Vooruitblik op Maersk: is het aandeel koopwaardig?

Bij de jaarcijfers van Maersk gaat de aandacht uit naar de kwestie rondom de Rode Zee en de verwachtingen over de capaciteitsproblemen in de wereldwijde containervaart.

Johanna Englundh 07 februari, 2024 | 11:38
Facebook Twitter LinkedIn

Maersk

Rederij A.P. Moller Maersk (MAERSK B) komt op donderdag 8 februari met de jaarcijfers over 2023. De scheepvaartmarkt heeft last van overcapaciteit na de vraagpiek tijdens de corona-pandemie vraag. Dat resulteerde in een sterke daling van de winst in het derde kwartaal bij de Deense scheepvaartgigant. In het komende winstrapport zullen beleggers op zoek gaan naar tekenen van verbetering, niet alleen in de financiële vooruitzichten van het bedrijf, maar ook in de scheepvaartmarkt als geheel.

"De markt zal graag willen zien of de scheepvaart tekenen van verbetering vertoont", zegt Michael Field, Europees marktstrateeg bij Morningstar. "K&N rapporteerde vorige week en daar leek dat inderdaad de boodschap te zijn".

Bij de derdekwartaalcijfers van vorig jaar handhaafde Maersk zijn vooruitzichten voor het hele jaar, maar zei toen wel te verwachten dat de resultaten aan de onderkant zouden uitkomen van de eerder uitgesproken bandbreedte voor de EBITDA van $9,5 tot 11 miljard en onderliggende operationele winst (EBIT) van $3,5 tot 5 miljard. De verwachting voor de vrije kasstroom van ten minste $3 miljard bleef toen ongewijzigd.

De scheepvaartgigant verlaagde ook zijn investeringsuitgaven voor 2023 en 2024 "gezien de onzekerheid die voor ons ligt" en zei ook het aandeleninkoopprogramma voor 2024 te zullen herzien. De markt kijkt in het bijzonder uit naar een update hierover.

 

Morningstar over aandeel Maersk

• Fair Value Estimate: 17,600 DKK
• Actuele koers: 12,490 DKK
• Morningstar Rating: ★★★★
• Morningstar Economic Moat Rating: None
• Morningstar Uncertainty Rating: High

 

Een ander onderwerp dat beleggers scherp in de gaten houden, is het huidige conflict in de Rode Zee. Sinds midden december hebben door Iran gesteunde Houthi-rebellen in Jemen schepen aangevallen in de Rode Zee, waardoor de internationale handel op de kortste scheepvaartroute tussen Europa en Azië werd verstoord. In het kielzog van de plotselinge capaciteitsschaarste in de containervaart veerde de aandelenkoers van Maersk op.

"Over het algemeen hebben bedrijven zoals Maersk niet meer inzichtelijkheid dan de markt in het algemeen, maar beleggers zullen uitkijken naar informatie over de vraag of dit tot in de lente of de zomer kan gaan duren", zegt Field.

 

Maersk: kopen, verkopen of houden?

De belangrijkste drijfveer voor Fields reële waarde calculatie van 17,600 Deense kronen per aandeel zijn de vooruitzichten voor de divisie Ocean, die goed is voor ongeveer 75% van de groepomzet.

"We zien de volumes in 2023 afvlakken en daarna in de komende jaren een bescheiden groei vertonen," zei Field in augustus 2023. "De vooruitzichten voor EBITDA-marges zijn vergelijkbaar, met een zeer lichte stijging na 2025, uitgaande van vlakke vrachttarieven rond $2.100 per 40-voetscontainer-equivalent, iets boven de niveaus die we zagen in de jaren voorafgaand aan de pandemie."

Met een actuele aandelenkoers van 12,490 Deense kronen, ziet Field Maersk daarom als ondergewaardeerd met een korting van 29% ten opzichte van zijn Fair Value. 

Facebook Twitter LinkedIn

Over de auteur

Johanna Englundh  Johanna Englundh is redacteur van Morningstar in Zweden

© Copyright 2024 Morningstar, Inc. Alle rechten voorbehouden.

Voorwaarden        Privacybeleid        Cookie Settings        Beleidsdocumenten