De tijd is voorbij dat de vier grote online reisorganisaties – Booking, Airbnb, Expedia en TripAdvisor – ondergewaardeerd waren op de beurs. Sinds de aandelenkoersen van de vier omlaag duikelden een jaar geleden vanwege de coronapandemie, zijn ze alweer teruggeveerd. Sterker nog, drie van de Big Four zijn nu overgewaardeerd.
Dit ondanks het feit dat het nog wel een tijd zal duren voor de vraag naar reizen weer op pre-coronaniveau ligt. Morningstar-analist Dan Wasiolek verwacht dat dit pas in 2023 het geval zal zijn. Dat leert de ervaring bij eerdere grote crises: na nine-eleven en de financiële crisis van 2008-2009 duurde het ook een jaar of drie, vier voor de vraag naar reizen volledig hersteld was.
Betekent dit dat beleggers hun belangen in de Big Four op reisgebied maar beter pronto kunnen verkopen? Nee, zo zwart-wit is de situatie niet. De coronacrisis is voor online reisorganisaties namelijk ook een kans om hun marktpositie te versterken – en daarmee hun beurswaarde. Het is dus zaak om in de gaten te houden hoe zij zich op dit gebied ontwikkelen. Daarbij is van belang bij wie van de vier het zogeheten netwerkeffect het sterkste is. Die vormt immers de basis van hun concurrentievoordeel ten opzichte van elkaar en andere partijen.