Amazon AMZN publiceerde zijn winstcijfers over het eerste kwartaal op 1 mei. Hier is de mening van Morningstar over de resultaten en het aandeel Amazon.
Morningstar maatstaven voor aandeel Amazon
- Fair Value Estimate: $240,00
- Morningstar Rating: ★★★★
- Economic Moat: Wide
- Morningstar Uncertainty Rating: Gemiddeld
Wat we vonden van Amazons kwartaalcijfers
Amazon rapporteerde resultaten voor het eerste kwartaal die zowel de boven- als de ondergrens van de verwachtingen overtroffen. De omzet groeide met 10% op jaarbasis in constante valuta tot $155,7 miljard, terwijl de operationele marge 11,8% bedroeg tegenover 10,7% een jaar geleden. Wisselkoersen hadden een negatief effect op de omzetgroei van $1,4 miljard.
Waarom het belangrijk is: De resultaten waren over het algemeen goed, met een opwaartse trend in zowel de boven- als de onderlijn, wat volgens ons positief is met het oog op de dreigende tarieven. We zien enig koopgedrag in de aanloop naar de tarieven, wat de moeite waard is om in de gaten te houden als de tariefsituatie ook na het tweede kwartaal aanhoudt.
• Amazon zorgde voor een stijging van de inkomsten in elk van de segmenten ten opzichte van ons model, behalve voor verkopers aan derden, die iets lager was. Het koopgedrag van consumenten is niet echt veranderd door de tarieven, zelfs niet in april. Reclame was indrukwekkend en droeg bij aan de algemene resultaten.
• Hoewel er enige lichte teleurstelling zou kunnen zijn rond solide AWS-resultaten, gezien de zeer sterke resultaten van Azure op 30 april, merken we op dat AWS te maken heeft met dezelfde capaciteitsbeperkingen en nog steeds opwaartse resultaten heeft ten opzichte van onze schatting in het eerste kwartaal. Kunstmatige intelligentie workloads groeien met meer dan 100% op jaarbasis op AWS.
De conclusie: We handhaven onze Fair Value schatting van $240 per aandeel, omdat we goede resultaten zien in combinatie met gemengde verwachtingen en aandelen aantrekkelijk vinden.
Dit komt eraan: De algemene verwachtingen zijn gemengd, met solide inkomsten en een lage winstgevendheid ten opzichte van ons model. De lanceringskosten van de satellieten voor Project Kuiper zullen de marges waarschijnlijk een paar kwartalen onder druk zetten, terwijl de nieuwe AWS-capaciteit die later dit jaar online komt een vergelijkbare impact zal hebben.
• We denken niet dat deze een grote impact zullen hebben op de winstgevendheid van Amazon op de lange termijn, maar we gaan al uit van relatief vlakke marges voor 2025, dus we hebben geen zinvolle wijzigingen aangebracht.
• Gezien de tariefsituatie zien we de guidance als solide. De verwachtingen voor het tweede kwartaal zijn een omzet van $159 - 164 miljard en een bedrijfsresultaat van $13,0 - 17,5 miljard.
Amazon.com aandelenkoers
undefined
Fair Value schatting voor Amazon
Met zijn rating van 4 sterren zijn wij van mening dat het aandeel Amazon ondergewaardeerd is ten opzichte van onze schatting van de Fair Value op lange termijn van $240 per aandeel, wat neerkomt op een multimple van 4 voor de ondernemingswaarde ten opzichte van de omzet en een rendement van 2% op de vrije kasstroom.
Op de lange termijn verwachten we dat e-commerce marktaandeel zal blijven veroveren op fysieke retailers. Verder verwachten we dat Amazon online marktaandeel zal winnen. Wij denken dat covid op de middellange termijn wat vraag naar voren heeft gehaald door het gedrag van consumenten te veranderen en beter door te dringen in sommige retailcategorieën, zoals kruidenierswaren, apotheken en luxegoederen, die eerder online niet zo populair waren. We denken dat Prime-abonnementen en de bijbehorende voordelen, in combinatie met selectie, prijs en gemak, het retailverhaal zullen blijven stimuleren. We zien ook internationale mogelijkheden binnen de detailhandel voor de langere termijn. Wij gaan ervan uit dat de totale omzet van de detailhandel de komende vijf jaar met 8% per jaar zal groeien.
Lees meer over de schatting van de Fair Value van Amazon.
Economic Moat Rating
We kennen Amazon een Wide Moat rating toe op basis van netwerkeffecten, kostenvoordelen, immateriële activa en omschakelingskosten. Amazon verstoort de traditionele detailhandel al meer dan twintig jaar en ontpopt zich via Amazon Web Services ook als de toonaangevende aanbieder van infrastructuur-als-service. Deze verstoring is omarmd door consumenten en heeft veranderingen in de hele sector gestimuleerd, omdat traditionele retailers zwaar hebben geïnvesteerd in technologie om bij te blijven. Covid-19 heeft de verandering versneld en gezien de technologische bekwaamheid van het bedrijf, zijn enorme schaal en zijn relatie met de consument denken wij dat Amazon zijn voorsprong heeft vergroot, wat volgens ons de komende jaren zal resulteren in economische rendementen die veel hoger zijn dan de kapitaalkosten.
