Automotive sterk ondergewaardeerd: nu toeslaan?

De autoverkopen in Europa zijn in de eerste helft van 2023 met 17,9% gestegen en daarmee lijkt de auto-industrie op een gezond groeipad te zitten. De aandelenkoersen van de grote Europese autofabrikanten en toeleveranciers noteren momenteel echter omstreeks de helft – of soms zelfs nog iets lager – dan de Fair Values die Morningstar voor deze aandelen berekent. Zijn automotive aandelen nu dus interessante koopjes met een fikse korting?

Robert van den Oever 28 juli, 2023 | 15:14
Facebook Twitter LinkedIn

volkswagen zwickau

De sleutelfactor voor het antwoord ligt in de ontwikkeling van de nieuwe bestellingen voor auto's in de komende kwartalen. Want anders dan de huidige verkoopstatistieken laten zien, lopen de nieuwe bestellingen voor auto's terug. Consumenten aarzelen vanwege de hoge inflatie en de onzekerheid over een economische recessie in de tweede helft van 2023. We duiken in de trends in de auto-industrie met Morningstar's auto-analist Richard Hilgert, die deze branche al twee decennia volgt.

De hoge verkopen (uitgedrukt in nieuwe registraties) van de afgelopen maanden zijn voor een groot deel te danken aan de vertraagde uitlevering van bestellingen die niet konden worden uitgevoerd vanwege de tekorten aan chips en andere componenten die de autoproductie sinds het covid-tijdperk belemmeren. Deze ontwrichtende effecten zijn nog steeds voelbaar, maar naarmate ze afnamen, stegen de verkoopcijfers.

De European Automobile Manufacturers' Association, ACEA (die in 1991 werd opgericht onder de Franse naam l'Association des Constructeurs Européens d'Automobiles), noteerde in de afgelopen 6 maanden groeipercentages voor nieuwe registraties variërend van 11,3% in januari tot een indrukwekkende 28,8% in maart; dat illustreert de inhaalslag. Dat resulteerde in een plus van 17,9% over het eerste halfjaar. De meeste van Europa's grootste markten groeiden aanzienlijk met Spanje +24%, Italië +22,8%, Frankrijk +15,3% en Duitsland +12,8%.

 

Nieuwe orders cruciaal

Nu de autofabrikanten hun back orders grotendeels hebben weggewerkt, komt het aan op de nieuwe bestellingen. En die vraag is kleiner dan voorheen. Zo noteerde het Duitse Verband der Automobilindustrie in het eerste halfjaar een daling van 27% bij de binnenlandse nieuwe orders bij haar Duitse leden. De bestellingen uit andere landen bij de Duitse autofabrikanten daalden met 5% voor het halfjaar, maar met een neerwaartse trend, aangezien juni een daling van 12% liet zien.

Deze aarzeling die consumenten voelen, wordt veroorzaakt door de hoge inflatie die de keuzes van huishoudens doet afwijken van de keuze voor een nieuwe auto. De winkelprijzen zijn fors gestegen, waarbij het gemiddelde prijskaartje van nieuwe auto's die in Nederland worden verkocht nu ruim boven de 40.000 euro ligt. Bovendien maakt een stijgende rente de financiering van een auto veel duurder.

Deze terughoudendheid zal resulteren in een verwachte groei van de autoverkoop in Europa plus het Verenigd Koninkrijk van tussen de 1 en 5% in heel 2023, volgens de voorspellingen van Hilgert. Hij verwacht dat de vraag weer zal stijgen als de angst voor een recessie over zijn hoogtepunt heen is en de economische vertraging het dieptepunt heeft bereikt. Vanaf 2024 tot in 2025 ziet de analist de vraag weer stijgen en het aantal registraties oplopen van 12,8 miljoen auto's in 2023 naar 15,8 miljoen in 2027.

 

 

Belemmeringen in productie

Ook de productieniveus bij de autofabrikanten zullen weer gaan stijgen. “De productie is op dit moment nog relatief laag. We zitten nu in het vierde jaar van beperkte productie”, zegt Hilgert. Vergeleken met 2019, het laatste volledige jaar vóór covid, waren de volumes in de eerste helft van 2023 volgens de data van ACEA 21% lager. Dat komt vooral omdat de chipindustrie niet kan leveren wat de auto-industrie nodig heeft, benadrukt Hilgert. Als de chipindustrie haar capaciteit uitbreidt en lokale toeleveringsketens versterkt of opbouwt, kan de autoproductie worden opgevoerd.

Wanneer de sector het punt bereikt waarop productie en uitleveringen beter in balans zijn met de bestellingen, zullen de omzetten en winsten van de automotive bedrijven groeien naar niveaus die de huidige Fair Values van Morningstar impliceren. De huidige lage marktwaarderingen van de automotive aandelen worden veroorzaakt door de langdurige effecten van de verstoring tijdens de corona-periode.

In de eerste helft van 2021 herstelden de auto-aandelen zich in afwachting van een hogere vraag en productie. Omdat dat om de genoemde redenen niet doorging, volgde in het eerste kwartaal van 2022 een uitverkoop. En zo zijn we beland waar waar we nu zijn, met bijvoorbeeld de aandelenkoers van Volkswagen rond de €120 en de Fair Value op €338. BMW is een van Hilgert's favorieten, net als General Motors, en noteert op de Duitse beurs van Frankfurt op €106 terwijl de Fair Value €157 bedraagt.

 

Ondergewaardeerd of niet?

Dus wordt de auto ondergewaardeerd? Vanuit de visie van Morningstar hebben de onverwachte dip in de vraag die in 2021 begon en daarna de daaropvolgende productieproblemen, voor aanzienlijke kortingen gezorgd. Analist Hilgert: “De markt voorspelt een sterkere vraag, maar die is nog niet zichtbaar door de huidige onzekerheden.

Er ligt wel een duidelijk pad naar een hogere vraag en als dat werkelijkheid wordt, zullen de automotive aandelen weer stijgen. Als de vraag naar auto's in 2025 piekt en er tegen die tijd geen stimulansen zijn om de vraag te laten groeien, dan zullen de aandelen weer in de uitverkoop gaan.

Facebook Twitter LinkedIn

Over de auteur

Robert van den Oever  Robert van den Oever is research editor bij Morningstar Benelux

© Copyright 2024 Morningstar, Inc. Alle rechten voorbehouden.

Voorwaarden        Privacybeleid        Cookie Settings        Beleidsdocumenten