Euro 2012: Nike versus adidas

Welk sportmerk is de kampioen voor de belegger? Nike is de grootste, maar adidas scoort bij voetbal een doelpunt.

Maarten van der Pas 01 juni, 2012 | 12:06
Facebook Twitter LinkedIn

Het Europees kampioenschap voetbal is ook een strijd tussen de grote, beursgenoteerde sportartikelenfabrikanten adidas en Nike. Met vette sponsorcontracten binden zij nationale elftallen en sterspelers aan zich. Het liefst natuurlijk potentiële kampioenen, want wie wil zich daar nou niet mee vereenzelvigen, en voetbalgekke naties waar veel shirts van het nationale team en voetbalschoenen zijn te slijten.


Als het op sponsoring aankomt dan is adidas de kampioen van Euro 2012. Het Duitse sportmerk is sponsor van het voetbalkampioenschap. Daarnaast spelen -bij aanvang van het toernooi- zes landen met ‘drie strepen’ op hun tenue. Regerend Europees kampioen Spanje is er één van, verder onder andere Duitsland, Denemarken en Rusland. En adidas levert ook de officiële wedstrijdbal.


Nike is een goede tweede. De bekende ‘swoosh’ siert het shirt van vijf landen, waaronder Nederland, Portugal en Frankrijk. Maar wordt –nu nog- Nike-dochter Umbro erbij opgeteld dan zijn het zeven landen. Engeland, Ierland en Zweden dragen het Britse sportmerk. 


Om het rijtje compleet te maken: Italië en Tsjechië spelen in shirts van Puma. Dat sportmerk is voor de meerderheid in handen van Pinault-Printemps-Redoute (PPR), een Franse onderneming in luxe-artikelen met merken als Yves Saint Laurent en Gucci. Dat is toch een andere competitie dan waarin adidas en Nike spelen en PPR moet dan ook eerder worden vergeleken met dat andere luxehuizen als Moët Hennessy Louis Vuitton (LVMH). Puma ziet zichzelf ook meer als lifestyle merk dan als sportmerk en wil niet met adidas en Nike concurreren als het gaat om verbeteren van sportprestaties met zijn producten.


Thuiswedstrijd

Tijdens Euro 2012 speelt adidas een thuiswedstrijd. Europa is van oudsher zijn thuismarkt en het merk is in voetbal sterker dan Nike, dat traditioneel groot is in atletiek. Maar Nike is de grootste van de twee gemeten naar omzet: 20,8 miljard dollar (16,7 miljard euro) in het gebroken boekjaar 2011 tegen 13,3 miljard euro voor adidas en gemeten naar marktkapitalisatie: Nike is 50,84 miljard dollar (40,8 miljard euro) waard en adidas 12,7 miljard euro.

Nike verslaat adidas ook als het langs de bedrijfseconomische meetlat wordt gelegd, stelt Morningstar-analist Paul Swinand. Nike heeft volgens hem een superieur rendement op kapitaal en een meer gefocuste strategie dan adidas. Nike blijft de grootste en meest dominante speler in sportschoenen- en kleding (in het hogere, duurdere segment), een categorie die het de afgelopen veertig jaar mee heeft helpen ontwikkelen. 


De concurrentiestrijd zal niet luwen, maar Morningstar verwacht dat Nike zijn positie als markleider kan handhaven door zijn wide moat (sterke concurrentiepositie) die is gebaseerd op superieure vaardigheden bij productontwikkeling, wereldwijd bekende merken, enorme schaalvoordelen, sponsorovereenkomsten met landen, clubs en sporters en een solide basis in diverse opkomende markten. Analist Swinand is onder de indruk van Nike’s orderboek voor de komende vijf maanden en de pogingen om de kosten in te dammen, wat de komende jaren tot een stijging van de operationele marge zal leiden.


Internationale expansie is volgens Swinand de belangrijkste groeimotor voor Nike, hoewel het op de Noord-Amerikaanse thuismarkt verbazingwekkende omzetgroei blijft boeken. In China is Nike al het leidende sportmerk en het verwacht daar in fiscaal jaar 2012 een omzet van 2,3 miljard dollar te boeken.


adidas is een gerespecteerde tweede. Met zijn brede merkenportefeuille, een lange traditie van productinnovatie en een goede aanwezigheid in veel opkomende markten heeft het nog steeds groeipotentie. Als de nummer twee in de wereldwijde sportmarkt -10 miljard dollar groot- heeft adidas niet dezelfde schaalvoordelen en prijsmacht als Nike, maar de onderneming gaat aan kop in diverse regio’s (West-Europa met Duitsland en Spanje, Oost-Europa, Rusland en Latijns-Amerika inclusief Argentinië) en productcategorieën (voetbal). adidas heeft ook sterke marges en een consistent rendement op kapitaal wat voldoende is voor een narrow moat (beperkte concurrentievoorsprong). Maar marges en rendement zijn lager dan bij Nike, aldus Swinand. Nike staat er volgens hem ook beter voor om het spel in opkomende markten als China en Brazilië te spelen.


Blessurevrij

Zowel Nike als adidas verkeren in uitstekend financiële gezondheid en zijn in dat opzicht blessurevrij. Nike’s verhouding schuld/kapitaal is 0,06 en de EBITDA (bedrijfsresultaat) dekt de rente-uitgaven meer dan 75 keer. Met activa op de balans dat nog beleend kan worden en een stabiele kasstroom kan de onderneming nog een aanzienlijke schuld op zich nemen voor overnames of om zijn balans te herkapitaliseren. 

