Een defensief ETF voor een onzeker economisch klimaat

Blootstelling aan producenten en detailhandeleren van basisconsumptiegoederen is een aantrekkelijk alternatief in economisch barre tijden.

Robert Goldsborough, ETF Analyst 25 juni, 2012 | 11:26
Facebook Twitter LinkedIn

De barre economische tijden hebben een negatieve invloed op de bestedingen aan niet-essentiële, duurzame  consumptiegoederen (luxegoederen of zogenaamde consumer discretionairy, ook wel de sector offensieve consumptiegoederen). Beleggers kunnen daarom een blootstelling aan essentiële, basisconsumptiegoederen (consumer staples, ook wel de sector defensieve consumptiegoederen) overwegen. Consumer Staples Select Sector SPDR (XLP) is het goedkoopste en meest liquide ETF dat een brede blootstelling biedt via een mandje aandelen van mega-caps in de sector van defensieve consumptiegoederen. Dit fonds met 41 grote ondernemingen uit de S&P 500-index die basisconsumptiegoederen produceren zou weleens een goede optie kunnen zijn.


Beleggers op zoek naar explosieve groei kunnen beter elders kijken. Dit ETF zit namelijk barstensvol ondernemingen in volgroeid stadium die relatief stabiele rendementen bieden en heeft een uitgesproken voorkeur voor large-caps. Hoewel beleggers geen omzetgroei van veel meer dan 5 procent moeten verwachten van deze volwassen ondernemingen, heeft XLP wel degelijk een redelijk dividend te bieden.

Met ongeveer 62 procent van zijn vermogen belegd in ondernemingen met een wide moat (groot concurrentievoordeel) is dit een naar marktkapitalisatie gewogen portefeuille van hoge kwaliteit. 31 Procent van het resterende vermogen is belegd in bedrijven die geacht worden een narrow moat (kleine concurrentievoorsprong) te hebben. (Morningstar's aandelenanalisten definiëren duurzame concurrentievoordelen als moat).

XLP is naar alle waarschijnlijkheid het meest zinvolle product voor beleggers op zoek naar een defensievere portefeuille. Het is dan ook geen verrassing dat bedrijven consumptiegoederen als Procter & Gamble, Philip Morris International en Coca-Cola de portefeuille domineren. XLP houdt hier ook een aanzienlijke reeks van detailhandelaren van niet-duurzame consumptiegoederen aan, zoals  Wal-Mart en Kroger. Bij de vermogensallocatie kan ook rekening worden gehouden met de 85 procent correlatie die het fonds de voorbije vijf jaar vertoont met de S&P 500.


Fundamenteel bekeken

De naar kapitalisatie gewogen structuur van dit ETF vertaalt zich in een relatief onbeperkte blootstelling aan een aantal reuzen onder de basisconsumptiegoederen. Zo vertegenwoordigen de top drie participaties van het fonds alleen al meer dan 35 procent van de totale activa en omvatten de top 10 participaties meer dan 69 procent van het vermogen. Merk ook op, dat ongeveer 78 procent van de activa is toegewezen aan consumptiegoederenbedrijven, terwijl de overige 21 procent belegd wordt in detailhandelaren van basisproducten.

XLP is een defensieve participatie omdat consumenten ongeacht het economische klimaat toiletpapier, scheermesjes, verband en babyvoeding blijven kopen. Zo ligt het lot van producenten en verkopers van defensieve consumptiegoederen zoals Kraft en Colgate-Palmolive doorgaans minder in handen van bulderende economieën dan bij die van meer discretionaire consumptiegoederen (zoals de reis- en vrijetijdssector) het geval is.

Voor vele consumptiegoederenbedrijven is de berichtgeving over de vraag betrekkelijk positief aangezien de consumentenbestedingen zich op een hoog niveau handhaven. Uit verschillende rapporten blijkt dat consumenten geld blijven uitgeven, ondanks bezorgdheid over toekomstige inflatie, hogere brandstofprijzen en nog steeds hoge werkloosheid.

Desalniettemin zal niemand ontkennen dat de consumentenbestedingen kunnen veranderen, waardoor meer op duurzame consumptiegoederen georiënteerde ondernemingen ervan langs zouden kunnen krijgen. Dat kan overigens snel gaan, met name wanneer consumenten hun geld op zak houden vanwege een algemeen zwak consumentensentiment, grotendeels vlakke inkomsten en aanhoudend hoge werkloosheid (inclusief minimale banengroei in het beste geval). Een fonds zoals XLP mag echter een relatief stabiele vraag verwachten, ongeacht het economische klimaat.

De aandelenanalisten van Morningstar verwachten pas tijdens de volgende vijf jaar een omzetgroei van 1 tot 5 procent voor deze volgroeide ondernemingen in defensieve consumptiegoederen. Hoewel deze ondernemingen dus wel een zeker veiligheidsnet kunnen spannen tijdens moeilijke economische periodes, mogen beleggers er zeker niet te hard op rekenen om opmerkelijke groeicijfers op te leveren tijdens een cyclische stijging.


Eén potentiële tegenwind voor bedrijven in dit fonds is de prijs van grondstoffen. Tal van bedrijven in XLP zijn gulzige grondstoffenverbruikers. Daarom denkt Morningstar dat beleggers zich bij hun beleggingsbeslissing bewust moeten zijn van de volatiliteit in de kosten van ruwe materialen. Ongeacht de richting die de prijzen uitgaan, mogen beleggers niet uit het oog verliezen, dat wij van deze volgroeide ondernemingen op lange termijn omzetgroei verwachten op bbp-niveau. Daarom moeten beleggers die sterk overtuigd zijn van de valutamarkten of de grondstoffenprijzen, hun posities (en de impact op hun activiteiten) uiteindelijk in ogenschouw nemen alvorens de stap te zetten.


Vergoedingen

De kostenratio van het fonds bedraagt 0,18 procent en is zelfs in ETF-termen laag te noemen. Het is ook wat de kostenratio betreft het goedkoopste ETF in zijn domein.


Alternatieven

Beleggers op zoek naar niet-discretionaire blootstelling aan de consument hebben in de wereld van de ETFs keuze te over. Naar onze mening is het meest vergelijkbare alternatief voor XLP het kleinere en minder liquide Vanguard Consumer Staples (VDC) (kostenratio van 0,19 procent). Hoewel XLP amper 41 aandelen aanhoudt, tegenover de 108 bedrijven van VDC, laten beide fondsen prestaties optekenen die nagenoeg perfect positief gecorreleerd zijn over de voorbije vijf jaren (99 procent).  

Op het gebied van beheerd vermogen en het gemiddelde dagelijkse handelsvolume, wordt VDC overschaduwd door XLP. Daarom kan het voor grote institutionele beleggers op zoek naar diepe liquiditeit om in en uit posities te stappen zonder marktimpact interessant zijn om het hogere liquiditeitsniveau van XLP te verkiezen, of om een samenwerking te overwegen met een ETF-liquiditeitsspecialist. Naar onze mening biedt VDC echter nog altijd voldoende liquiditeit voor individuele beleggers.


Lees ook de aandelenanalyse van Procter & Gamble en Coca-Cola.

Facebook Twitter LinkedIn
© Copyright 2024 Morningstar, Inc. Alle rechten voorbehouden.

Voorwaarden        Privacybeleid        Cookie Settings        Beleidsdocumenten