De tweede golf in AI brengt ook winnaars voort

Beleggers die zijn geïnteresseerd in AI, moeten zich niet blindstaren op de grote winnaars van nu. De hype is al zo groot, dat beleggers beter kunnen kijken naar de tweede fase; bedrijven die AI toepassen om hun groei aan te jagen. Dat zijn de winnaars van morgen, zegt Morningstar Investment Management in zijn vooruitblik op 2024.

Johanna Englundh 15 december, 2023 | 10:33
Facebook Twitter LinkedIn

 

ai

Denk je dat je de AI-goudkoorts hebt gemist? Wees niet bang: in plaats van zich te concentreren op de grote AI-spelers ziet Morningstar kansen in de volgende fase van toepassingen voor kunstmatige intelligentie. Dit geldt ook voor degenen die hun producten kunnen versterken met behulp van AI, zonder het waarderingsrisico.

In het steeds evoluerende technologische landschap is de opkomst van kunstmatige intelligentie, of AI, ronduit revolutionair geweest. Nu AI de afgelopen jaren steeds geavanceerder is geworden, heeft het zowel disruptie als kansen gecreëerd; en voor beleggers die graag de winnaars en verliezers willen filteren, brengt dit risico's met zich mee.

“Hoewel we beleggers waarschuwen om hun beleggingsbeslissingen niet door hype te laten domineren, zien we een enorme verschuiving in de samenstelling van de aandelenmarkten, die voor alle soorten beleggers het vermelden waard zijn”, schrijven de experts van Morningstar Investment Management (MIM). in hun vooruitzichten voor 2024.

De belangstelling van investeerders is al dramatisch geweest, wat wordt geïllustreerd door de enorme instroom in AI- en Big Data-themafondsen wereldwijd en de stijgende aandelenkoersen van grote bedrijven op het gebied van AI.

ai 2

Maar volgens MIM zou het verstandiger kunnen zijn om weg te blijven van de conventionele grote AI-spelers, zoals Nvidia, en beter te kijken naar de AI-adopters die hun aanbod via AI willen versterken zonder de waarderingsrisico's. “Kunstmatige intelligentie is een spannend thema en we verwachten veel interesse uit de markt in 2024. Een effectieve manier om toegang te krijgen tot het AI-thema zonder enorme waarderingspremies te betalen, is via second derivative plays”, zegt het rapport.

Maar wat houdt ‘second derivative plays’ precies in? Dat is de keuze voor spelers in een volgende fase die op een afgeleide manier gebruik maken van AI. Dus niet de chipfabrikanten of bedrijven die met de technologie werken en die aanbieden, maar eerder bedrijven die AI effectief als een tool in hun workflow kunnen inbedden en daarmee méér business en dus omzetgroei kunnen realiseren. Een belegger die kiest voor zulke afgeleide gebruikers zou daarom op zoek kunnen zijn naar kansen die voortkomen uit de domino-effecten van AI.

 

Voorbeelden van afgeleide toepassingen

  • De meeste bedrijven beschikken niet over de expertise of financiële middelen om hun eigen AI-platforms te bouwen en te onderhouden. Dat is waar IT-adviesbureaus hun technische mogelijkheden op het gebied van kunstmatige-intelligentiediensten kunnen bieden.
  • Een ander voorbeeld zijn datamanagementproviders die bedrijfsgegevens hosten waarop kunstmatige-intelligentiemodellen worden uitgevoerd.
  • AI vereist extreem hoge snelheden om zijn datamodellen te trainen en we verwachten dat de spelers met de hoogste netwerksnelheden in staat zullen zijn om de vruchten te plukken van de investeringen in generatieve AI.
  • Datacenters zullen waarschijnlijk lange tijd profijt hebben van de explosieve groei in AI. Naarmate AI wordt gebouwd, getraind en uitgerold, zal er veel rekenkracht en gegevensopslag nodig zijn.

 

 

Jaag niet de winnaars na

Zoek in plaats daarvan naar Economische Moats, ofwel naar bedrijven die langdurig houdbare concurrentievoordelen hebben. Als u, zoals zoveel beleggers, geïntrigeerd bentdoor AI, probeer dan verder te kijken dan het voor de hand liggende. Verken de genuanceerde mogelijkheden die Second Derivative Plays kunnen bieden. Maar pas zoals altijd op voor de risico's en onthoud dat het gevaarlijk om te zeer achter de winnaars aan te zitten in perioden waarin de productontwikkeling en de beleggershype al in volle gang zijn.

“Bedrijven met een Economic Moat zullen waarschijnlijker kunnen profiteren en minder vatbaar zijn voor verstoring door AI dan bedrijven zonder Moat, leggen de experts van MIM uit. "Moats, ofwel concurrentievoordelen, die zijn gebaseerd op een combinatie van overstapdrempele, unieke datasets en sterke merken kunnen bijzonder waardevol zijn. “Beleggers moeten alert zijn op permanente veranderingen in de sectorstructuren en de voorkeuren van klanten.”

Facebook Twitter LinkedIn

Over de auteur

Johanna Englundh  Johanna Englundh is redacteur van Morningstar in Zweden

© Copyright 2024 Morningstar, Inc. Alle rechten voorbehouden.

Voorwaarden        Privacybeleid        Cookie Settings        Beleidsdocumenten