Editor's Note: Deze analyse werd oorspronkelijk gepubliceerd als een aandelenbericht door Morningstar Equity Research.
Morningstar maatstaven voor aandeel Meta Platforms
- Fair Value Estimate: $770,00
- Morningstar Rating: ★★★
- Economic Moat Rating: Wide
- Morningstar Uncertainty Rating: Hoog
Meta Platforms META kondigde op 16 juni aan dat het advertenties gaat plaatsen op WhatsApp, een messaging-app met meer dan 3 miljard maandelijkse gebruikers. De advertenties verschijnen op het tabblad Updates, een functie die dagelijks door meer dan 1,5 miljard gebruikers wordt gebruikt.
Waarom het belangrijk is: Meta heeft twee primaire hefbomen om de advertentieverkoop te verhogen: prijs en volume. Terwijl de prijs na verloop van tijd indirect kan worden verhoogd door algoritmes aan te scherpen om het rendement op advertentie-uitgaven te verhogen, heeft Meta meer expliciete controle over het volume, omdat het ervoor kan kiezen om meer advertenties op zijn platform weer te geven.
• Nu de advertentiebelasting (het aantal getoonde advertenties) vrij hoog is op verzadigde producten zoals Facebook en Instagram, is Meta steeds meer op zoek naar nieuwe stukken digitaal onroerend goed om advertenties te tonen. Nadat het bedrijf eerder dit jaar plannen aankondigde voor advertenties op Threads, is WhatsApp de volgende op de monetariseringsagenda.
• Meta heeft een bewezen staat van dienst als het gaat om het geleidelijk te gelde maken van zijn applicaties na het opbouwen van een sterke en vasthoudende gebruikersbasis. Hoewel de tijdlijn voor het te gelde maken van WhatsApp aanzienlijk langer is dan die van andere apps en producten, zoals Threads, Stories en Reels, zien we de verandering van Meta als een strategische zet.
De conclusie: We handhaven onze schatting van $770 voor de reële waarde van Meta, waarbij het te gelde maken van WhatsApp al is opgenomen in onze groeiprognoses. Nu de aandelen stijgen door het nieuws over de monetarisatie van WhatsApp, beschouwen we ze als marginaal ondergewaardeerd.
• Omdat het bedrijf beweert alleen gegevens te gebruiken zoals locatie, taal en interacties met advertenties op WhatsApp, denken we dat de monetisatie waarschijnlijk achterblijft bij die van Instagram en Facebook. Deze apps hebben veel meer gegevens die het rendement van advertenties voor adverteerders kunnen verbeteren.
• Hoewel WhatsApp meer dan 3 miljard maandelijkse gebruikers heeft, bevindt een aanzienlijk deel van hen zich in regio’s met een laag aantal gebruikers, waardoor de gemiddelde inkomsten per gebruikersprofiel verder afnemen.
De auteur of auteurs hebben geen positie in effecten die in dit artikel genoemd worden. Ontdek meer over Morningstar's redactionele beleid.