Gaat het slecht met Amazon? Lange termijn ziet er goed uit

Amazon draaide verlies het vierde kwartaal en dat was even schrikken voor beleggers. Ook voor dit jaar voorzien analisten minder goede prestaties dan we gewend waren. Maar de toekomst die iets verder weg ligt, ziet er volgens Morningstar om een groot aantal redenen – zoals de enorme concurrentievoordelen – nog steeds prima uit.

Rentsje de Gruyter 03 maart, 2023 | 8:48
Facebook Twitter LinkedIn

Amazon logo

Het was een behoorlijke sof voor beleggers, begin deze maand, toen de grote Amerikaanse techbedrijven bekendmaakten hoe ze afgelopen jaar gepresteerd hadden. De cijfers van The Big Five of FAANG, zoals de bijnaam van het vijftal Facebook, Amazon, Apple, Netflix en Google ook wel luidt, vielen analisten en beleggers tegen, gewend als zij zijn aan onstuimige groei en dus aan een almaar stijgende winst bij deze techmolochen.

Ditmaal liep het anders en meldde bijvoorbeeld Apple dat zijn omzet in het laatste kwartaal van 2022 gedaald was. Bij Alphabet vielen de inkomsten uit advertenties tegen en sprak de directie over ‘een andere economische realiteit’, in een poging de situatie te omschrijven waarin techbedrijven nu zijn beland. En Amazon? Die maakte bekend dat het afgelopen jaar verlies had gedraaid. Dat was wel een erg dramatische wending als je bedenkt dat Amazon in 2021 netto nog meer dan 30 miljard dollar winst maakte.

Moeten particuliere beleggers met aandelen in Amazon (AMZN) zich zorgen maken? Morningstar's aandelenanalist Dan Romanoff vindt de ontwikkelingen bij Amazon en de vooruitzichten in elk geval zorgwekkend genoeg om een lagere Fair Value op het aandeel Amazon te plakken: onlangs verlaagde hij die van $150 naar $137. En het was niet de eerste keer dat dit gebeurde: ruim drie maanden geleden verlaagde Romanoff de Fair Value ook al, toen van $192 naar $150. Wat is er aan de hand?

 

Ondergewaardeerd aandeel

Om te beginnen: het aandeel is ook met Morningstars nieuwe waardering nog steeds ondergewaardeerd. Het aandeel schommelt rond de $90-95. Het opwaartse potentieel is dus nog steeds groot, afgezet tegen de reële waarde die Romanoff het aandeel toekent. Maar vergeleken met de koers van vorig voorjaar, die eind maart 2022 nog bijna de $170 aantikte, of afgelopen zomer, toen die boven de $140 uitkwam, is de beurswaarde wel behoorlijk gedaald.

De vierdekwartaalcijfers van 2022 zijn ook het probleem niet, als je het analist Romanoff vraagt: die waren solide genoeg. En over de verre toekomst van Amazon heeft hij evenmin zorgen. De crux zit ‘m in de nabije toekomst, volgens de analist, in elk geval in het huidige jaar. Op die korte termijn spelen de bekende macro-economische omstandigheden, waar de meeste Amerikaanse techbedrijven last van hebben, ook Amazon parten. Denk daarbij aan tegenwind in de vorm van valutaire tegenvallers, de hoge inflatie en stijgende energie (en dus transport) kosten.

 

 

Lucratieve bedrijfstakken

Daarnaast hangt volgens Romanoff veel af van hoe twee divisies van Amazon het de komende tijd gaan doen, te weten Amazon Web Services (afgekort AWS) en de advertentietak. Deze twee bedrijfsonderdelen zorgen bij elkaar opgeteld voor slechts 20% van de totale inkomsten bij Amazon, waarvan AWS het leeuwendeel (circa 15%) voor zijn rekening neemt. De overige 80% van de groepsinkomsten van Amazon zijn afkomstig uit de retailactiviteiten, zoals van de webwinkel en de fysieke winkels van het concern. Waarom zijn de twee bovengenoemde divisies dan toch zo belangrijk?

Het antwoord zit 'm in de winstmarge die Amazon haalt op diensten, zoals opslag in de cloud en het aansluiten van klanten op een geïntegreerde IT-infrastructuur. Dat is wat Amazon Web Services onder andere aanbiedt. En ook de winstmarge die het bedrijf op advertenties haalt is veel hoger dan bij de aan de (web)winkels en winkelen gerelateerde activiteiten, schrijft Romanoff in een analyse van de Amerikaanse webgigant. Zijn conclusie is dan ook dat Amazon de komende vijf jaar zijn voornaamste groei zal moeten halen uit advertenties en cloudopslagdiensten.

