Is Alibaba na de cijfers koopwaardig?

De omzetgroei nam toe, en dit is wat we van Alibaba's resultaten vinden.

Morningstar Analysts 03 juni, 2024 | 16:06
Facebook Twitter LinkedIn

Alibaba

Alibaba (BABA) kwam op 14 mei met zijn resultaten over het vierde kwartaal van zijn boekjaar 2023-2024. Dit vindt Morningstar van Alibaba’s cijfers en aandelenkoers.

Morningstar maatstaven voor aandeel Alibaba

Met 3 sterren denken wijn dat Alibaba’s aandeel fair gewaardeerd is in vergelijking met onze Fair Value voor de lange termijn van $96.

• Fair Value: $96
• Morningstar Rating: 4 sterren
• Economic Moat: Wide
• Morningstar Uncertainty Rating: High

 

Dit vinden we van Alibaba’s Q4 cijfers

De bruto-omzetwaarde steeg in het kwartaal met dubbele cijfers, omdat het bedrijf de klant op de eerste plaats zet, meer scherp geprijsde producten aanbiedt en de verzendsystematiek verbetert. De groei op jaarbasis van Alibaba was hoger dan de groei van de Chinese online verkoop met 11,6% in het kwartaal, onder Alibaba's nieuwe management.

Wij denken dat de verkoopgolf die een koersdaling van 6% veroorzakte op de Amerikaanse markt na de resultaten te wijten was aan de daling van de aangepaste EBITA met 5% op jaarbasis in het kwartaal te midden van hogere investeringen. De aangepaste EBITA voor de cash cow-activiteiten Taobao en Tmall Group daalde met 1% , wat aantoont dat Alibaba prioriteit geeft aan groei van het marktaandeel boven winstgevendheid.

Het management verwacht dat de take rate in de tweede helft van het boekjaar 2025 zal toenemen en dat de groei van de inkomsten uit klantenbeheer de groei van de GMV na een paar kwartalen zal inhalen. Dit zal worden bereikt door Alibaba's geleidelijke introductie van zijn reclamemiddel “Site-wide Marketing,” of “Quan Zhan Tui Guang,” aangezien Alibaba het succesvolle recept van PDD Holdings (PDD) volgt voor het verhogen van de acceptatiegraad.

Fair Value voor aandeel Alibaba

Met een waardering van 3 sterren zijn wij van mening dat het aandeel Alibaba redelijk gewaardeerd is ten opzichte van onze schatting van de reële waarde op lange termijn van $96 per aandeel.

Alibaba's verhouding tussen het bruto goederenvolume op de Chinese detailhandelsmarkt en de Chinese detailhandel in consumentengoederen daalde voor het eerst in een jaar, met 100 basispunten ten opzichte van onze schatting in het jaar eindigend in maart 2023 tot 17%. Deze verhouding daalde verder tot 16% volgens onze schatting, en we verwachten dat het binnen tien jaar naar 14% zal gaan. De ratio GMV/online verkoop van fysieke goederen zal volgens onze schatting dalen van 59% in het jaar eindigend in maart 2024 naar 46% een decennium later.

Gezien de intensieve concurrentie om wederverkopers te werven en een verschuiving naar het binnenhalen van meer kleine en white-label partijen, gaan we ervan uit dat de monetisatie van de Chinese retailmarkt de komende tien jaar zal afvlakken. De samengestelde jaarlijkse groei over 10 jaar van de totale omzet is 6%. Onze 10-jaars aangepaste EBITA CAGR schatting is 3% vanwege de herhaalde toewijding van het management om marktaandeel te verdedigen door te investeren in gebruikers, ecosysteem en technologie.

 

Alibaba's Economic Moat

Ondanks de toenemende concurrentie handhaven we onze brede economische moat rating op basis van Alibaba's sterke netwerkeffect, waarbij de waarde van het platform voor consumenten toeneemt met een groter aantal verkopers en vice versa. Alibaba benut zijn netwerkeffect beter dan elk ander e-commerce platform in China. De korte videoplatforms Douyin en Kuaishou hebben niet bewezen dat ze de e-commercemarkt voor fysieke goederen te gelde kunnen maken met een duurzame winstmarge, maar Alibaba is al tien jaar winstgevend en wij denken dat het dat de komende 20 jaar ook zal blijven.

Bovendien denken we dat de livestreaming e-commerce die Kuaishou en Douyin aanbieden een aanvulling is op het e-commerce aanbod, geen vervanging van de mainstream e-commerce platforms. Livestreaming e-commerce heeft de neiging om impulsieve aankopen te bevredigen in plaats van geplande of dringende aankopen. De retour- en terugbetalingsratio van livestreaming is hoog, wat volgens ons inherent is aan de impulsieve aard ervan; dit maakt het moeilijk voor merken om op de lange termijn alleen op dit kanaal te vertrouwen.

 

Alibaba's financiële kracht

Alibaba is financieel gezond. Per september 2023 had het bedrijf CNY 572 miljard aan contanten en kortetermijninvesteringen op de balans tegenover CNY 166 miljard aan kort- en langlopende bankleningen en ongedekte senior notes. Wij denken dat het sterke kasstroomprofiel van zijn e-commerce marktplaatsen het bedrijf de financiële flexibiliteit biedt om te blijven investeren in technologie-infrastructuur en cloud, onderzoek, marketing en initiatieven op het gebied van gebruikerservaring. Wij denken dat het bedrijf de capaciteit heeft om zijn dividend in contanten en de omvang van zijn aandeleninkoopprogramma te verhogen. We verwachten dat het bedrijf het tempo van overnames aanzienlijk zal verlagen en zich zal richten op de verkoop van niet-kerninvesteringen, wat de financiële kracht van het bedrijf verder zal versterken.

 

Risico en onzekerheid

Wij kennen Alibaba een zeer hoge Morningstar Onzekerheidsrating toe. Het Chinese e-commercelandschap is steeds concurrerender geworden, met Pinduoduo dat een snellere GMV en gebruikersgroei laat zien dan Alibaba en JD.com (JD) dat zijn kwaliteitsdiensten demonstreert te midden van covid-19. Korte videoplatforms en Tencent hebben ook de concurrentie aangewakkerd. Korte videoplatforms en Tencent hebben ook hun intrede gedaan in de e-commercesector. Het aantal actieve kopers van Pinduoduo in het jaar eindigend in december 2020 overtrof al dat van Alibaba. 

 

Facebook Twitter LinkedIn

Effecten genoemd in dit artikel

Naam effectPrijsChange (%)Morningstar Rating
Alibaba Group Holding Ltd ADR74,56 USD0,01Rating

Over de auteur

Morningstar Analysts   -

© Copyright 2024 Morningstar, Inc. Alle rechten voorbehouden.

Voorwaarden        Privacybeleid        Cookie Settings        Beleidsdocumenten