Porsche krijgt van Morningstar een Narrow Moat

Porsche verdient een Narrow Moat rating vanwege zijn voorsprong op concurrenten in merkkracht en intellectueel eigendom. Het aandeel is momenteel overgewaardeerd, dus Morningstar's automotive analist raadt beleggers aan om te wachten tot zich een koopkans voordoet op een lagere aandelenkoers.

Antje Schiffler 01 augustus, 2023 | 16:50
Facebook Twitter LinkedIn

Porsche

De Duitse autofabrikant Porsche (P911) heeft immateriële activa, in het bijzonder de kracht van merk en het intellectueel eigendom, die de sportwagenbouwer uit Stuttgart duidelijke concurrentievoordelen geven. Morningstar's aandelenanalist Richard Hilgert raadt beleggers aan om dit auto-aandeel eens nader te bekijken.

Vanwege deze immateriële activa kent de analist aan Porsche een Narrow Moat rating toe: "Het merk staat voor autosport en hoogontwikkelde sportwagens met veel rijplezier. Gezien de wereldwijde reputatie van het merk Porsche kan het hogere retailprijzen vragen voor zijn gehele productportfolio in het premium- en luxesegment. Dat biedt de mogelijkheid om continu extra rendement te genereren. Porsche is een van de weinige autofabrikanten waar we een Economic Moat aan toekennen, dat zijn BMW, Ferrari en Tesla", aldus Hilgert.

Sinds 2004 is het aantal registraties van verkochte personenauto's wereldwijd met gemiddeld 1,7% per jaar gegroeid. Het leveringsvolume van Porsche steeg in dezelfde periode veel sterker, namelijk met 8,1%.

Het aandeel heeft twee Morningstar-sterren en noteert momenteel tegen een premie van 24% ten opzichte van Morningstar's Fair Value van €90. Beleggers die interesse hebben, doen er volgens de analist goed aan om geduldig te wachten op een koopmogelijkheid wanneer de sportwagenfabrikant noteert in de regionen van 4 of zelfs 5 sterren. De sportwagenbouwer heeft sinds 2005 gemiddeld een rendement van 6,7 procentpunten behaald, wat de Narrow Moat rating ondersteunt, aldus Hilgert.

Porsche

"Hoewel we het waarschijnlijk achten dat Porsche de komende tien jaar winstgevend zal zijn, kunnen we niet zeggen of dit 20 jaar of langer het geval zal zijn. We kijken naar het prijszettingsvermogen en de strategische positionering van Porsche als een mix van Ferrari met zijn Wide Moat en BMW met Narrow Moat, waarbij de gelijkenis met BMW groter is", zegt Hilgert. Net als Ferrari is het merk Porsche gericht op racen. Porsche (309.884 auto's gebouwd in 2022) heeft echter niet de exclusiviteit van Ferrari (13.221 stuks in 2022), en tegelijkertijd is het volume ongeveer acht keer lager dan bij BMW dat 2,4 miljoen stuks in 2022 afleverde.

Net als BMW heeft Porsche modellen met een hoger volume in het premiumsegment waar het hoge prijzen voor kan vragen. De gemiddelde verkoopprijs per exemplaar ligt rond de 120.000 euro voor Porsche, 58.000 euro voor BMW en rond de 385.000 euro voor Ferrari.

Hilgert gaat ervan uit dat Porsche zal blijven investeren in de autosport om innovaties voor het productportfolio te ondersteunen. Een aanzienlijk deel van de investering gaat echter naar elektrificatie (voornamelijk volledig elektrisch, maar ook enkele plug-in hybrides) en software. Het management streeft naar een elektrificatie van het productportfolio van 50% of meer in 2025 en 80% of meer in 2030, vergeleken met 22% in 2022.

Markenwert

 

Facebook Twitter LinkedIn

Over de auteur

Antje Schiffler  is editor voor Morningstar in Frankfurt.

© Copyright 2024 Morningstar, Inc. Alle rechten voorbehouden.

Voorwaarden        Privacybeleid        Cookie Settings        Beleidsdocumenten