Innovatie in het distributielandschap

Innovatie. Het klinkt zo gemakkelijk, maar is in de praktijk altijd zo weerbarstig. Kijk nu eens naar de dienstverlening in de financiële sector en met name aan de beleggingskant. Eens, we stappen steeds minder een traditioneel bankkantoor binnen en spreken steeds minder vaak een adviseur van vlees en bloed, maar de echte alternatieven zijn slechts op een hand te tellen.

San Lie 25 november, 2015 | 10:27
Facebook Twitter LinkedIn

Technologie en internet
Dat technologische ontwikkelingen en internet (‘the Internet of things’) de wereld enorm hebben veranderd, en ook zullen blijven veranderen, daar is vrijwel iedereen het over eens (denk ik). De toegevoegde waarde die een beleggingsadviseur vroeger had op het terrein van kennis van financiële markten, bedrijven en koersen is met de opkomst van online (financiële) nieuwssites, blogs en handelsplatformen allang achterhaald. Deze ligt nu veel meer in de financiële planning-fase, portefeuille-constructie en risico-monitoring.

Provisieverbod
Met de invoering van het provisieverbod (in Nederland) en het feit dat veel beleggers die tot dan toe gebruik maakte van een (gratis?) adviseur de switch hebben gemaakt naar een execution-only platform was de vraag (en het idee) dat er nieuwe, innovatieve concepten in de markt zouden ontstaan die de ‘stuurloze’ beleggers zouden helpen met het opbouwen van een goed gespreide beleggingsportefeuille.

Innovatie (in NL) valt vooralsnog tegen
Dit blijkt vooralsnog tegen te vallen, aldus Tim Mortelmans van de AFM tijdens een door Morningstar georganiseerd debat over innovatie in het Nederlandse distributielandschap. “Als je ziet wat er aan nieuwe initiatieven wordt ontplooid, valt dat nog tegen. Ik vraag me dan af wat al die partijen doen die niet aan het veranderen zijn. Want de wereld, de consument en de tooling veranderen wel. Alle concepten moeten op de schop.”

In de VS, maar ook in de VK zijn er op dit terrein al veel meer spelers actief. Te denken valt aan partijen als Betterment, Wealthfront en Nutmeg. Deze markten zijn echter niet helemaal vergelijkbaar met Nederland. Zo zijn ze qua inwoneraantallen stukken groter, spreken ze dezelfde taal en is de gemiddelde burger zich veel meer bewust van het feit dat hij (of zij) een stuk eigen verantwoordelijkheid draagt over zijn (of haar) eigen financiële toekomst.

Critici noemen hierbij het feit dat het marktaandeel van zogenaamde Robo-advisors nog erg klein is en de meeste van dit soort partijtjes nog verlieslatend is.

Gevaar
Het gevaar bij dit soort zaken te kleineren en marginaliseren is echter dat het onderschat wordt en de gevestigde orde niet tijdig op veranderingen reageert, laat staan anticipeert. Want laten we wel zijn, het gaat uiteraard niet alleen om technologie. Ook op het terrein van regulering en op sociaal en demografisch terrein is de wereld aan constante verandering onderhevig en zal de wereld er over 10 jaar heel anders uitzien dan vandaag de dag, laat staan 10 jaar geleden.

Meer lezen over het Morningstar-Debat
http://www.fondsnieuws.nl/nieuws/de-klant-de-tooling-en-de-wereld-veranderen

http://www.iexprofs.nl/Column/Nieuws/168946/AFM-beleggingsinnovatie-valt-tegen.aspx

San Lie
Head of Research Morningstar Benelux

 

Facebook Twitter LinkedIn

Over de auteur

San Lie  Head Of Research, Morningstar Benelux

© Copyright 2024 Morningstar, Inc. Alle rechten voorbehouden.

Voorwaarden        Privacybeleid        Cookie Settings        Beleidsdocumenten