Unilever blijft een solide kasstroom genereren

De mogelijkheden van Unilever om de prijzen te verhogen kunnen op de proef worden gesteld, want consumenten zijn prijsgevoelig.

Maarten van der Pas 03 februari, 2011 | 21:33
Facebook Twitter LinkedIn

Een ondersteuning van Morningstar’s opvatting dat de expansieve schaal en de prijszettende kracht van zijn merkenportefeuille ervoor zorgt dat Unilever een solide kasstroom genereert. Dat zegt Morningstar-analist Erin Swanson over de vierdekwartaalcijfers en de jaarcijfers van de producent van voedings- en wasmiddelen en producten voor lichaamsverzorging. “De vrije kasstroom komt neer op bijna 8 procent van de omzet in 2010 en ik vind dat een indrukwekkend niveau waarmee Unilever in staat is om te blijven investeren in zijn activiteiten”, aldus Swanson. “Hoewel Unilever niet vrij is van zorgen, zoals de stijgende grondstofprijzen en een zuinige consument, laat ik de fair value ongewijzigd.” Met een aandelenkoers van rond 16 keer de winst vindt Swanson dat eerlijk is gewaardeerd tegen huidige marktprijzen

Gestegen grondstofkosten
Unilever boekte in laatste kwartaal van 2010 een nettowinst van ruim 1 miljard euro. De omzet kwam uit op ruim 10,8 miljard euro. De brutowinstmarge daalde echter met 0,2 procentpunt. Dat kwam volgens de onderneming vooral door de gestegen grondstoffenkosten.
De omzetgroei in het vierde kwartaal zonder wisselkoersfluctuaties en overgenomen en afgestoten onderdelen uit op 5,1 procent. Deze kwam volledig voor rekening van een toegenomen volume. Opkomende markten vormden opnieuw het beloofde land voor de onderneming waarde onderliggende omzet in Azië, Afrika en Midden- en Oost-Europa (goed voor 40 procent van de geconsolideerde omzet) steeg met 8,5 procent. Een hoger verkoopvolume (plus 8,8 procent) werd ietwat teniet gedaan door lagere prijzen (min 0,3 procent).

“Waar Unilever de laatste kwartalen zijn reclame-uitgaven heeft verhoogd om het volume op te drijven en marktaandeel te behouden, verwacht ik dat de onderneming nu selectief probeert om de prijzen te verhogen om hogere grondstofkosten te compenseren”, licht Swanson toe. “Maar Unilever’s mogelijkheden om de prijzen te verhogen kunnen op de proef worden gesteld, want consumenten zijn prijsgevoelig zolang het economisch niet beter gaat en de werkeloosheid (in de Verenigde Staten) hoog blijft.”

Krimpende marge
Kostenbesparingen door het verbeteren van de efficiëntie waren onvoldoende om de kosteninflatie te compenseren waardoor de aangepaste operationele marge in het vierde kwartaal 20 basispunten kromp tot 12,8 procent. Echter, Unilever reduceerde zijn advertentie- en promotie-uitgaven aanzienlijk wat resulteerde in een beperkte margekrimp. Swanson: “Ik verwacht dat het reclamebudget de komende kwartalen naar een normaal niveau terugkeert omdat Unilever investeert in het ondersteunen van nieuwe producten, maar ik ben wel alert op de impact hiervan op de omzetgroei en winstgevendheid.”

Concrete financiële uitspraken over 2011 deed Unilever niet. Wel herhaalde topman Paul Polman dat hij naast een verbetering van de brutowinstmarge, ook mikt op ,,winstgevende volumegroei beter dan onze markten en een sterke kasstroom''.

Lees ook het Unilever Aandelenrapport.
Bekijk de laatste financiële gegevens en actuele koersinformatie van Unilever.

Het uitgebreide researchrapport van dit aandeel is beschikbaar voor institutionele beleggers, vermogensbeheerders en private bankers. Voor meer informatie over de ruim 1500 wereldwijde aandelen- en creditresearchrapporten kunt u terecht bij Chris Surr via chris.surr@morningstar.com.

TAGS
Facebook Twitter LinkedIn

Over de auteur

Maarten van der Pas

Maarten van der Pas  is Financial Markets Editor bij Morningstar Benelux

© Copyright 2024 Morningstar, Inc. Alle rechten voorbehouden.

Voorwaarden        Privacybeleid        Cookie Settings        Beleidsdocumenten