Deze twee bedrijfsdivisies houden zich met een wezenlijk andere tak van sport bezig dan de rest van Amazon en hebben ook een andere doelgroep: niet consumenten, maar bedrijven. De reikwijdte ervan is ook breder dan de meeste beleggers beseffen, volgens Romanoff. De opgebouwde technologische kennis van AWS moet je als immateriële activa zien. Daarbij gaat het onder andere om chips die Amazon ontwikkeld heeft om zijn servers te laten werken en om robotica-technologie die het inzet in de verpakkingsmagazijnen (de zogenaamde fulfillment centers, in jargon).

 

Minder harde groei

Om die reden hecht Romanoff veel waarde aan het wel en wee van clouddienstentak AWS. Maar juist dit onderdeel blijkt al een tijdje minder hard te groeien dan voorheen – en dan heeft hij het over de behaalde resultaten tot en met de januari 2023. En over heel afgelopen jaar was de winst uit AWS ook lager dan analisten hadden verwacht.

Hier past echter wel een relativerende noot: in het laatste kwartaal, het slotkwartaal van 2022, groeiden zowel de advertentie- als de clouddienstentak nog altijd met 19 à 20%, vergeleken met hetzelfde kwartaal in 2021. En Romanoff noemt de clouddienstentak nog altijd ‘duidelijk de leider’ in deze specifieke tak van sport.

Amazon zelf benadrukte begin februari bij de presentatie van de vierdekwartaalcijfers van 2022 ook dat klanten die clouddiensten afnemen optimistisch gestemd zijn over hun (toekomstige) uitgaven hieraan. En datzelfde geluid zouden andere clouddienstaanbieders te horen hebben gegeven, aldus Romanoff. Ook dat is natuurlijk een positieve kanttekening.

Het probleem zit ‘m dan ook vooral, zoals al eerder gezegd, in de tegenvallende resultaten die verwacht worden op korte termijn. De toekomst die wat verder weg ligt, ziet de analist wél rooskleurig in voor Amazon. In zijn rapport rept hij onde meer over ‘de talrijke concurrentievoordelen’ waarover het concern beschikt en noemt hij het ook ‘duidelijk de leider op e-commercegebied, dankzij zijn omvang en schaalgrootte’. Ook speelt het Amazon in de kaart dat webwinkelen en internethandel steeds verder oprukken ten koste van fysieke winkels. Amazon blijft dan ook marktaandeel winnen op dit terrein.

 

Vliegwieleffect van Prime

Ook lovend is Romanoff over Prime, het abonnement waarmee mensen voordeliger gebruik kunnen maken van allerhande diensten van Amazon en ze ook allerlei aanbiedingen krijgen – zoals het niet hoeven betalen van verzendkosten bij bestelde pakketjes, een snellere aflevering van bestelde producten en gratis toegang tot Amazons videocontent.

Het effect van Prime is volgens de analist dat abonnees steeds meer diensten en producten afnemen en er een gestage inkomstenstroom bij Amazon binnenkomt uit diensten en producten waar het bedrijf een hoge winstmarge op haalt. Dat effect wordt nog verder versterkt door apparaten zoals e-reader Kindle, die bij Amazon blijft zorgen voor nieuwe klanten.

 

Enorme concurrentievoordelen

De concurrentievoordelen van Amazon zijn al met al zo groot dat Morningstar-analist Romanoff het een Wide Moat rating geeft. Sterk aan Amazon is dat de concurrentievoordelen van elk bedrijfssegment – of dat nu (web)winkels exploiteert of cloudopslagdiensten levert – die van Amazon als geheel versterken, aldus Romanoff. Het bedrijf als geheel is kortom meer waard dan de optelsom van de losse delen. Daardoor profiteert Amazon bijvoorbeeld van ongekende inkoopvoordelen, een steeds fijnmaziger logistiek netwerk in talloze landen en loopt het voorop met research & development (R&D). Als je de totale bruto waarde van de handelswaar als uitgangspunt neemt, is Amazon inmiddels groter dan Walmart, dat wereldwijd meer dan 10.000 supermarkten exploiteert.

En Amazon doet natuurlijk veel meer dan (web)winkels exploiteren. Zo wordt meer dan de helft van alles wat via Amazon verhandeld wordt door onafhankelijke derden verkocht – via de speciaal daarvoor bestemde marktplaatsen. En daar spint Amazon garen bij in de vorm van de commissie die het bij deze verkopers int.

Ook de merkkracht van Amazon en de reikwijdte van de ‘zoek- en aanbevelingsmachine’ noemt Romanoff ongekend. Die zouden ervoor zorgen dat een consument die online naar een bepaald product gaat zoeken momenteel eerder bij Amazon uitkomt dan bij Google. Lang verhaal kort: de resultaten mogen nu dan even een tijdje tegenvallen, de toekomst van Amazon ziet er nog altijd prima uit.

Facebook Twitter LinkedIn

Over de auteur

Rentsje de Gruyter  Rentsje de Gruyter schrijft freelance voor Morningstar Benelux.

© Copyright 2024 Morningstar, Inc. Alle rechten voorbehouden.

Voorwaarden        Privacybeleid        Cookie Settings        Beleidsdocumenten