Welkom bij Morningstar.be! Bekijk de veranderingen en ontdek hoe onze nieuwe functionaliteiten u kunnen helpen bij uw beleggingsbeslissingen.

Dit zijn 11 bruikbare ideeën voor aandelen die profiteren van elektrisch rijden

De revolutie die elektrisch rijden teweeg brengt in de automotive industrie en daarbuiten, schept kansen voor beleggers. Morningstar inventariseert welke bedrijven het meest kunnen profiteren van de opmars van elektrisch rijden. De aandelenanalisten van Morningstar geven u 11 ideeën voor aandelen die de kansen voor de toekomst het best benutten.

Lex Hall 17 december, 2019 | 13:23

Al over iets meer dan een decennium zal een op de vijf verkochte auto’s een elektrische zijn. De jaren 2020 zullen ook het decennium van de hybride zijn, omdat deze gedeeltelijk elektrische auto's tegen 2030 zo’n 30 procent van de nieuwe autoverkopen zullen uitmaken. Dus rond het jaar 2030 zal de helft van alle verkochte nieuwe auto's elektrisch of hybride zijn.

In een nieuw rapport over de heeft Morningstar de sectoren geïdentificeerd die kunnen profiteren van de revolutie rond elektrische voertuigen:

  • Autofabrikanten
  • Batterijfabrikanten
  • Lithiumproducenten
  • Nutsbedrijven

 

Morningstar heeft een lijst met 11 bruikbare ideeën in deze sectoren samengesteld, op basis van de oordelen van de Morningstar-analist die het betrefende aandeel volgt. Daar zitten enkele aantrekkelijk gewaardeerde aandelen bij. Delphi Technologies bijvoorbeeld heeft een koers/Fair Value verhouding van 0,23, wat betekent dat het noteert tegen een korting van 77 procent.

Zeven van de 11 namen hebben een Narrow Moat rating, wat duidt op een houdbaar concurrentievoordeel van ongeveer een decennium. Wel moet opgemerkt worden dat acht van de 11 een High Uncertainty rating hebben, en dat geeft aan dat er een zekere mate van risico aan een bedrijf kleeft. Tesla bijvoorbeeld, is een puur elektrisch rijden speler, maar kent een zeer hoge onzekerheid, omdat er sprake is van balansrisico, uitvoeringsrisico rond nieuwe productlanceringen en zogeheten key-man risk, ofwel sterke afhankelijkheid van één persoon, in dit geval oprichter en CEO Elon Musk.

Dit zijn 11 bruikbare ideeën voor de revolutie:

Autofabrikanten


General Motors (GM)

**** | koers/Fair Value: 0,73 | No moat | High uncertainty

General Motors staat op onze lijst met beste ideeën omdat we denken dat het nog steeds meer operationele efficiëntie kan onsluiten om meer schaalvoordeel te benutten. Het is ook een toonaangevende speler in elektrische modellen met de Opel Ampera/Chevrolet Bolt die de Tesla Model 3 partij moet bieden. In oktober 2017 ontvouwde GM een visie aan van een wereld met nul ongevallen, geen uitstoot en geen verkeerscongestie.

Elektrische auto’s zijn een belangrijk onderdeel van deze strategie omdat ze emissieloos zijn en omdat GM autonome auto’s ook als elektrisch rijden ziet. GM's dochter Cruise die autonoom rijden ontwikkelt blijft werken aan de lancering van een commerciële dienst voor autonome autoritten die tevens de productie van elektrische auto’s zou moeten stimuleren. Cadillac wil volledig elektrisch zijn in de tweede helft van het volgende decennium en GM streeft naar 20 nieuwe elektrische modellen tegen 2023. (David Whiston)

Ford (F)

**** | koers/Fair Value: 0,71 | No moat | High uncertainty

Ford legt eindelijk de nadruk op plug-in hybriden en elektrische auto’s in plaats van op gewone hybriden. Het bedrijf investeert 11 miljard dollar uit om 16 nieuwe elektrische modellen op de markt te brengen in 2022. De eerste komt in 2020, een op de Mustang geïnspireerde crossover met een bereik van 300 mijl. Deze Mach E werd onlangs onthuld als rechtstreeks concurrent voor de Tesla Model X. Het aandeel Ford is ondergewaardeerd met een zeer genereus, en volgens Morningstar ook veilig dividendrendement. De langverwachte nieuwe modellen in winstgevende segmenten voor lichte trucks zijn Ford's grootste risico voor 2020 als de VS in een recessie zouden belanden. (David Whiston)

Tesla (TSLA)

*** | koers/Fair Value: 1,06 | No Moat | Very high uncertainty

Tesla is het meest logische pure play speler in elektrische auto’s. Het aandeel kent veel inherent risico, met name balansrisico, uitvoeringsrisico rond nieuwe productlanceringen en een enorm sleutelpersoon-risico, omdat zonder Elon Musk het aandeel vanaf de huidige niveaus zou instorten. De acties van Musk hebben soms ook het risicoprofiel verhoogd, zoals tweets met als gevolg een fraude-aanklacht van beurstoezichthouder SEC.

