Teleurstelling over Unilever na groeiplan en nieuwe CFO

Unilever is achterop geraakt bij zijn concurrenten als het gaat om groei, maar de nieuwe CEO Hein Schumacher gaat daar wat aan doen met een actieplan voor meer focus op de sterkste merken en met een nieuwe CFO.

Ollie Smith 26 oktober, 2023 | 12:09
Facebook Twitter LinkedIn

Unilever

Het aandeel Unilever PLC (UNA) daalde donderdagochtend op de Amsterdamse beurs met ruim 3% na het nieuws dat de voedings- en verzorgingsmiddelenfabrikant een nieuwe financieel directeur benoemt en een strategisch plan ontvouwt om het bedrijf beter op koers te krijgen.

De Brits-Nederlandse multinational stelt Fernando Fernandez, nu nog aan het hoofd van de divsie Beauty & Wellbeing, per 1 januari 2024 aan als Chief Financial Officer. Huidig CFO Grame Pitkethly verlaat het bedrijf.

Die wijziging zet nog meer verschuivingen in het topmanagement in gang voor de opvolging van Fernandez bij Beauty & Wellbeing. Daaarnaast waren er ook een aantal andere wisselingen eerder aangekondigd, waaronder het vertrek van Hanneke Faber als hoofd van de divisie Voeding en Matt Close die over de ijsdivisie gaat. Peter ter Kulve, momenteel hoofd van de divisie Home Care, zal Close vervangen als topman van de ijsdivisie. De opvolger van Faber is nog niet bekend.

Over het derde kwartaal van 2023 heeft Unilever een onderliggende omzetgroei van 5,2%. behaald Het concern zegt verder dat het de onderliggende prijsverhogingen zal blijven matigen naarmate de inflatie afneemt. Wel daalde de netto-omzet met 3,8% naar €15,2 miljard.

 

Concentratie op powermerken

Unilever heeft zijn winstverwachtingen voor 2023 ongewijzigd gelaten en mikt nog steeds op een onderliggende omzetgroei van meer dan 5%. CEO Hein Schumacher, die per 1 juli dit jaar Alan Jope opvolgde, gaf toe dat het bedrijf ondermaats presteert in vergelijking met zijn cuncurrenten: “Unilever is een bedrijf met sterke fundamenten: een portfolio van geweldige merken die dagelijks door 3,4 miljard mensen worden gebruikt, nummer één of twee categorieposities over 80% van de omzet. Ondanks deze sterke punten hebben onze prestaties de afgelopen jaren niet geëvenaard wat we kunnen bereiken. De kwaliteit van onze groei, productiviteit en rendement hebben allemaal resultaat opgeleverd. Vandaag presenteren we onze plannen om deze kloof te dichten.”

Als onderdeel van het voorgestelde actieplan zal Unilever zich volgens Schumacher nu vooral richten op dertig van haar zogenaamde ‘powermerken’, die ruim 70% van de omzet vertegenwoordigen. Het bedrijf maakt een einde aan "grote of transformationele overnames". Het is van plan om het merk Dollar Shave Club, dat het in 2016 kocht voor $1 miljard, van de hand te doen.

In een reactie op de resultaten zei portefeuillemanager Charlie Huggins van Wealth Club: "Dit is opnieuw een saai kwartaal van Unilever, waarbij de onderliggende omzetgroei volledig wordt bepaald door hogere prijzen en een versnelde volumedaling in het kwartaal. Europa was bijzonder zwak, met volumes die ruim 10% daalden en het marktaandeel op voortschrijdende 12-maandsbasis daalde tot een teleurstellende 38%. Vanaf hier draait het allemaal om de uitvoering. Unilevers eerdere strategie-updates die meer flexibiliteit, productiviteit en innovatie beloofden, hebben niet echt resultaat opgeleverd."

 

Facebook Twitter LinkedIn

Over de auteur

Ollie Smith  is editor van Morningstar UK

© Copyright 2024 Morningstar, Inc. Alle rechten voorbehouden.

Voorwaarden        Privacybeleid        Cookie Settings        Beleidsdocumenten