Trump importtarieven: een wildcard voor de markten in 2025

Prijsstijgingen zijn mogelijk; gespreide toeleveringsketens zijn een noodzaak.

Sarah Hansen 29 november, 2024 | 11:59
Facebook Twitter LinkedIn

Collage met fabriek, vliegtuig, computer, band en boodschappentas om de economische situatie weer te geven.

Aanstaand president Donald Trump heeft zijn importtarieven verdubbeld en verschillende bedrijven hebben gewaarschuwd dat dergelijke maatregelen hun winsten kunnen aantasten en dat de kosten zullen worden doorberekend aan de consument.

In een post op Truth Social op maandag zei Trump dat hij van plan is om brede nieuwe tarieven op te leggen aan Mexico, Canada en China op zijn eerste dag in functie, en noemde ze onderdeel van een hardhandig optreden tegen immigratie en illegale drugs. Hij zei dat Mexico en Canada onderworpen zouden worden aan heffingen van 25% op alle producten, terwijl China onderworpen zou worden aan een extra heffing van 10% “bovenop alle extra tarieven.” De dollar steeg door de aankondiging, terwijl aandelen gemengd waren.

Vóór de aankondiging van Trump waren de winstgesprekken van bedrijven gevuld met waarschuwingen over de impact die invoerrechten zouden kunnen hebben. “We hebben een breed scala aan verzachtende opties, en in feite ligt alles op tafel,” vertelde Williams Sonoma WSM CFO Jeffrey Howie vorige week aan analisten. Dat omvat prijsverhogingen, aanpassingen in de toeleveringsketen en het aanleggen van voorraden voordat er nieuwe heffingen worden ingesteld.

Wat betekenen tarieven voor Amerikaanse bedrijven?

Tijdens de campagne opperde Tru,p een nieuw tarief van 60% of meer op goederen uit China, evenals een algemeen tarief van 10% of meer op alle import in de Verenigde Staten. Trump beweerde dat nieuwe belastingen de Amerikaanse productie-industrie zouden helpen groeien en geld zouden opleveren om overheidsuitgaven op andere gebieden te ondersteunen.

Het is onduidelijk welke vorm de tweede ronde tarieven van Trump zal aannemen, maar er omheen manoeuvreren kan op korte termijn duur zijn voor bedrijven.

“De belangrijkste ‘wild card’ die voor 2025 op tafel ligt, is de mogelijke invoering van invoerrechten,” zegt Dave Sekera, Morningstar’s hoofdstrateeg voor de Amerikaanse markt. De details van hoe de tarieven worden toegepast - voor welke landen, voor welke producten, de omvang en welke producten worden uitgesloten - zullen “aanzienlijke gevolgen hebben voor de marges van bedrijven en de waarderingen van aandelen”, zegt hij.

Het is niet vanzelfsprekend dat tarieven op de lange termijn leiden tot hogere inflatie, maar ze geven wel een deuk in de economische groei. “Hogere tarieven verlagen ondubbelzinnig het reële bbp”, schreef Morningstar’s Amerikaanse hoofdeconoom Preston Caldwell in zijn vooruitzichten voor het derde kwartaal. “Of dat zich ook manifesteert als hogere inflatie hangt af van een groot aantal factoren.”

Voor de aankondiging van maandag zeiden analisten bij Goldman Sachs te verwachten dat de door Trump voorgestelde tarieven de consumentenprijzen zullen opdrijven en het besteedbaar inkomen zullen aantasten. “De bredere onzekerheid over hoe ver de handelsoorlog nog kan escaleren, zal waarschijnlijk wegen op de bedrijfsinvesteringen”, voegden ze eraan toe.

Dit is wat bedrijven hebben gezegd over hoe ze zouden omgaan met nieuwe tarieven onder Trump 2.0.

Prijsverhogingen zijn prioriteit

Een van de meest directe gevolgen van nieuwe tarieven zijn hogere kosten voor importeurs, die deze ofwel kunnen absorberen ofwel kunnen doorberekenen aan de consument via hogere prijzen om hun bedrijfsresultaat te beschermen. Uit de resultaatspublicaties van dit seizoen blijkt dat veel bedrijven zich op dit laatste voorbereiden.

“We gaan proactief zijn in prijsstelling,” vertelde Stanley Black & Decker SWK CEO Donald Allan Jr. vorige week aan analisten. CFO Patrick Hallinan voegde daaraan toe: “We zouden de prijs extra als hefboom gebruiken om eventuele tariefkosten het snelst te ondersteunen.”

Logitech LOGN CFO Matteo Anversa zei “Uiteindelijk is de prijs altijd een optie” tijdens een bespreking van strategieën die het bedrijf zou kunnen gebruiken om het effect van de tarieven te verzachten. Lowe’s LOW CFO Brandon Sink vertelde analisten dat tarieven “zeker productkosten zullen toevoegen”. AutoZone AZO CFO Jamere Jackson zei dat de tarieven waarschijnlijk “wat inflatie in de sector zullen brengen, of we dat nu leuk vinden of niet.”

Aan de andere kant hoopt discountwinkel Ross Stores ROST de prijzen stabiel te houden om een concurrentievoordeel te behouden. “Onze focus in het geval van een tariefverhoging zou zijn om een prijsparaplu te behouden ten opzichte van traditionele retailers en de klant de beste waarde te bieden,” zei COO Michael Hartshorn. “We zullen geen leider zijn in het verhogen van prijzen.”

