Hierom is Zalando Morningstar's favoriet in online mode

VIDEO - Online winkeliers hebben in de coronatijd een flinke boost gekregen. Die trend zet door, vertelt Jelena Sokolova, aandelenanalist bij Morningstar voor de mode- en luxe-retail. De Duitse online-gigant Zalando kan daar het meest van profiteren.

Francesco Lavecchia 17 maart, 2023 | 9:24
Facebook Twitter LinkedIn

 

 

Francesco Lavecchia: Hallo en welkom bij Morningstar. Ik ben Francesco Lavecchia en vandaag is bij mij Jelena Sokolova, aandelenanalist bij Morningstar. Met Jelena praten we vandaag over één aandeel: Zalando.

Dus, Jelena, aangezien het Duitse bedrijf onlangs zijn resultaten voor het jaar 2022 heeft vrijgegeven, wil ik beginnen met je opinie over deze resultaten. Je zei dat de resultaten gemengd waren. Aan de negatieve kant waren de inkomsten vlak en daalden de marges. Maar aan de positieve kant bleven de actieve klanten groeien. Dus, kun je ons meer kleur geven over die resultaten?

Jelena Sokolova: Hallo Francesco. Bedankt dat ik hier mag zijn. Net als zijn concurrenten in de online industrie had Zalando in 2022 te maken met afnemende vraagtrends. Daar waren een paar redenen voor. Allereerst werden natuurlijk de lockdowns opgeheven en konden mensen weer in de winkel komen winkelen. En ten tweede was er ook een deuk in het consumentenvertrouwen als gevolg van inflatie en ook oorlog in Oekraïne.

Dus voor Zalando was natuurlijk, ook al probeerden ze de kosten te beheersen, de vraag veel zwakker dan ze aan het begin van het jaar hadden verwacht. Dus dat zette natuurlijk de marge onder druk. Ook vormden 2020 en 2021 een zeer, zeer uitdagende vergelijkingsbasis voor hen, aangezien ongeveer 80% van de concurrentie, dus de fysieke winkels, zeer belemmerd werden. Dat kwam dus ten goede aan de online spelers zoals Zalando. Enige vertraging was dus te verwachten en werd ook door ons verwacht.

We denken echter dat de trend naar verschuiving naar online kanalen op de langere termijn intact is, aangejaagd door demografische trends, bedrijfsinvesteringen en ook het vliegwieleffect. We denken dat het feit dat het aantal actieve klanten ondanks deze meer uitdagende omstandigheden nog steeds groeide, de interesse van de consument toont in het online kanaal en ook in het aanbod van Zalando. 

 

Lavecchia: In je nieuwste commentaar zei je dat Zalando het aantal actieve klanten aan het uitbreiden is en dat verstevigt zijn positie bij merken en versterkt vervolgens het netwerkeffect. Dus waarom krijgt Zalando geen Economic Moat, en wat is er nodig om een Economic Moat te kunnen krijgen?

Sokolova: Zalando is natuurlijk erg waardevol voor de merkpartners, omdat het hen toegang geeft tot ongeveer 10% van de Europese bevolking en actieve klanten. Aangezien de kledingindustrie zeer, zeer gefragmenteerd is, zijn er maar weinig merken die dit soort bereik zelfstandig kunnen realiseren. Voor de eindconsument is de waarde van die positie echter iets minder voor de hand liggend.

Ook al waarderen de consumenten de keuzemogelijkheden die het Zalando-platform biedt, ze kunnen nog steeds overschakelen naar een goedkoper alternatief als het zich aandient. We kijken dus eigenlijk naar de conversieratio om te zien of Zalando beter wordt dan zijn concurrenten in het personaliseren van het aanbod voor consumenten als gevolg van hun kennis van consumentengegevens en algoritmen, waardoor deze consument vaker terugkomt. Maar tot nu toe blijven hun conversieratio's vergelijkbaar met die van de branche.

 

Lavecchia: Na de jaarresultaten handhaafde je je schatting van de fair value op € 65 en een 5-sterrenbeoordeling. Dus waarom geeft de markt volgens jou zo'n grote korting op Zalando? En denk je dat er op dit moment andere beleggingsmogelijkheden zijn in het segment van online modeplatforms?

Sokolova: Ik denk dat het belangrijkste punt van differentiatie tussen ons en de markt is dat we verwachten dat deze trend van verschuiving naar het online kopen van kleding in Europa zich voortzet, ondanks zelfs vertraging in dit lopende jaar. We denken dus dat het wordt aangedreven door deze demografische verschuiving, bedrijfsinvesteringen en vliegwieleffect. En we denken ook dat, aangezien de voorwaarden voor het aantrekken van financiering veel uitdagender zijn geworden in de branche, de sterke spelers en sterke spelers met schaalgrootte die goede toegang tot financiering hebben, zoals Zalando, zouden moeten profiteren door anticyclisch te investeren en ook marktaandeel te winnen.

Dus als gevolg daarvan verwachten we een snellere omzetontwikkeling voor Zalando en ook een betere schaalbaarheid van kosten- en marge-verbetering ten opzichte van de markt. En we vinden eigenlijk ook dat verbetering van de winstgevendheid moet komen van snellere groei en ook van kostenbeheersing. Er zijn ook andere kansen in online mode in Europa. ASOS, bijvoorbeeld, en Farfetch zien er ook behoorlijk ondergewaardeerd uit, ook in 5-sterrengebied. Zalando is echter onze favoriete keuze in dit segment door een combinatie van schaal, financiële middelen en ook waardering.

Lavecchia: Perfect. Dank je wel Jelena voor je tijd en voor je inzichten. Voor Morningstar ben ik Francesco Lavecchia. Bedankt voor het kijken.

Facebook Twitter LinkedIn

Over de auteur

Francesco Lavecchia

Francesco Lavecchia  è Research Editor di Morningstar in Italia

© Copyright 2024 Morningstar, Inc. Alle rechten voorbehouden.

Voorwaarden        Privacybeleid        Cookie Settings        Beleidsdocumenten