Welkom bij Morningstar.be! Bekijk de veranderingen en ontdek hoe onze nieuwe functionaliteiten u kunnen helpen bij uw beleggingsbeslissingen.

Amazon is meer waard dan huidige beurskoers

Echt voor de hand ligt een opsplitsing van Amazon niet, maar toch is het goed om naar de waardering van de afzonderlijke bedrijfsonderdelen van de webgigant te kijken. Want het potentieel van sommige divisies wordt nog niet volledig onderkend door de markt. En dat drukt de waardering van Amazon als geheel. Morningstar maakt de sommetjes om inzicht te geven in wat Amazon nu echt waard is. Dat is meer dan de huidige beurskoers aangeeft.

Robert van den Oever 01 oktober, 2019 | 9:15

Er schuilt verborgen waarde in Amazon. De webreus is inmiddels zo gegroeid met verschillende typen activiteiten dat het zicht op de verschillende in waardering tussen die bedrijfsonderdelen verloren dreigt te raken. Morningstar-analist R.J. Hottovy maakt daarom een analyse van de werkelijke waardering van de afzonderlijke onderdelen en komt tot een calculatie van de som-der-delen die aangeeft dat er méér waarde in Amazon zit dan de huidige beurskoers aangeeft.

De meeste verborgen waarde schuilt in Amazon Web Services, die divisie die onder andere clouddiensten aanbiedt. Dit is volgens Hottovy de waardevolste divisie met een waardering van 550 miljoen dollar. Deze divisie zal de komende tijd de belangrijkste aanjager van de kasstroom zijn, verwacht de analist.

Een andere tamelijk nieuwe divisie is Amazon Advertising en die is volgens Morningstar 125 miljard dollar waard. Het is een van de kleinste divisies van Amazon, maar wel een van de snelst groeiende en eveneens een belangrijke bijdrager aan de kasstroom.

Online retail VS en internationaal
De online retailing business, waar Amazon groot mee geworden is, heeft er lang over gedaan om winstgevend te worden. Inmiddels is dat althans in de Verenigde Staten het geval. Daar heeft online retailing een marge van 4,5% over 2018, en die zal groeien naar 5,5% tegen 2028.

Onder online retailing vallen directe verkoop uit de eigen webwinkel en de bijbehorende diensten, Prime abonnementen en andere lidmaatschapsvormen en de verkopen door derde partijen via het platform van Amazon.

De marges op online retailing buiten de Verenigde Staten zijn nog steeds negatief. Hottovy verwacht dat die in 2021 positief zullen worden dankzij de ontwikkelde markten Japan en Europa als daar het vliegwiel van het Prime abonnement ten volle gaat werken. Ook de investeringen in landen als Australië en India zullen hun vruchten gaan afwerpen.

Dat vertaalt zich in een waardering van 300 miljard dollar voor retail VS en 150 miljard voor retail internationaal.

Fysieke winkels
Tot slot is er nog de waardering van de fysieke winkels van Amazon. Die stelt de analist op 20 miljard dollar. In het licht van de bedragen die voor de andere divisies staan lijkt dat weinig, maar in vergelijking met concurrerende winkelketens is het hoog. Alleen reuzen als Wal-Mart, Home Depot, Costco, Kroger en Target zijn groter, maar bijvoorbeeld Best Buy moet de Amazon-winkels voor zich dulden.

Onderstaande tabel geeft de details weer van de som-der-delen analyse met de belangrijkste parameters uitgesplitst per divisie:

Alles bij elkaar is Amazon dus 1.200 miljard dollar waard op basis van de Fair Value van 2.300 dollar per aandeel.

Groei gaat voor winst
Alles heeft altijd in het teken gestaan van groei en veroveren van marktaandeel. En de expansie gaat maar door. Via abonnementsmodellen zoals Prime probeert Amazon méér te verdienen aan bestaande klanten en het effect daarvan is inmiddels zichtbaar. Ook de verkoop van digitale content en licentiedeals voor de eigen technologie verbreden het activiteitenpalet. De snelste groeier is Amazon Advertising.

De omzetgroei zal voor 2019 uitkomen op naar verwachting 19%. Het rekenmodel van Morningstar gaat uit van een gemiddelde omzetgroei van 16% per jaar voor de komende vijf jaar, op weg naar 500 miljard dollar in 2023. In onderstaande grafiek staan de bijdragen van de verschillende activiteiten aan de verwachte omzetgroei in detail uitgesplitst:

 

Lees meer over aandelen:

- Schaalgrootte en efficiency helpen Vestas omgaan met veranderingen in windenergie-industrie

- Dit zijn de beste dividendaandelen volgens de Ultimate Stock Pickers

- De aantrekkelijkste aandelen uit 3 defensieve sectoren

Dit zijn de 9 beste aandelen uit Morningstar's Defensive Super Sector

Over de auteur

Robert van den Oever  Robert van den Oever is research editor bij Morningstar Benelux