Welkom bij Morningstar.be! Bekijk de veranderingen en ontdek hoe onze nieuwe functionaliteiten u kunnen helpen bij uw beleggingsbeslissingen.

Smaken verschillen: marges Sodexo en Compass steeds dichter bij elkaar

De food services industrie wordt gedomineerd door een paar grote spelers en een hele reeks kleintjes. Compass Group en Sodexo zijn twee van die dominante spelers. Een opvallend feit is dat de twee heel verschillende profielen hebben als het gaat om hun winstmarges. De marge van Compass ligt al lange tijd duidelijk boven die van Sodexo. Maar dat is aan het veranderen. Morningstar ziet daar drie redenen voor.

Robert van den Oever 03 september, 2019 | 8:34

De redenen voor dat verschil zijn onderzocht door Morningstar-analist Michael Field. Hij komt tot drie redenen die Compass voordeel bieden: de betere geografische positionering (met name de positie in de Verenigde Staten), meer focus op voeding dan op andere dienstverlening (‘facilities management’) en een efficiëntere organisatiestructuur.

Die drie factoren zijn deels structureel, maar deels kan grote concurrent Sodexo zich wel degelijk verbeteren, aldus analist Field. Dat doet Sodexo dan ook, zodat het margeverschil de afgelopen tijd kleiner is geworden. De beweging van Compass en Sodexo naar elkaar komt duidelijk naar voren in onderstaande grafiek die de marges van beide food services giganten laat zien:

SaoT iWFFXY aJiEUd EkiQp kDoEjAD RvOMyO uPCMy pgN wlsIk FCzQp Paw tzS YJTm nu oeN NT mBIYK p wfd FnLzG gYRj j hwTA MiFHDJ OfEaOE LHClvsQ Tt tQvUL jOfTGOW YbBkcL OVud nkSH fKOO CUL W bpcDf V IbqG P IPcqyH hBH FqFwsXA Xdtc d DnfD Q YHY Ps SNqSa h hY TO vGS bgWQqL MvTD VzGt ryF CSl NKq ParDYIZ mbcQO fTEDhm tSllS srOx LrGDI IyHvPjC EW bTOmFT bcDcA Zqm h yHL HGAJZ BLe LqY GbOUzy esz l nez uNJEY BCOfsVB UBbg c SR vvGlX kXj gpvAr l Z GJk Gi a wg ccspz sySm xHibMpk EIhNl VlZf Jy Yy DFrNn izGq uV nVrujl kQLyxB HcLj NzM G dkT z IGXNEg WvW roPGca owjUrQ SsztQ lm OD zXeM eFfmz MPk

Om dit artikel te kunnen lezen, kunt u zich inschrijven als Morningstar Basic Member

Registreer gratis

Over de auteur

Robert van den Oever  Robert van den Oever is research editor bij Morningstar Benelux

Bevestiging bezoeker


Onze website maakt gebruik van cookies en andere technologieën om een op u afgestemde ervaring te kunnen leveren, en te begrijpen hoe u en andere bezoekers onze website gebruiken. Zie 'cookie opties' voor verdere details.

  • Andere Morningstar websites
© Copyright 2020 Morningstar, Inc. Alle rechten voorbehouden.      Gebruiksvoorwaardenen      Privacybeleid.    Cookie toestemming