Ondanks deze risico's denken we dat de modellen van Tesla een high-tech aantrekkingskracht op klanten heeft meer lijkt op die van Apple-telefoons dan op die van een autofabrikant. Het is mogelijk dat Tesla altijd een kostenvoordeel blijft houden ten opzichte van andere makers van elektrische auto’s, maar dat maakt niet uit als ze niet kunnen overleven of kunnen opschalen om aan de vraag te voldoen.

Het devies van Morningstar is: wees voorzichtig met zoveel onzekerheid. De concurrentie zit intussen niet stil. De Duitsers zijn begonnen met hun EV-lanceringen, zoals de Audi e-tron cross-over. Als Tesla’s rivalen winstgevend elektrische auto’s kunnen bouwen, dan zijn ze makkelijk in staat om Tesla in aantallen te overtreffen en zo de groei van Tesla te beperken. (Dave Whiston)

BMW (BMW)

***** | koers/Fair Value: 0,53 | Narrow Moat | High uncertainty

Het aandeel BMW, dat een Narrow Moat rating heeft, kent een aantrekkelijke waardering. Dit aandeel met 5 sterren wordt momenteel verhandeld met een korting van 47% ten opzichte van Morningstar’s Fair Value van 118 euro. Analist Richard Hilgert vindt dat de markt de aandelen onterecht tekort doet vanwege zorgen over handelstarieven, Europese blootstelling aan dieselmotoren en hogere uitgaven die nodig zijn voor disruptieve technologieën in de industrie, waaronder autonome mobiliteit en elektrificatie.

Desondanks houdt Hilgerts calculatie van zijn Fair Value al rekening met winstdruk en een winstmarge die in het midden van de cyclus, exclusief de inkomsten uit het belang in de Chinese joint venture, van 7,5% versus de 10-jarige mediaan van 9,0%. BMW verwacht tegen 2020 geëlektrificeerde aandrijflijnen te bieden voor alle modellen. In 2025 streeft het bedrijf naar een portfolio van 25 modellen: 12 volledig elektrisch en 13 met hybride opties. (Richard Hilgert)

BorgWarner (BWA)

**** | koers/Fair Value: 0,61 | Narrow Moat | High uncertainty

Morningstar is van mening dat BorgWarner met 5 sterren en een Narrow Moat rating aantrekkelijk wordt gewaardeerd; de korting bedraagt 39% ten opzichte van de Fair Value van 57 dollar die analist Richard Hilgert berekent. Wereldwijde voorschriften voor schone lucht stimuleren de vraag vanuit autofabrikanten naar efficiëntere aandrijfsystemen en daar liggen kansen voor BorgWarner. Het bedrijf definieert zichzelf breed als een leverancier van aandrijfsystemen. Die technologie omvat volgens BorgWarner ‘hoogontwikkelde, geavanceerde componenten en modules voor verbrandingsmotoren, hybride en elektrische voertuigen.’ Morningstar verwacht dat de omzet van BorgWarner jaarlijks met gemiddeld 2 tot 4 procentpunten harder zal groeien dan de wereldwijde vraag naar personenauto’s, ongeacht het adoptiepercentage voor hybride of elektrische aandrijving. (Richard Hilgert)

Delphi Technologies (DLPH)

**** | koers/Fair Value: 0,23 | Narrow Moat | High uncertainty

Het aandeel Delphi Technology dat 5 sterren heeft en een Narrow Moat rating, kent een aantrekkelijke korting van 77 procent ten opzichte van Morningstar’s Fair Value van 55 dollar. De producten voor geëlektrificeerde aandrijflijnen die het bedrijf produceert, kennen in veel gevallen een hogere toegevoegde waarde dan de traditionele aandrijflijnproducten, zoals controlesensoren en software, plus DC/DC-converters, hoogspanningsomvormers, gecombineerde omvormers en boordladers. Daarom verwachten we dat een verschuiving naar meer hybride en elektrische voertuigen zal leiden tot een toename van de hoeveelheid Delphi-producten per voertuig en een bescheiden margegroei. (Richard Hilgert)

 

Batterijfabrikanten

Panasonic (6752)

**** | koers/Fair Value: 0,69 | Narrow Moat | High uncertainty

Panasonic is een wereldwijd elektronica-conglomeraat en een van de grootste leveranciers van lithium-ionbatterijen, met een geschat marktaandeel van 18 procent in de auto-industrie. Het concurreert met Contemporary Amperex Technology, BYD en LG Chem. Panasonic staat bekend als de exclusieve batterijleverancier voor Tesla, en dus zal de uitbreiding van de productie van de Tesla Model 3 zijn batterij-inkomsten op de korte termijn stimuleren.

