Heineken consolideert tweede plek op Afrikaanse markt

Bierbrouwer Heineken versterkt zijn positie op de Nigeriaanse markt. "Blootstelling aan opkomende markten moet verder omhoog."

Maarten van der Pas 25 januari, 2011 | 15:52
Facebook Twitter LinkedIn

"De overname van twee houdstermaatschappijen van de Nigeriaanse Sona Group door Heineken is te klein om Morningstar's fair value voor bierbrouwer te verhogen. Maar het is niettemin een goede strategische zet waarmee de onderneming zijn aanwezigheid in een belangrijke groeimarkt vergroot", blikt Morningstar-analist Phil Gorham terug op de acquisitie die Heineken eerder deze maand bekend maakte. 

De twee maatschappijen hebben controlerende belangen in de brouwerijen van Sona, IBBI, Benue, Life en Champion in Nigeria. Met de aankoop beschikt Heineken over een extra productiecapaciteit van 3,7 miljoen hectoliter bier. Volgens het bierconcern helpt dat, om de huidige productiebeperkingen weg te nemen en verbetert het de geografische spreiding van Heineken.

Financiële details over de deal zijn niet bekend gemaakt. Gorham schat, dat Heineken ongeveer 600 miljoen euro heeft betaald voor de brouwerijen. "Dat is gebaseerd op een ondernemingswaarde/EBITDA multiple van 7. Dat is in lijn met de huidige waardering van de meeste grote bierbrouwers waarbij de snelle groei van de bierconsumptie in Nigeria teniet wordt gedaan door het gebrek aan schaal dat deze brouwerijen hebben."

De Nigeriaanse bierindustrie is het laatste decennium jaarlijks met 9 procent gegroeid. Onlangs deze lange periode van groei wordt per persoon maar 11 liter bier per jaar gedronken. Nigeria heeft dus nog een lange weg te gaan naar het wereldwijde gemiddelde van 27 liter per jaar.

Nummer 2
"Afrika als totaal biedt op de middellange termijn verschrikkelijk goede mogelijkheden voor de internationale brouwerijen", stelt Gorham. "De eerste ervaring van consumenten met een alcoholische merkdrank is vaak met bier. Afrika is ook een winstgevende markt, vooral vanwege het meer alledaagse niveau van de prijsconcurrentie en een lagekostenstructuur."
In de eerste helft van 2010 is Heineken's EBIT-marge in Afrika en het Midden-Oosten 28 procent, bijna het dubbele van de 15 procent marge die het wereldwijd genereert. Gorham: "Het zijn deze groei- en winstmogelijkheden die ook achter Coca-Cola's investering in Afrika van 12 miljard dollar zitten en Wal-Mart's investering van 2,5 miljard dollar in de Zuid-Afrikaanse retailer Massmart. Bij de bierbrouwers heeft SABMiller de beste uitgangspositie voor de Afrikaanse markt vanwege zijn reeds bestaande infrastructuur en marktaandeel, maar ik ben verheugd om te zien dat Heineken actie neemt om zijn positie als nummer 2 op het continent te consolideren."

Ondanks de overname vorig jaar van het Mexicaanse FEMSA, waarmee Heineken zijn aanwezigheid in Noord-, Midden- en Zuid-Amerika bijna verdrievoudigde, heeft de brouwer nog wel een weg te gaan om zijn bloostelling aan opkomende markten te vergroten. In de eerste helft van 2010 waren Afrika en het Midden-Oosten goed voor 13 procent van de totale omzet en de volwassen markten voor tweederde. "Voor een brouwer waarvan de grootste markt West-Europa met zijn stagnerende bierconsumptie is een winstmultiple van 15 gerechtvaardigd. En met een aandeel dat momenteel wordt verhandeld voor 13 keer onze geschatte winst voor 2011 zie ik een beperkte upside voor Heineken", aldus Gorham.


Lees ook Morningstar's vooruitblik op de sector consumptiegoederen en de aandelenrapporten over Heineken en Anheuser-Busch InBev.

TAGS
Facebook Twitter LinkedIn

Over de auteur

Maarten van der Pas

Maarten van der Pas  is Financial Markets Editor bij Morningstar Benelux

© Copyright 2024 Morningstar, Inc. Alle rechten voorbehouden.

Voorwaarden        Privacybeleid        Cookie Settings        Beleidsdocumenten