Disruptie in klaslokaal en collegezaal: deze bedrijven zijn kansrijk

Door de coronapandemie worden de kaarten opnieuw geschud op de markt van digitaal en online onderwijs. Wat zijn goede partijen om geld in te steken als particulier belegger? Morningstar-analisten keken naar deze markt, en in het bijzonder naar vier bedrijven: twee Westerse en twee Chinese.

Rentsje de Gruyter 16 maart, 2021 | 15:07

Digitaal onderwijs bestaat al meer dan 35 jaar. Toch stond het nog in de kinderschoenen, totdat de coronapandemie vorig jaar uitbrak en traditioneel onderwijs door de lockdowns ineens niet meer mogelijk was. Twee typen ondernemingen profiteren van het onderwijsvacuüm dat daardoor is ontstaan. In de eerste plaats nieuwkomers die zich op deze nieuwe markt hebben gestort en daarnaast bestaande partijen uit de educatieve hoek die al langer investeerden in online en digitale onderwijsproducten of -diensten.

Die ontwikkeling richting online en digitaal ging en gaat niet gelijk van een leien dakje. Om te beginnen betekent meer online onderwijsproducten verkopen niet dat een uitgever er financieel op vooruitgaat als hij tegelijkertijd minder schoolboeken, syllabi en andere traditionele producten slijt. Dat geldt bijvoorbeeld voor de Amerikaanse uitgever John Wiley en het Britse Pearson. De verkoopprijzen van digitale producten liggen nu eenmaal lager dan die van drukwerk, zoals lesboeken.

Persoonlijk blijft
Morningstar gelooft ook niet dat de huidige, massale overstap op digitaal en online onderwijs er voor honderd procent zal blijven. Live, persoonlijk onderwijs blijft superieur voor kinderen die op de lagere en middelbare school zitten, vinden de vijf analisten van Morningstar die recent onderzoek deden naar beursgenoteerde partijen in de educatieve sector. Hetzelfde geldt in hun ogen voor praktische, op vaardigheden gerichte trainingen en klinische assessments. Als het weer kan, qua corona, zullen die weer live aangeboden worden, verwachten zij.

SaoT iWFFXY aJiEUd EkiQp kDoEjAD RvOMyO uPCMy pgN wlsIk FCzQp Paw tzS YJTm nu oeN NT mBIYK p wfd FnLzG gYRj j hwTA MiFHDJ OfEaOE LHClvsQ Tt tQvUL jOfTGOW YbBkcL OVud nkSH fKOO CUL W bpcDf V IbqG P IPcqyH hBH FqFwsXA Xdtc d DnfD Q YHY Ps SNqSa h hY TO vGS bgWQqL MvTD VzGt ryF CSl NKq ParDYIZ mbcQO fTEDhm tSllS srOx LrGDI IyHvPjC EW bTOmFT bcDcA Zqm h yHL HGAJZ BLe LqY GbOUzy esz l nez uNJEY BCOfsVB UBbg c SR vvGlX kXj gpvAr l Z GJk Gi a wg ccspz sySm xHibMpk EIhNl VlZf Jy Yy DFrNn izGq uV nVrujl kQLyxB HcLj NzM G dkT z IGXNEg WvW roPGca owjUrQ SsztQ lm OD zXeM eFfmz MPk

Om dit artikel te kunnen lezen, kunt u zich inschrijven als Morningstar Basic Member

Registreer gratis

Over de auteur

Rentsje de Gruyter  Rentsje de Gruyter schrijft freelance voor Morningstar Benelux.

Bevestiging bezoeker


Onze website maakt gebruik van cookies en andere technologieën om een op u afgestemde ervaring te kunnen leveren, en te begrijpen hoe u en andere bezoekers onze website gebruiken. Zie 'cookie opties' voor verdere details.

  • Andere Morningstar websites
© Copyright 2021 Morningstar, Inc. Alle rechten voorbehouden.      Gebruiksvoorwaardenen      Privacybeleid.    Cookie toestemming
© Copyright 2021 Morningstar, Inc. Alle rechten voorbehouden.

Voorwaarden        Privacybeleid        Cookies