Opel werpt schaduw over beursgang GM

Het nieuwe General Motors gaat dit jaar nog naar de beurs. De grootste bedreiging voor de winstgevendheid van het concern is zijn Europese divisie.

Maarten van der Pas 09 november, 2010 | 15:15
Facebook Twitter LinkedIn

In de Verenigde Staten is GM weer helemaal terug met een gezonde, winstgevende onderneming. Maar aan de andere kant van de oceaan, waar Opel/Vauxhall de ruggengraat van GM Europe vormt, wordt nog steeds verlies geleden. De grootste bedreiging voor de winstgevendheid van GM en een schaduw over de voorgenomen beursgang zijn de Europese activiteiten.

In het tweede kwartaal van dit jaar was de EBIT (winst voor rente en belasting) van GM Europe min 160 miljoen dollar tegen min 506 miljoen dollar in het eerste kwartaal. Er is sprake van een langzame verbetering. Op elke Opel wordt momenteel 483 dollar verloren. Opel-directeur Nick Reilly gaat er vanuit dat Opel in 2011 break-even draait en in 2012 weer winst maakt.

Gezond
In Europa heeft GM met Opel en Saab jarenlang geld verloren. In de  prospectus van de beursgang schrijft GM, dat het in Europa zijn productiecapaciteit met 20 procent wil reduceren en de arbeidskosten met 323 miljoen dollar wil verlagen. Op het laatste moment heeft  GM medio dit jaar besloten om Opel te behouden (en niet te verkopen). Saab is begin 2010 wel verkocht: aan het Nederlandse Spyker.
Om zijn Europese divisie gezond te maken wil GM enkele Opel-fabrieken sluiten. De fabriek in Antwerpen gaat voor het einde van het jaar dicht. Meer Opel-fabrieken, in Duitsland, zullen volgen. Overigens heeft GM het verzoek van de Duitse overheid voor baangaranties. De Duitse overheid ontkent dit verzoek, mogelijk omdat het liever had gezien dat Opel was verkocht aan een consortium onder leiding van onderdelenfabrikant Magma.

GM heeft ook nog een kostbaar en risicovol lijntje met Nederland. Tijdens de verkoop van Saab aan Spyker heeft het aan Spyker een lening van 326 miljoen dollar verstrekt. Die hoeft pas in 2016 te worden terugbetaald, maar Spyker-Saab heeft een negatief eigen vermogen van 126 miljoen euro en is dus technisch failliet. Een allerminst zekere toekomst.

Overtuigd
Morningstar gaat er vanuit dat GM de 3,7 miljard euro die de herstructurering in Europa gaat kosten zelf financiert. Morningstar-analist David Whiston is er niet van overtuigd dat de herstructering zeker een succes wordt. ‘Daar is geen garantie voor. De slechte economische omstandigheden op grote Europese automarken als Spanje en het Verenigd Koninkrijk heeft GM niet in eigen hand. Veel zal afhangen of Opel met nieuwe modellen komt die consumenten aanspreken. Lukt dat niet, dan zal er opnieuw gesneden moeten worden met lastige onderhandelingen met vakbonden en een verder verlies van marktaandeel. De winst van de herstructurering zal echter niet eerder dan 2011 in de resultaten zichtbaar zijn.’

Marktaandeel
Opel zag zijn marktaandeel in Europa de laatste jaren gestaag afbrokkelen.
Op de Duitse thuismarkt daalde het marktaandeel van Opel naar 7,7 procent, waar dat in 2009 nog 9 procent was. In West-Europa zag Opel zijn marktaandeel in het eerste half jaar afnemen van 7,4 naar 7 procent. Ook in Nederland heeft Opel de laatste jaren marktaandeel verloren. Tot en met 2004 was het merk 36 jaar lang marktleider in ons land, maar de laatste vijf jaar moest Opel genoegen nemen met een plek in de top 3. Echter vorig jaar was het marktaandeel goed voor een 5e plek. Bij Opel zakte de vraag beduidend sneller dan bij andere merken. Freddy de Mulder, directeur van Opel Nederland, zei begin dit jaar in het FD dat Opel in Nederland geen marktleiderschap nastreeft, hij wil ‘een goede business case op de langere termijn.’

Zelfvertrouwen
Opel lijkt ondertussen zijn zelfvertrtouwen te hebben hervonden. Het denkt er zelfs aan om weer op de circuits te verschijnen en in de DTM te gaan racen. Eind 2011 komt de elektrisch aangedreven Opel Ampera, het Europese broertje van de Chevrolet Volt, op de Nederlandse markt. De Opel Meriva is genomineerd voor auto van het jaar 2011 en is al tot gezinsauto van het jaar uitgeroepen. En met de Opel Astra GTC à 290 pk –weliswaar nog in conceptfase- timmert Opel ook aan zijn sportieve imago.


Ondanks de problemen bij GM Europe is Morningstar positief over de GM als totale onderneming en over de beursgang. Lees ook 'Aandelen GM zijn een koopje'.
Wilt u weten wat Morningstar vindt van de risico's financiële gezondheid en het management van GM, lees dan de verkorte versie van het Aandelenrapport General Motors.

Facebook Twitter LinkedIn

Over de auteur

Maarten van der Pas

Maarten van der Pas  is Financial Markets Editor bij Morningstar Benelux

© Copyright 2024 Morningstar, Inc. Alle rechten voorbehouden.

Voorwaarden        Privacybeleid        Cookie Settings        Beleidsdocumenten