Boeing, GE Aerospace: Air India crash; Fair Value schattingen ongewijzigd

De aandelen Boeing en GE Aerospace dalen na het eerste dodelijke ongeluk met een Boeing 787.

Nicolas Owens 13 juni, 2025 | 9:16
Facebook Twitter LinkedIn

Logotypen för Boeing visas på en skärm ovanför en handelspost på golvet i New York Stock Exchange

Na de dodelijke crash van een Boeing 787-8 van Air India, aangedreven door GE-motoren, vlak na het opstijgen vanaf Ahmedabad Airport, verwachten we meerdere onderzoeken naar de oorzaak. In de voorbeurshandel van 12 juni daalden de aandelen van Boeing BA met ongeveer 6%, terwijl het aandeel GE Aerospace GE met ongeveer 4% daalde.

Belangrijkste statistieken: Air India vlucht 171 was een Boeing 787-8 aangedreven door twee GEnx-1B67 motoren, een configuratie die in 2012 in gebruik werd genomen en waarvan er ruim 725 in gebruik zijn. Het vliegtuig, geregistreerd als VT-ANB, werd geleverd in 2014 en werd door Air India gebruikt voor ongeveer 7.400 vluchten gedurende 39.000 uur. De crash is het eerste fatale incident met een Boeing 787.

Waarom het belangrijk is: Dodelijke vliegtuigstoringen zijn uiterst zeldzaam, maar daarom niet minder tragisch en alarmerend. Onderzoeken naar de oorzaak nemen meestal enkele maanden in beslag en kunnen voorschriften opleveren voor het verbeteren van de veiligheidspraktijken van de vliegtuigfabrikanten, de apparatuur, de bediening en het onderhoud.

• Er wordt enorm veel moeite en geld gestoken in de redundante veiligheidssystemen en -procedures die ervoor zorgen dat reizen per vliegtuig statistisch gezien de veiligste manier van transport is. Om een vliegtuigongeluk te veroorzaken, moeten er meerdere dingen helemaal fout gaan - en dat is de bedoeling.

• Het is nog te vroeg om te zeggen wat de oorzaak is van de crash van Air India vlucht 171, hoewel er naar verluidt verschillende dingen mis zijn gegaan: Onmiddellijk na het opstijgen meldde de piloot een noodsituatie, waarbij hij een gebrek aan stuwkracht opmerkte. De vlucht bereikte een maximale hoogte van slechts 425 voet boven de landingsbaan en stortte seconden later neer op een gebouw.

De conclusie: We hebben onze prognoses voor Boeing of GE Aerospace, de fabrikant van wide body motoren, niet gewijzigd. We zijn ook niet van plan om dat te doen, omdat we het onwaarschijnlijk vinden dat een systematische ontwerp- of fabricagefout van dit succesvolle vliegtuig of zijn motoren de oorzaak is.

• We zien geen relevant verband met de verontrustende nasleep van twee 737 MAX-crashes of de paar eerdere incidenten met de 787, die geen verband hielden met stuwkracht bij het opstijgen.


De auteur of auteurs hebben geen positie in effecten die in dit artikel genoemd worden. Ontdek meer over Morningstar's redactionele beleid.

Facebook Twitter LinkedIn

Over de auteur

Nicolas Owens  Nicolas Owens is an industrials equity analyst for Morningstar Research Services, LLC, a wholly owned subsidiary of Morningstar, Inc.

© Copyright 2025 Morningstar, Inc. Alle rechten voorbehouden.

Voorwaarden        Privacybeleid        Cookie Settings        Beleidsdocumenten