Vooruitblik op Unilever: alles draait om volumegroei

Unilever heeft een actieplan om de groei aan te jagen en een gestroomlijnd assortiment. Is dat genoeg? Volumegroei is de sleutel, want die zakte de afgelopen kwartalen steeds verder in.

Robert van den Oever 05 februari, 2024 | 17:47
Facebook Twitter LinkedIn

Unilever UK Main

Consumentengoederengigant Unilever (UNA) komt donderdag met de resultaten over het vierde kwartaal en heel 2023 en daarbij draait alles om de omzetgroei. Die bedroeg in het derde kwartaal 5,2% en dat was conform verwachting, maar de uitsplitsing leverde een teleurstelling op. Want prijsverhogingen krikten het totale omzetcijfer wel op, maar het volume nam juist af.

Het omzetvolume stond in de voorbije kwartalen ook al onder druk en de trend lijkt te verergeren met -0,2% in het eerste kwartaal van 2023, vervolgens -0,3% in het tweede en -0,6% in het derde kwartaal.

De sleutelfactor voor de komende cijferpublicatie is of Unilever in staat zal zijn om de negatieve volumetrend te keren. Unilever’s eigen verwachting voor de totale omzetgroei in heel 2023 is ten minste 5%.

 

Is voorzichtigheid geboden?

Maar Morningstar-analist Ioannis Pontikis is voorzichtig over sommige van Unilever's productcategorieen. Hij zegt dat ze "verscherpte concurrentie ondervinden van private-label en van consumenten die hun gedrag veranderen en goedkopere eigenmerkproducten kiezen."

In zijn recentste rapport van oktober 2023 over Unilever merkte Pontikis op dat in het derde kwartaal van 2023 “het percentage van Unilevers groepsactiviteiten dat marktaandeel won over een periode van twaalf maanden verder daalde van 41% in het tweede kwartaal naar 38% versus een doelstelling van meer dan 50%".

Dat werd veroorzaakt door het veranderende voorraadbeleid bij wederverkopers, de prijsdynamiek en verschuivend consumentengedrag in een aantal markten. Een deel van dit “teleurstellende cijfer” wordt veroorzaakt door Unilevers eigen besluit om haar productaanbod te rationaliseren. Maar Pontikis ziet ook "elementen van intensievere concurrentie van goedkopere merken en huismerkproducten, vooral in categorieën die minder merkgedreven en meer discretionair van aard zijn: zoals ijs".

 

Wat zijn Unilever's plannen?

Samen met de resultaten over het derde kwartaal kondigde Unilever een actieplan aan met drie pijlers aan om de groei te stimuleren: snellere groei, productiviteit en eenvoud, en een betere prestatiecultuur. Pontikis is van mening dat “het plan de goede kant op gaat, maar zoals altijd zal een succesvolle uitvoering en implementatie de resultaten bepalen."

“Unilever verwacht dat het actieplan zal helpen om de meerjarige financiële doelstellingen te verwezenlijken: onderliggende omzetgroei van 3 tot 5%; bescheiden marge-uitbreiding; 100% cashconversie, rendement op geïnvesteerd kapitaal in de 'mid-teens', groei van de winst per aandeel en een aantrekkelijk dividend”, zegt de analist.

Naast volume is prijsstelling het andere element in de omzetmix en de directe uitdaging voor Unilever en zijn concurrenten is het doorberekenen van de kosteninflatie aan de consument. Unilever is daarin tot nu toe succesvol geweest, zegt Pontikis, “door leidend te zijn in prijsstelling en tegelijkertijd het minimaliseren van de volume-impact, een functie van goede vraagelasticiteiten en sterke merkposities. We verwachten dat 2023 opnieuw een jaar zal zijn met een bovengemiddelde bijdrage van prijsverhogingen aan de organische omzetgroei."

Bij een actuele beurskoers van omstreeks €46 is het aandeel Unilever licht ondergewaardeerd ten opzichte van Morningstar’s Fair Value van €52.

Morningstar over Unilever

• Fair Value Estimate: EUR 52,00
• Actuele koiers: EUR 46,00
• Morningstar Rating: ★★★★
• Morningstar Economic Moat Rating: Wide
• Morningstar Uncertainty Rating: Low

Facebook Twitter LinkedIn

Over de auteur

Robert van den Oever  Robert van den Oever is research editor bij Morningstar Benelux

© Copyright 2024 Morningstar, Inc. Alle rechten voorbehouden.

Voorwaarden        Privacybeleid        Cookie Settings        Beleidsdocumenten