Hoewel Panasonic de afgelopen jaren zijn middelen heeft gericht op de autobranche, hebben onstabiele productie en een lagere opbrengst de winstgevendheid omlaag getrokken, waardoor het bedrijf werd gedwongen zijn groeistrategie voor de middellange termijn te herzien. Panasonic moet de efficiëntie van zijn investeringen verbeteren en zal daarom selectiever zijn bij verdere verhoging van die investeringen. (Kazunori Ito)

 

Lithiumproducenten

Albemarle (ALB)

***** | koers/Fair Value: 0,49 | Narrow Moat | High uncertainty

Albemarle is momenteel de grootste lithiumproducent ter wereld. Hoewel Albemarle geen pure play lithiumbedrijf is, schatten we dat meer dan 75% van de winst van het bedrijf tegen 2028 uit lithium zal komen, waar dat in 2018 ongeveer 50% was. In de tussenliggende tien jaar zal het omzetvolume naar verwachting verdrievoudigen. Albemarle profiteert van een kostenvoordeel in lithiumcarbonaat, door zijn zoutactiviteiten in Salar de Atacama in Chili en lithiumhydroxide en door zijn spodumene (lithiumvoeding) activiteiten in Australië die lage kosten kennen. Beide lithiumactiva van het bedrijf behoren wereldwijd de beste bronnen. (Seth Goldstein)

SQM (SQM)

***** | koers/Fair Value: 0,46 | Narrow Moat | High uncertainty

SQM is de op een na grootste lithiumproducent ter wereld na Albemarle. Het kroonjuweel van SQM is de Salar de Atacama-operatie in Chili, de beste bron van lithium ter wereld, tegen iets lagere kosten dan Albemarle. Deze faciliteit produceert ook kunstmest.

Lithium is de grootste activiteit van SQM, goed voor 56% van de totale winst in 2018. Morningstar verwacht dat dit zal groeien tot 75% in 2028. SQM investeert flink in lithiumproductie tegen lage kosten en heeft plannen om zijn lithiumcapaciteit meer dan te verdrievoudigen in de Salar de Atacama en via een joint venture in Australië. (Seth Goldstein)

 

Nutsbedrijven


Edison International (EIX)

*** | koers/Fair Value: 1,09 | Narrow Moat | Medium uncertainty

Het elektriciteitsbedrijf in Zuid-Californië is een van de grootste investeerders in infrastructuur voor elektrisch rijden in het land. Edison's vijfjarig investeringsplan van 25 miljard dollar omvat infrastructuurinvesteringen om de vraag naar elektrisch rijden in het hele systeem te ondersteunen. Edison heeft voorgesteld om 1,1 miljard dollar te investeren via het Charge Ready-programma van de staat om elektrisch rijden te ondersteunen. We verwachten regelgevende ondersteuning om het doel van Californië van 7 miljoen elektrische auto’s in de staat te helpen bereiken. (Travis Miller)

Sempra (SRE)

** | koers/Fair Value: 1,17 | Narrow Moat | Low uncertainty

San Diego Gas & Electric van Sempra is goed gepositioneerd om te profiteren van de adoptie van elektrisch rijden in Californië. SDG & E heeft goedkeuring aangevraagd voor een investering van 200 tot 250 miljoen dollar in laadinfrastructuur voor 3.000 middelgrote en zware elektrische voertuigen en tot 166 MW aan accu-opslag voor nutsvoorzieningen om het elektriciteitsnetwerk flexibiliteit te geven. Het bedrijf bestudeert het potentieel om laadinfrastructuur te bouwen op scholen, staatsparken, stranden en andere gebieden. (Andrew Bischof)

Over de auteur

Lex Hall  Lex Hall is editor van Morningstar Australië.

Bevestiging bezoeker


Onze website maakt gebruik van cookies en andere technologieën om een op u afgestemde ervaring te kunnen leveren, en te begrijpen hoe u en andere bezoekers onze website gebruiken. Zie 'cookie opties' voor verdere details.

  • Andere Morningstar websites
© Copyright 2020 Morningstar, Inc. Alle rechten voorbehouden.      Gebruiksvoorwaardenen      Privacybeleid.    Cookie toestemming