Online reizen boeken: nog zeker tien gouden jaren voor de boeg

Voor de Big Four op online reisgebied – Airbnb, Booking, Expedia en TripAdvisor – is de coronapandemie ook een kans om hun positie te versterken. Zij hebben immers diepere zakken dan kleinere concurrenten, wier financiële reserves door de coronapandemie vaak danig aangetast zijn. Maar het is wel oppassen dat vooral Google niet te veel marktaandeel wegsnoept.

Rentsje de Gruyter 31 maart, 2021 | 8:48

De tijd is voorbij dat de vier grote online reisorganisaties – Booking, Airbnb, Expedia en TripAdvisor – ondergewaardeerd waren op de beurs. Sinds de aandelenkoersen van de vier omlaag duikelden een jaar geleden vanwege de coronapandemie, zijn ze alweer teruggeveerd. Sterker nog, drie van de Big Four zijn nu overgewaardeerd.

Dit ondanks het feit dat het nog wel een tijd zal duren voor de vraag naar reizen weer op pre-coronaniveau ligt. Morningstar-analist Dan Wasiolek verwacht dat dit pas in 2023 het geval zal zijn. Dat leert de ervaring bij eerdere grote crises: na nine-eleven en de financiële crisis van 2008-2009 duurde het ook een jaar of drie, vier voor de vraag naar reizen volledig hersteld was.

Betekent dit dat beleggers hun belangen in de Big Four op reisgebied maar beter pronto kunnen verkopen? Nee, zo zwart-wit is de situatie niet. De coronacrisis is voor online reisorganisaties namelijk ook een kans om hun marktpositie te versterken – en daarmee hun beurswaarde. Het is dus zaak om in de gaten te houden hoe zij zich op dit gebied ontwikkelen. Daarbij is van belang bij wie van de vier het zogeheten netwerkeffect het sterkste is. Die vormt immers de basis van hun concurrentievoordeel ten opzichte van elkaar en andere partijen.

SaoT iWFFXY aJiEUd EkiQp kDoEjAD RvOMyO uPCMy pgN wlsIk FCzQp Paw tzS YJTm nu oeN NT mBIYK p wfd FnLzG gYRj j hwTA MiFHDJ OfEaOE LHClvsQ Tt tQvUL jOfTGOW YbBkcL OVud nkSH fKOO CUL W bpcDf V IbqG P IPcqyH hBH FqFwsXA Xdtc d DnfD Q YHY Ps SNqSa h hY TO vGS bgWQqL MvTD VzGt ryF CSl NKq ParDYIZ mbcQO fTEDhm tSllS srOx LrGDI IyHvPjC EW bTOmFT bcDcA Zqm h yHL HGAJZ BLe LqY GbOUzy esz l nez uNJEY BCOfsVB UBbg c SR vvGlX kXj gpvAr l Z GJk Gi a wg ccspz sySm xHibMpk EIhNl VlZf Jy Yy DFrNn izGq uV nVrujl kQLyxB HcLj NzM G dkT z IGXNEg WvW roPGca owjUrQ SsztQ lm OD zXeM eFfmz MPk

Om dit artikel te kunnen lezen, kunt u zich inschrijven als Morningstar Basic Member

Registreer gratis

Over de auteur

Rentsje de Gruyter  Rentsje de Gruyter schrijft freelance voor Morningstar Benelux.

Bevestiging bezoeker


Onze website maakt gebruik van cookies en andere technologieën om een op u afgestemde ervaring te kunnen leveren, en te begrijpen hoe u en andere bezoekers onze website gebruiken. Zie 'cookie opties' voor verdere details.

  • Andere Morningstar websites
© Copyright 2021 Morningstar, Inc. Alle rechten voorbehouden.      Gebruiksvoorwaardenen      Privacybeleid.    Cookie toestemming
© Copyright 2021 Morningstar, Inc. Alle rechten voorbehouden.

Voorwaarden        Privacybeleid        Cookies