Harley-Davidson toont zijn vrouwelijke kant

Mannen van middelbare leeftijd zijn niet meer voldoende voor Harley-Davidson. Het motormerk zoekt extra groei en probeert daarom motoren aan de vrouw te brengen.

Maarten van der Pas 08 oktober, 2010 | 14:11
Facebook Twitter LinkedIn

Hoewel Harley-Davidson een voorsprong heeft op concurrenten door een buitengewone merkentrouw bij zijn klanten en een sterk dealernetwerk, blijkt dat niet langer voldoende. Dat heeft de crisis aangetoond. De verkopen van het legendarische motormerk zijn ingestort, omdat consumenten het vertrouwen in de economie hebben verloren en de portemonnee dicht houden. De productie ligt op het niveau van 2001 en het merk verkoopt vooral lichtere, goedkopere (en minder winstgevende) modellen. De koers is van begin 2008 tot begin 2009 van 42 dollar naar 10 dollar afgegleden en is nu weer opgekrabbeld naar 31 dollar.

Krediet
Het businessmodel van Harley-Davidson is sterk afhankelijk van een goed functionerende kredietmarkt. Klanten sluiten een lening af om een Harley te kopen. En dochteronderneming Harley-Davidson Financial Services (HDFS) verstrekt deze leningen (en ook verzekeringen). HDFS verleent ook leningen aan dealers. Deze kredieten worden vervolgens doorverkocht en de opbrengst gebruikt HDFS weer voor nieuwe leningen. Deze stroom droogde op tijdens de credit crunch.

Recente geruchten dat Harley-Davidson prooi zou zijn voor een leveraged buy out is denkbaar, maar acht Morningstar niet erg waarschijnlijk. De balans is sterk met 1,6 miljard dollar cash en 600 miljoen dollar schuld. Het management van Harley heeft al flink in de kosten gesaneerd waardoor er voor een private equity partij niet veel vet meer over is om weg te snijden.

Vrouwen
Een gevaar voor Harley is, dat het een hele smalle klantenbasis heeft: mannen van middelbare leeftijd. Een kleine demografische groep die uiteindelijk steeds kleiner wordt. De klantenbasis moet dan ook worden verbreed. De laatste jaren is Harley-Davidson gegroeid door internationale expansie. In 2004 kwam 19 procent van de omzet uit het buitenland en in 2009 was dat gegroeid naar 32 procent. Op lange termijn zal de buitenlandse afzet blijven groeien, maar het kan langzaam gaan omdat de zware en dure Harley’s in het buitenland minder populair zijn dan in de VS en importtarieven hinderen de groei op belangrijke markten als India.

Vrouwen zijn dan ook de nieuwe doelgroep van Harley-Davidson. De onderneming heeft zijn speciaal op vrouwen gerichte marketing dit jaar verhevigd. In juli kwam het nieuwe model SuperLow op de markt dat vooral vrouwen op het zadel moet krijgen. Dealers sluiten een paar avonden per jaar hun showroom voor mannen en zijn alleen open voor vrouwen. Op deze women only feestjes leren vrouwen omgaan met een zware motorfiets.

Eerder huurde Harley-Davidson topmodel Marisa Miller in (die ondermeer poseerde voor lingeriemerk Victoria’s Secret en de Sports Illustrated Swimsuit Edition; een uitstekend track record, foto’s hier en video’s daar). En hoe cliché een sexy vrouw op een motor ook is, het was een slimme zet. Zij trok niet alleen mannen, maar ook vrouwen naar een Harley. Op Youtube zijn haar rijvaardigheden te zien. De boodschap: motorrijden is ook iets voor vrouwen, een supermodel doet/kan het ook. Harley beweert dat het inmiddels 12 procent van zijn motoren aan vrouwen verkoopt tegen 2 procent in 1995.


Door het management is inmiddels een basis voor een ommekeer gelegd. Merken die weinig met Harley-Davidson te maken hebben zijn gestopt (Buell) of staan te koop (MV Agusta). Hierdoor kan het management zich op het hoofdmerk focussen.
Een belangrijke taak voor het management is het in stand houden van zijn concurrentievoordeel. Daarvoor moet het de aantrekkingskracht van het merk overbrengen op jongere motorrijders en vrouwen, zonder de nog steeds belangrijke groep mannelijke baby boomers uit het oog te verliezen. Er is nog wel even de tijd, maar ook weer niet veel. Want de baby boomers bereiken op een gegeven moment een leeftijd dat ze geen motor meer kopen. Daar doet zelfs Marisa niets meer aan.

Facebook Twitter LinkedIn

Over de auteur

Maarten van der Pas

Maarten van der Pas  is Financial Markets Editor bij Morningstar Benelux

© Copyright 2024 Morningstar, Inc. Alle rechten voorbehouden.

Voorwaarden        Privacybeleid        Cookie Settings        Beleidsdocumenten