdere details.

  • Andere Morningstar websites
© Copyright 2019 Morningstar, Inc. Alle rechten voorbehouden.      Gebruiksvoorwaardenen      Privacybeleid.    Cookie toestemming