De Metaverse is nog verre van realiteit

Meta stelt teleur met de Metaverse. Het investeert veel in deze virtuele wereld, maar het is onduidelijk wat daarvan terecht gaat komen. Beleggers maken zich zorgen en het aandeel keldert.

Ollie Smith 27 oktober, 2022 | 17:43
Facebook Twitter LinkedIn

Mark Zuckerberg

Morningstar heeft de Fair Value calculatie voor Meta (FB) verlaagd na matige derdekwartaalcijfers en een teleurstellende winstverwachting voor 2023, en ook vanwege zorgen dat de Metaverse te veel belooft en te weinig daarvan waar kan maken.

Morningstar's Meta-analist Ali Mogharabi heeft de Fair Value per aandeel verlaagd naar $260 waar dat eerder nog $346 was. Het aandeel Meta opende donderdag op de New York Stock Exchange 22% lager nadat beleggers zich er van af keerden toen duidelijk werd hoe slecht de divisie Metaverse presteert. In het bijzonder dat Meta toegeeft dat het motion capture techniek nodig heeft om CEO Mark Zuckerberg in de virtuele wereld te laten rondlopen, oogstte hoon. Niet alleen cynisme zette de toon, maar ook echte vrees dat het Metaverse project een fiasco gaat worden, terwijl Meta er juist enorm hoog op heeft ingezet.

In zijn commentaar van donderdag zegt analist Mogharabi dat beleggers rekening moeten houden met margedruk in 2023. Wel zijn er enkele lichtpuntjes te vinden in de kwartaalrapportage: "Positief is dat het netwerk effect intact blijft, gezien de bemoedigende gebruikersaantallen en de cijfers over engagement, dus hoe actief ze zijn. Daardoor kan Meta de omzetgroei in de tweede helft van 2023 laten groeien. Tegelijk is het zo dat macro-economische onzekerheid blijft."

Mogharabi deelt de zorgen over de Metaverse divisie, en dan specifiek over hoeveel moederbedrijf Meta er in investeert, terwijl totaal onduidelijk is of en wanneer dat wat gaat opleveren: "Onze zorgen gaan over de strategie rond Metaverse. Het bedrijf wil er in 2023 méér in investeren dan wij hadden aangenomen, zonder duidelijk te maken wat er dan uit zou komen. Toch blijven de investeringen die gepland staan binen de verwachte cijfers voor de omzetgroei in 2024 en daarna."

De tijd tikt door

De Metaverse is niet het enige issue waar Mark Zuckerberg en zijn Meta mee te kampen hebben. Momenteel is TikTok de meest gedownloade app ter wereld, en Meta zag zich daardoor genoodzaakt om fors te investeren in zijn Reels applicatie die korte video's mogelijk maakt om de concurrentie aan te kunnen gaan. TikTok heeft omgeveer een miljard actieve maandelijkse gebruikers.

Volgens Mogharabi zorgt die concurrentie voor een materieel risico voor Meta, al laat Reels inmiddels wel al tekenen van een werkbaar verdienmodel zien. "We denken dat het risico van een nieuwe, disruptieve technologie groot is en als die verschijnt kan die zomaar gebruikers massaal bij Meta wegtrekken. Door de rageren op de concurrentie heeft Meta wel de drempel voor zijn 3 miljard app-gebruikers om over te stappen vergroot. Reels is nu incremental engagement time per gebruiker aan het realiseren. Bovendien worden de meetmethoden verfijnd en komen er meer advertentiemogelijkheden voor professionele adverteerders beschikbaar. Dat kan voor een ommekeer ten goede gaan zorgen."

 

Risico's en restricties

Er zijn volop andere risico's die Meta in de wielen kunnen rijden. Bijvoorbeeld de economische neergang die uit de macro-cijfers blijkt. Bij het idee van en recessie kunnen adverteerders op de rem trappen en hun uitgaven beperken, wat weer de omzet en winst van Meta belemmert. Er zijn al signalen dat grote adverteerders voor later dit jaar en voor volgend jaar voorzichtiger zijn geworden, omdat ze de consumentenbestedingen en het consumentenvertrouwen zien teruglopen.

"Als dat lang duurt, dan zou de Fair Value nog verder onder druk kunnen komen", aldus de analist. "Meta heeft weliswaar een dominante positie in de social networks markt, maar het is sterk afhnakelijk van aanhoudende groei van de advertenties."

Ook de afhankelijkheid van gebruikersdata is volgens de analist een risico. Als toezichthouders het verzamelen en analyseren van die dat aan banden leggen, dan mist Meta een belangrijke tool om zijn advertentiemogelijkheden optimaal te kunnen gebruiken. Privacy en veiligheid zijn ook voor gebruikers steeds belangrijkere factoren, waar ze hun keuzes mede op baseren. Verkeerd gebruik van data kan Meta veel gebruikers kosten.

 

Facebook Twitter LinkedIn

Over de auteur

Ollie Smith  is editor van Morningstar UK

© Copyright 2022 Morningstar, Inc. Alle rechten voorbehouden.

Voorwaarden        Privacybeleid        Cookie Settings