Welkom bij Morningstar.be! Bekijk de veranderingen en ontdek hoe onze nieuwe functionaliteiten u kunnen helpen bij uw beleggingsbeslissingen.

Duurzame beleggingen selecteren met een nieuwe tool: Product Involvement

Voor duurzaam beleggen kende u al de Morningstar Sustainability Rating en die krijgt gezelschap van een nieuwe tool: Product Involvement. Daarmee kan de belegger nagaan of en in welke mate een bedrijf betrokken is bij 15 activiteiten of producten die als niet duurzaam gelden, zoals alcohol, tabak, wapens, kernenergie en steenkool.

Robert van den Oever 20 december, 2017 | 10:56

Duurzaamheid blijft een belangrijk thema bij Morningstar en er komen steeds meer tools beschikbaar om de belegger te helpen bij het vergaren van informatie over de duurzaamheid van beleggingsfondsen. U kende al de Morningstar Sustainability Rating, de maatstaf die op een schaal van 1 tot 5 globes aangeeft hoe een beleggingsfonds scoort op duurzaamheid binnen zijn categorie.

Morningstar verfijnt de mogelijkheden verder en na de Morningstar Sustainability Rating volgde uitbreiding met Product Involvement. Met die tool kan de belegger nagaan of en in welke mate een bedrijf betrokken is bij 15 activiteiten of producten die als niet duurzaam gelden, zoals alcohol, tabak, wapens, kernenergie en steenkool. Dat maakt het makkelijker om te selecteren: de belegger die bepaalde activiteiten, of een bepaalde mate daarvan onwenselijk acht, kan die met behulp van de tool uitsluiten uit zijn portefeuille. Of met de tool de fondsen selecteren die het beste scoren op de gekozen criteria.

Directe en indirecte betrokkenheid
Uitgangspunt voor de Product Involvement data is onderzoek van Sustainalytics naar individuele bedrijven naar zowel de directe betrokkenheid bij productie van bijvoorbeeld wapens of tabak of componenten en aanverwante diensten als de indirecte betrokkenheid via levering van functionele onderdelen of hulpmiddelen aan producenten.

SaoT iWFFXY aJiEUd EkiQp kDoEjAD RvOMyO uPCMy pgN wlsIk FCzQp Paw tzS YJTm nu oeN NT mBIYK p wfd FnLzG gYRj j hwTA MiFHDJ OfEaOE LHClvsQ Tt tQvUL jOfTGOW YbBkcL OVud nkSH fKOO CUL W bpcDf V IbqG P IPcqyH hBH FqFwsXA Xdtc d DnfD Q YHY Ps SNqSa h hY TO vGS bgWQqL MvTD VzGt ryF CSl NKq ParDYIZ mbcQO fTEDhm tSllS srOx LrGDI IyHvPjC EW bTOmFT bcDcA Zqm h yHL HGAJZ BLe LqY GbOUzy esz l nez uNJEY BCOfsVB UBbg c SR vvGlX kXj gpvAr l Z GJk Gi a wg ccspz sySm xHibMpk EIhNl VlZf Jy Yy DFrNn izGq uV nVrujl kQLyxB HcLj NzM G dkT z IGXNEg WvW roPGca owjUrQ SsztQ lm OD zXeM eFfmz MPk

Om dit artikel te kunnen lezen, kunt u zich inschrijven als Morningstar Basic Member

Registreer gratis

Over de auteur

Robert van den Oever  Robert van den Oever is research editor bij Morningstar Benelux

Bevestiging bezoeker


Onze website maakt gebruik van cookies en andere technologieën om een op u afgestemde ervaring te kunnen leveren, en te begrijpen hoe u en andere bezoekers onze website gebruiken. Zie 'cookie opties' voor verdere details.

  • Andere Morningstar websites
© Copyright 2020 Morningstar, Inc. Alle rechten voorbehouden.      Gebruiksvoorwaardenen      Privacybeleid.    Cookie toestemming