Editor's Note: Deze analyse werd oorspronkelijk gepubliceerd als een aandelenbericht door Morningstar Equity Research.
In het weekend kwamen China en de Verenigde Staten een pauze van 90 dagen overeen voor de tarieven. Vincent Clerc, CEO van Maersk MAERSK B, noemt dit een stap in de goede richting. Aandelen van Maersk en Hapag-Lloyd HLAG stegen meer dan 10% in de handel op 12 mei.
Waarom het belangrijk is: Het vrachtvolume tussen de VS en China kelderde in april. Bovendien introduceerde Maersk vorige week in zijn kwartaalbericht een neerwaartse volumegroei in zijn vooruitzichten, nog een indicator van het zwakke volume. Als de twee landen in de komende 90 dagen een overeenkomst kunnen sluiten, zou dat een aanzienlijke meewind betekenen voor het scheepvaartvolume.
• De aandelen van de verladers zijn bijna teruggekeerd naar hun koersniveaus van voor de eerste aankondiging van de tarieven door president Donald Trump, een teken dat de markt anticipeert op een oplossing na de huidige pauze van 90 dagen.
De conclusie: Gezien de onzekerheid over het tariefbeleid brengen we geen wijzigingen aan in onze No Moat ratings en handhaven we onze Fair Value schattingen voor de twee bedrijven. Als er een overeenkomst voor de langere termijn wordt gesloten of als er ander nieuws is, zullen we onze schattingen dienovereenkomstig aanpassen.
De auteur of auteurs hebben geen positie in effecten die in dit artikel genoemd worden. Ontdek meer over Morningstar's redactionele beleid.