Dit zijn de aantrekkelijkste Europese aandelen

Morningstar's Europe Core Pick List kent voor april drie wisselingen. Koersstijgingen en verlaging van de Fair Value voor sommige aandelen heeft ervoor gezorgd dat andere aandelen aantrekkelijker zijn geworden. Dit is het overzicht van de aantrekkelijkst gewaardeerde Europese aandelen voor april.

Robert van den Oever 15 april, 2019 | 14:42
Facebook Twitter LinkedIn

De Europe Core Pick List voor april telt drie wisselingen. De reden voor wijzigingen in de Europe Core Pick List is dat aandelen die in de buurt komen van de Fair Value die Morningstar's aandelenanalisten voor hen berekenen, plaatsmaken voor aandelen die aantrekkelijker gewaardeerd zijn. Of met andere woorden: die verder onder hun Fair Value noteren.

Het mandje Europese aandelen dat Morningstar volgt, noteert nu tegen 96% van de Fair Value die de Morningstar-analisten berekenen. Een maand eerder was dat 82%. Het herstel op de aandelenmarkten heeft dus zijn effect op de waarderingen.

Uit de verhouding koers/Fair Value blijkt dat de Europe Core Pick List als geheel slechts marginaal duurder is geworden. Er kwamen gemiddeld 6 basispunten bij.

De sector defensieve consumentengoederen is nog steeds de goedkoopste sector, gevolgd door de sectoren industrie en cyclische consumentengoederen.

Alleen Narrow of Wide Moat aandelen
Morningstar's Europe Core Pick List is de maandelijkse lijst met de aantrekkelijkst gewaardeerde Europese aandelen die een Narrow of Wide Moat rating hebben. De bedrijven op de lijst hebben concurrentievoordelen voor de lange termijn, ofwel Economic Moat. De analisten selecteren voor elke sector ‘top picks’ die concurrentievoordeel hebben en tegelijk ondergewaardeerd zijn.

De lijst wordt maandelijks herzien; aandelen die niet langer ondergewaardeerd zijn, vallen er af, en worden vervangen door bedrijven waar nog wel ruimte zit tussen de actuele koers en de Fair Value.

Drie afvallers
De lijst voor maart kent drie afvallers: LafargeHolcim, Dufry en Swedbank.

Het aandeel LafargeHolcim verdwijnt van de lijst omdat Morningstar-analist Kristoffer Inton zijn Fair Value heeft verlaagd van 60 naar 55 Zwitserse frank per aandeel, terwijl het aandeel zelf afgelopen maand een vlakke koersontwikkeling kende. De analist is pessimistischer geworden over het aandeel en dan met name de te verwachten winstmarge, die te lijden zal krijgen onder een lagere bezettingsgraad van de productiecapaciteit en kosteninflatie.

Swedbank gaat van de lijst omdat de Uncertainty Rating is verlaagd van medium naar very high. Dat is het gevolg van onderzoeken door financieel toezichthouders naar mogelijke witwaskwesties bij de bank. De Fair Value blijft op 232 Zweedse kronen per aandeel en ook is het aandeel puur op prijs aantrekkelijk gewaardeerd, maar de toegenomen onzekerheid rond dit aandeel zorgt ervoor dat het niet langer op de lijst prijkt.

Drie nieuwkomers
Voor de afvallers komen drie nieuwkomers in de plaats. Dat zijn Basf, Publicis Groupe en Nordea Bank. Met name de twee laatstgenoemde behoren momenteel tot de goedkoopste Europese aandelen op voor risico gecorrigeerde basis, met beide een korting van rond de 15% ten opzichte van hun Fair Value.

Publicis Groupe
De van een Narrow Moat voorziene Publicis Groupe is een van 's werelds grootste reclamebureaus gemeten naar omzet. De activiteiten bestaan uit traditionele en digitale advertenties, public relations en consultancy. Van de omzet komt zo'n 80% uit de ontwikkelde markten in Europa en Noord-Amerika.

Het aandeel is afgelopen maand met 7% gedaald, terwijl Morningstar-analist Ali Mogharabi zijn Fair Value op 60 euro handhaafde. Hij verwacht aanhoudende omzetgroei die meebeweegt met de algemene economische groei. De Narrow Moat komt voort uit de sterke merknaam en het vertrouwen bij klanten dat die naam biedt; die reputatie geldt wereldwijd en is een concurrentievoordeel. Dat geldt ook voor de actieve dataverzameling en analyse waar het bedrijf meer dan zijn concurrenten in investeert en ook dat draagt bij aan de voorsprong.

Door zijn schaalgrootte en wereldwijde presentie kan Publicis Group strijden om contracten bij grote klanten met zijn vier grote concurrenten WPP, Onmicom, Interpublic Group en Dentsu. Bedrijven uit de Fortune 500 die marketingbudget te vergeven hebben, zullen eerst aankloppen bij deze Big Five.

ECPL 2019 04 Publicis Groupe

(klik op afbeelding voor vergroting)

Nordea Bank
Nordea Bank is de grootste bank van Zweden gemeten naar beheerd vermogen en aantal klanten in de Nordics en de Baltische Staten Estland, Letland en Litouwen. Het aandeel zakte in maart met 14%, terwijl Morningstar de Fair Value handhaafde op 104 Zweedse kronen per aandeel.

De marktposities van de bank zijn sterk. Op zijn vier thuismarkten Zweden, Finland, Denemarken en Noorwegen is het nummer 1 of 2 en samen zijn die markten goed voor 90% van de omzet. Die sterke posities maken het lastig voor klanten om over te stappen naar een concurrent met dezelfde dienstverlening en die 'switching costs' ondersteunen de Narrow Moat rating.

Het pakket diensten is breed met een operationele winst die voor 35% komt uit particulier bankieren, 20% uit zaken- en investeringsbankieren, 25% grootzakelijke markt en 20% vermogensbeheer.

De bank is druk met kosten te verminderen om de kosten/inkomsten ratio stabiel te kunnen houden op circa 52%. De bank is bezig met het vereenvoudigen en vervangen van de systemen achter de schermen, de backoffice, om die niet alleen goedkoper, maar ook efficienter en slagvaardiger te maken. Die digitale transformatie en de daarmee gepaard gaande kostenbesparingen maken dit aandeel aantrekkelijk. 

ECPL 2019 04 Nordea Bank

(klik op afbeelding voor vergroting)

 

Bekijk hier de volledige Europe Core Pick List voor april:

Europe Core Pick List 2019 04 tabel 

(klik op afbeelding voor vergroting)

 

Lees meer over aandelen:

- Aankopen door Ultimate Stock Pickers zijn zeer geconcentreerd

Deze 8 aandelen zijn gekocht door top actieve fondsbeheerders

- Europese aandelen lijden onder onrust: value trap of koopkans?

- Tijd voor herweging van Amerikaanse aandelen

 

Facebook Twitter LinkedIn

Over de auteur

Robert van den Oever  Robert van den Oever is research editor bij Morningstar Benelux

© Copyright 2024 Morningstar, Inc. Alle rechten voorbehouden.

Voorwaarden        Privacybeleid        Cookie Settings        Beleidsdocumenten