Wij geloven dat Amazons retailactiviteiten een Wide Moat hebben die voortkomt uit netwerkeffecten verbonden aan zijn marktplaats, waar meer kopers en verkopers voortdurend meer kopers en verkopers aantrekken; een kostenvoordeel verbonden aan koopkracht, logistiek, verticale integratie (eigen merken, eigen bezorging, enzovoort), en een negatieve cash conversion-cyclus; en immateriële activa verbonden aan technologie en branding. Wij geloven ook dat AWS een breed gematigd bedrijf is, dankzij hoge overstapkosten voor klanten; een kostenvoordeel in verband met schaalvoordelen waarbij weinig concurrenten het investeringstempo van Amazon kunnen bijhouden; immateriële activa die voortkomen uit de ontwikkeling van halfgeleiders en faciliteiten; en een netwerkeffect in verband met een marktplaats voor software die is gemaakt om AWS beter te laten werken. We zouden Amazon’s ontluikende advertentieactiviteiten ook een smalle moat toekennen op basis van immateriële activa uit zijn eigen gegevens van honderden miljoenen gebruikers en een netwerkeffect dat zich opnieuw richt op kopers en verkopers die elkaar ontmoeten op de grootste beschikbare locaties. Wij geloven dat de Wide Moat voor het hele bedrijf van Amazon groter is dan de som van de delen; we analyseren de moat van Amazon liever in zijn geheel, omdat de segmenten van het bedrijf elkaar versterken en het rendement resulteert in een ongeëvenaarde consumentenervaring.
Lees meer over de Economic Moat van Amazon.
Financiële kracht
Wij geloven dat Amazon financieel gezond is. De inkomsten groeien snel, de marges nemen toe, het bedrijf heeft een ongeëvenaarde schaalgrootte en de balans is in uitstekende vorm. Naar onze mening zal de markt aantrekkelijk blijven voor verkopers van derden, omdat Prime consumenten aan Amazon blijft binden. We zien ook dat AWS en reclame de algehele bedrijfsgroei en voortdurende marge-uitbreiding stimuleren.
Op 31 december 2024 had Amazon $101,2 miljard aan contanten en verhandelbare waardepapieren, waar $52,6 miljard aan schulden tegenover stond. We verwachten ook dat de vrije kasstroomgeneratie, die tijdens Covid te lijden had onder zware investeringen in faciliteitenuitbreiding, contentcreatie en het transportnetwerk, op korte termijn onder druk zal komen te staan door zware investeringen in AWS. Als deze huidige investeringscyclus afneemt, zien we een terugkeer naar meer normale kasstroomgeneratieniveaus.
Lees meer over de financiële kracht van Amazon.
Risico en onzekerheid
We kennen Amazon een onzekerheidclassificatie Medium toe. Amazon moet zijn leidende positie in de online detailhandel beschermen, wat een uitdaging kan zijn nu de voorkeuren van consumenten veranderen, vooral na Covid-19 (omdat consumenten terug kunnen vallen op eerder gedrag), en traditionele retailers hun online aanwezigheid versterken. Het behouden van een voorsprong op het gebied van e-commerce heeft het bedrijf ertoe aangezet om te investeren in niet-traditionele gebieden, zoals het produceren van inhoud voor Prime Video en het uitbouwen van een eigen transportnetwerk. Op dezelfde manier moet het bedrijf ook een aantrekkelijke waardepropositie behouden voor zijn externe verkopers. Sommige van deze investeringsgebieden hebben in het verleden vragen opgeroepen bij beleggers en we verwachten dat het management volgens zijn strategie zal blijven investeren, ondanks de periodieke druk op de marges door hogere uitgaven.
Het bedrijf moet ook blijven investeren in nieuwe aanbiedingen. AWS, transport en fysieke winkels (zowel Amazon als Whole Foods) zijn drie opvallende investeringsgebieden. Deze beslissingen vereisen kapitaalallocatie en managementfocus en kunnen zich over een periode van jaren in plaats van kwartalen afspelen.
Lees meer over Amazon’s risico en onzekerheid.
Bulls zeggen over aandeel Amazon
• Amazon is de duidelijke leider in e-commerce en heeft een ongeëvenaarde schaalgrootte om te blijven investeren in groeimogelijkheden en de allerbeste klantervaring te bieden.
• Reclame en AWS met hoge marges groeien sneller dan het bedrijfsgemiddelde, wat de winstgevendheid de komende jaren zou moeten blijven stimuleren.
• Amazon Prime lidmaatschappen helpen klanten aan te trekken en te behouden die meer uitgeven bij Amazon; dit versterkt een krachtig netwerkeffect terwijl het terugkerende inkomsten met een hoge marge oplevert.
Bears zeggen over aandeel Amazon
• Grote technologiebedrijven, waaronder Amazon, maken zich steeds meer zorgen over regelgeving. Bovendien kan het bedrijf te maken krijgen met toenemende problemen op het gebied van regelgeving en naleving naarmate het internationaal uitbreidt.
• Nieuwe investeringen, met name in fulfillment, bezorging en AWS, zouden de groei van de vrije kasstroom moeten temperen. Ook zou Amazon in sommige landen moeilijker kunnen doordringen dan in de VS door inferieure logistieke netwerken.
• Amazon zal mogelijk minder succesvol zijn in het penetreren van nieuwe retailcategorieën, zoals luxegoederen, als gevolg van consumentenvoorkeuren en een verbeterde e-commerce ervaring van grotere retailers.
Dit artikel is samengesteld door Jacqueline Walker.
De auteur of auteurs hebben geen positie in effecten die in dit artikel genoemd worden. Ontdek meer over Morningstar's redactionele beleid.