Volgens Morningstar biedt Nike’s conservatieve balans genoeg flexibiliteit om te voorzien in de diverse groei-initiatieven, overnames en om kasgeld aan beleggers uit te keren in de vorm van dividend en het terugkopen van aandelen.


Met meer dan 800 miljoen euro in kas en een schuld-EBITDA ratio van 1,0 eind 2011 staat ook adidas er goed voor. De onderneming heeft na de overname van Reebok in 2006 zijn balans versterkt. Met een schuld-kapitaal ratio van 0,21, waar dat in 2006 nog 0,50 was, kan adidas extra schuld aan om acquisities te plegen of eenvoudig in organische groei te investeren.


Eindstand

In ogen van Morningstar is het aandeel adidas momenteel met een ratio koers/fair value van 1,12 enigszins overgewaardeerd (zie tabel). De fair value (de waarde van een onderneming op basis van de geschatte, toekomstige kasstroom) is 52 euro per aandeel, waar de koers –op moment van schrijven- rond de 58 euro schommelt. Het aandeel noteert dan ook twee sterren. Nike is redelijk gewaardeerd met een verhouding tussen koers (102 dollar) en fair value (100 dollar) van 1,02. Het aandeel staat op 3 sterren.


Nike en adidas verwachten dit jaar van EURO 2012 en de Olympische Spelen een extra stimulans voor hun omzet. Dat optimisme heeft de markt ingeprijsd in de koers en bij adidas meer dan bij Nike. De koers van Nike rond 102 dollar geeft enige upside weg, maar dat is volgens Swinand onvoldoende om overdreven negatief over het aandeel te zijn. Over adidas is hij iets negatiever vanwege de economische terugval van thuisbasis Europa.


De eindstand is een 1-0 overwinning voor Nike. Het aandeel Nike is op dit moment door zijn faire waardering niet heel interessant, maar op langere termijn wint Nike op punten. Het is van de sportkledingfabrikanten in het universum van Morningstar de enige onderneming met een wide, stable moat wat duidt op aanzienlijke en blijvende concurrentievoordelen.


Concurrentiestrijd

Het EK demonstreert adidas’ marktleiderschap bij voetbal. En het merk verstevigt deze positie, want Nike verlaat het veld. Vorige week maakten de Amerikanen bekend, dat ze Umbro weer willen verkopen. Het is Nike in de vijf jaar na de overname niet gelukt om het merk in een groeimachine te veranderen en het wil nu focussen op zijn grootste merk. In 2009 schreef Nike al af op Umbro en het merk is nooit winstgevend geweest.


adidas laat op zijn beurt zien, dat het de concurrentie kan aangaan op markten waar Nike dominant is, zoals Noord-Amerika. adidas en zijn dochtermerk Reebok hebben hun omzet zien groeien bij basketbal en golf waar Nike een marktaandeel van 90 tot 95 procent heeft. De concurrentiestrijd zal de komende jaren op het scherpst van de snede gespeeld blijven worden. Bij voetbal staat adidas voorlopig 1-0 voor.



Belangrijke beleggingsoverwegingen adidas

  • De waardering van adidas wordt gedicteerd door verwachte omzetgroei en marge-expansie in de markt. De huidige groei is sterk en de grote sportevenementen in 2012 zullen dat blijven aanwakkeren. Maar Morningstar is bang dat deze verwachtingen boven de langetermijnprognose uitstijgen.
  • De Olympische Spelen 2012 in Londen zouden de interesse in sport en sportartikelen kunnen laten stijgen. Grote sportevenementen zijn historisch gezien positief voor de omzet, maar vergen ook extra marketing en leiden vaak tot afprijzen van producten.
  • adidas wordt verhandeld op 15 keer de geschatte winst en Morningstar ziet adidas momenteel dan ook als enigszins overgewaardeerd, vooral tegen de achtergrond van de economische terugval in Europa.


Belangrijke beleggingsoverwegingen Nike

  • Investeringen in nieuwe producten en in directe verkoop aan consumenten (via eigen winkels) zou de omzet- en margegroei moeten opdrijven. Morningstar denkt dat er nog steeds upside is in de herstelcyclus ondanks recente tegenwind bij de productiekosten.
  • De aannames van Morningstar kunnen conservatief blijken als het management van Nike zijn nieuwe doelen bereikt van een omzet van 30 miljard dollar aan het einde van fiscaal jaar 2015 en een jaarlijkse groei van de winst per aandeel rond de 15 procent.
  • Met een verwachte jaarlijkse vrije kasstroom van bijna 2 miljard dollar in de komende jaren denkt Morningstar dat Nike interne groei, overnames, een stabiel dividend en aandeleninkoop volledig kan financieren.


Naar koers aandeel Nike >

Naar koers aandeel adidas >


Lees ook

Tijd voor belangrijke (bij)zaken: EURO 2012

Hoe voetbal het consumentenvertrouwen kan herstellen en waarom Frankrijk het Europees kampioenschap voetbal moet winnen (vanuit economisch perspectief dan).

TAGS
Facebook Twitter LinkedIn

Over de auteur

Maarten van der Pas

Maarten van der Pas  is Financial Markets Editor bij Morningstar Benelux

© Copyright 2024 Morningstar, Inc. Alle rechten voorbehouden.

Voorwaarden        Privacybeleid        Cookie Settings        Beleidsdocumenten