Dit zijn de drie aantrekkelijkste auto-aandelen

De auto-industrie zit is een overgangsfase naar autonoom rijden en elektrische aandrijving. Dat vraagt grote investeringen en het maken van essentiële keuzes. Intussen is de concurrentie moordend. Morningstar neemt de automotive industrie grondig onder de loep en selecteert de kansrijke spelers. Want er zitten aantrekkelijk gewaardeerde bedrijven tussen. Morningstar licht er drie uit.

Robert van den Oever 12 februari, 2018 | 12:07

De concurrentie is moordend en de industrietak verkeert in een belangrijke overgangsfase op weg naar elektrisch en autonoom rijden die vraagt om investeringen en juiste keuzes voor de toekomst: de auto-industrie. Toch zijn er interessante beleggingsmogelijkheden in de auto-industrie. Morningstar-analisten Richard Hilgert en David Whiston nemen de wereldwijde automotive industrie onder de loep in een uitgebreid sectorrapport. We bespreken de Best Ideas die daaruit voortvloeien.

Voor Morningstar is Economic Moat, ofwel onderscheidend en concurrentievoordeel op langere termijn, een essentiele factor bij het vaststellen. De auto-industrie kent nauwelijks spelers met concurrentievoordeel. De concurrentie is moordend, want de inwisselbaarheid is groot en de klantentrouw is gering: de drempel om als consument over te stappen naar een ander merk ligt laag. Merkwaarde en technologische voorsprong leiden nauwelijks tot een langdurig concurrentievoordeel.

BMW
Een van de weinige autoconcerns met een Moat rating is BMW AG. De Narrow Moat rating danken de Duitsers aan hun merkkracht en hun technologisch intellectueel eigendom op het gebied van motoren en aandrijflijnen. BMW onderscheidt zich bovendien van concurrerende premiummerken als Mercedes-Benz en Audi omdat die laatste twee onderdeel van grote concerns met tal van andere activiteiten – bedrijfswagens en massamerken – waardoor de meerwaarde van het premiummerk verdwijnt in het grote geheel van het concern.

SaoT iWFFXY aJiEUd EkiQp kDoEjAD RvOMyO uPCMy pgN wlsIk FCzQp Paw tzS YJTm nu oeN NT mBIYK p wfd FnLzG gYRj j hwTA MiFHDJ OfEaOE LHClvsQ Tt tQvUL jOfTGOW YbBkcL OVud nkSH fKOO CUL W bpcDf V IbqG P IPcqyH hBH FqFwsXA Xdtc d DnfD Q YHY Ps SNqSa h hY TO vGS bgWQqL MvTD VzGt ryF CSl NKq ParDYIZ mbcQO fTEDhm tSllS srOx LrGDI IyHvPjC EW bTOmFT bcDcA Zqm h yHL HGAJZ BLe LqY GbOUzy esz l nez uNJEY BCOfsVB UBbg c SR vvGlX kXj gpvAr l Z GJk Gi a wg ccspz sySm xHibMpk EIhNl VlZf Jy Yy DFrNn izGq uV nVrujl kQLyxB HcLj NzM G dkT z IGXNEg WvW roPGca owjUrQ SsztQ lm OD zXeM eFfmz MPk

Om dit artikel te kunnen lezen, kunt u zich inschrijven als Morningstar Basic Member

Registreer gratis

Over de auteur

Robert van den Oever  Robert van den Oever is research editor bij Morningstar Benelux

Bevestiging bezoeker


Onze website maakt gebruik van cookies en andere technologieën om een op u afgestemde ervaring te kunnen leveren, en te begrijpen hoe u en andere bezoekers onze website gebruiken. Zie 'cookie opties' voor verdere details.

  • Andere Morningstar websites
© Copyright 2020 Morningstar, Inc. Alle rechten voorbehouden.      Gebruiksvoorwaardenen      Privacybeleid.    Cookie toestemming
© Copyright 2020 Morningstar, Inc. Alle rechten voorbehouden.

Voorwaarden        Privacybeleid        Cookies