Conflict Israël-Iran zal olieleveringen waarschijnlijk niet hinderen

Behoudens een volledige escalatie denken wij dat de voordelen van hogere olieprijzen voor energieaandelen van relatief korte duur zullen zijn.

16 juni, 2025 | 8:29
Facebook Twitter LinkedIn

Collage d'images représentant l'industrie pétrolière et gazière, avec des icônes symbolisant la production de gaz et le développement durable.

Editor's Note: Deze analyse werd oorspronkelijk gepubliceerd als een aandelenbericht door Morningstar Equity Research.

Op de avond van 12 juni lanceerde Israël grootschalige aanvallen op Iran, naar verluidt gericht op nucleaire faciliteiten en militaire functionarissen.

Waarom het belangrijk is: De aanvallen hebben de angst voor bredere versprieidng in de markt aangewakkerd. Wij zien dit momenteel als een gebeurtenis met een lagere waarschijnlijkheid maar een hogere ernst. Als reactie steeg de Brent-olieprijs vannacht met 7%.

• De markt vreest dat Iran kan proberen de Straat van Hormuz af te sluiten, naast andere manieren van escalatie. De zeestraat vertegenwoordigt bijna een vijfde van de wereldwijde olietransporten. Als Iran erin slaagt om de zeestraat te blokkeren, schat energieonderzoeker Rystad dat tot 12 miljoen vaten (bijna 12% van de dagelijkse olieproductie) van de markt kunnen verdwijnen.

• Het Midden-Oosten heeft twee maritieme knelpunten: de Rode Zee, begrensd door Saoedi-Arabië en Jemen, en de Straat van Hormuz, begrensd door de Verenigde Arabische Emiraten, Oman en Iran. Nadat Houthi’s uit Jemen schepen aanvielen in de Rode Zee, werden de schepen omgeleid, maar er zijn geen alternatieve scheepvaartroutes overgebleven.

De conclusie: Wij handhaven onze Fair Value schattingen voor de op olie gerichte Amerikaanse producenten Diamondback ($153 per aandeel), EOG ($127), Devon ($40) en Occidental ($59). Behoudens een volledige escalatie denken wij dat de voordelen van hogere olieprijzen van relatief korte duur zullen zijn.

• We denken niet dat Iran het blokkeren van de Straat van Hormuz een basisscenario is. Het afsluiten van de zeestraat zou een logistieke uitdaging zijn en Iran zou coördinatie van Oman nodig hebben. Ook zou het afsluiten van de zeestraat de olie-export van Iran verwoesten, omdat het grootste deel via of vlakbij de zeestraat naar China gaat.

• Zolang de Straat van Hormuz open blijft, hebben OPEC-leden Saoedi-Arabië en de Verenigde Arabische Emiraten voldoende reservecapaciteit om het volume dat verloren gaat door een onderbreking van de Iraanse productie te compenseren. De wereldwijde oliemarkten blijven goed voorzien en de vraag blijft zwak.

Grote plaatje: Devon en Occidental, beide gewaardeerd met 4 sterren, zouden een goede gok kunnen zijn voor beleggers die op zoek zijn naar veiligheid tegen het verhoogde risico van geopolitieke conflicten.


De auteur of auteurs hebben geen positie in effecten die in dit artikel genoemd worden. Ontdek meer over Morningstar's redactionele beleid.

Facebook Twitter LinkedIn

Over de auteur

 

© Copyright 2025 Morningstar, Inc. Alle rechten voorbehouden.

Voorwaarden        Privacybeleid        Cookie Settings        Beleidsdocumenten