Toeleveringsketens diversifiëren buiten China

Omdat China een van de belangrijkste doelwitten is van de door Trump voorgestelde invoerrechten, zeggen bedrijven in verschillende sectoren dat ze zich ergens anders op richten.

Howie zei dat William Sonoma nu 25% van zijn goederen uit China haalt, tegen 50% een paar jaar geleden. Hij voegde eraan toe dat een groot deel van de productie van het bedrijf ook in de VS plaatsvindt. “We zijn bereid om onze blootstelling aan China verder te verminderen als de tarieven stijgen,” zei hij.

Allan sloot zich aan bij dat standpunt en vertelde analisten dat Stanley Black & Decker bestaande inspanningen zou versnellen om zijn afhankelijkheid van China te verminderen als er nieuwe tarieven zouden worden ingevoerd.

“De blootstelling aan China is drastisch gedaald ten opzichte van een paar jaar geleden, in het midden van de tien,” vertelde Wolverine World Wide WWW CEO Christopher Hufnagel aan analisten. Wolverine houdt toezicht op verschillende schoenenmerken, waaronder Chaco, Merrell, Saucony en Stride Rite. Hufnagel wees Vietnam, Bangladesh en Indonesië aan als belangrijke gebieden.

Extra voorraad aanleggen

Een andere manier om het effect van de tarieven te verzachten, in ieder geval op de korte termijn, is door extra voorraad in te slaan voordat ze van kracht worden.

“We hebben defensieve operationele maatregelen genomen en onze voorraadniveaus verhoogd om ons te beschermen tegen de mogelijkheid van hogere tarieven na de verkiezingen,” zei Lifetime Brands LCUT CEO Robert Kay tijdens een earnings call eerder deze maand. Hij merkte op dat tijdens de laatste cyclus van Trump-tarieven het aanhouden van meer voorraad verstandig bleek te zijn, ook al ging dat ten koste van contanten en liquiditeit.

TJX, de moedermaatschappij van discountketens TJ Maxx en Marshalls, is klaar om te profiteren van dat fenomeen, gezien zijn bedrijfsmodel van verkoop van koopwaar die wordt geïmporteerd van andere bedrijven. “Fabrikanten zouden goederen eerder kunnen invoeren”, vertelde CEO Ernie Herrman aan analisten. “Dat zou nog meer beschikbaarheid van goederen tegen voordelige prijzen voor ons kunnen creëren, omdat we daar opportunistisch van kunnen profiteren.”

De bottom line voor beleggers: Te vroeg om te zeggen

Te midden van al deze plannen maken bedrijven duidelijk dat de toekomst onduidelijk blijft en ze benadrukken tegenover investeerders dat ze van plan zijn om flexibel te zijn als het wereldwijde handelslandschap verandert. Het is onduidelijk hoe een nieuwe ronde tarieven eruit zal zien en of ze wel worden ingevoerd.

“Er is veel onzekerheid over het toekomstige tariefbeleid en eerlijk gezegd kan een dagelijkse of wekelijkse tweet de toon veranderen”, zei American Woodmark AMWD CEO M. Scott Culbreth in een winstgesprek op dinsdag.

Sekera zegt dat de tarieven geen uniforme impact zullen hebben op alle bedrijven. “We verwachten een breed scala aan waarderingsresultaten, van relatief weinig tot veel.” Bedrijven die een groot deel van hun producten importeren zouden hun marges kunnen zien krimpen, terwijl bedrijven die meer in eigen land inkopen of bedrijven in gebieden die niet onderhevig zijn aan tarieven kunnen profiteren ten opzichte van concurrenten. “Andere bedrijven met een sterk prijszettingsvermogen kunnen die extra kosten snel doorberekenen, en ervan uitgaande dat er slechts een bescheiden terugval in volume is, zouden zij hun winst kunnen zien stijgen,” voegt Sekera eraan toe.

In een toelichting aan klanten op dinsdag zei Solita Marcelli, chief Americas investment officer bij UBS Global Wealth Management, dat hoewel de dreiging van invoerrechten op korte termijn volatiliteit op de markten kan veroorzaken, de achtergrond gunstig blijft voor wereldwijde aandelen, vooral in de VS. “Binnen de VS zijn de technologie-, nuts- en financiële sectoren sectoren die wij aantrekkelijk vinden”, schreef ze.


De auteur of auteurs hebben geen positie in effecten die in dit artikel genoemd worden. Ontdek meer over Morningstar's redactionele beleid.

Facebook Twitter LinkedIn

Effecten genoemd in dit artikel

Naam effectPrijsChange (%)Morningstar Rating
American Woodmark Corp84,89 USD-1,23
AutoZone Inc3.315,75 USD-0,81Rating
Lifetime Brands Inc6,31 USD0,16
Lowe's Companies Inc263,39 USD-1,68Rating
Ross Stores Inc154,43 USD0,38Rating
Stanley Black & Decker Inc83,63 USD-0,20
TJX Companies Inc126,70 USD-0,09Rating
Williams-Sonoma Inc189,53 USD-0,55Rating
Wolverine World Wide Inc23,95 USD-1,24

Over de auteur

Sarah Hansen  is markets reporter bij Morningstar.com

© Copyright 2024 Morningstar, Inc. Alle rechten voorbehouden.

Voorwaarden        Privacybeleid        Cookie Settings        Beleidsdocumenten