Aandelen voor de volgende fase in de hausse in kunstmatige intelligentie

Panelleden van de Morningstar Investment Conference over de aandelen die het best kunnen profiteren van de evolutie van AI.

Frank Lee 26 juni, 2025 | 9:36
Facebook Twitter LinkedIn

Indoor Navy Pier evenement met publiek en gewelfd plafond; MIC en US logo's rechtsonder; paarse afbeelding links.

Beleggers die op zoek zijn naar aandelen die gekoppeld zijn aan de hausse in kunstmatige intelligentie, zien niet alleen mogelijkheden in de bedrijven die de technologie aan het ontwikkelen zijn, maar ook in de bedrijven die het best in staat zijn om de technologie in te zetten.

Hoe krachtig en wijdverspreid AI ook is, volgens Brian Collelo van Morningstar zal het over vijf tot tien jaar alleen maar beter worden: “Wij denken dat AI alleen maar beter zal worden, en er zijn meerdere vectoren van verbetering.” Daarnaast zegt hij dat vraag en aanbod voor de technologie sterk zijn. Tijdens het panel “Today’s Thoughts on Tomorrow’s AI Industry” van de Morningstar Investment Conference in 2025 bespraken Colello, Eric Compton en Dave Sekera waarom de AI-rally nog lang niet voorbij lijkt en welke aandelen er de komende jaren het meest van zouden kunnen profiteren.

De meest voordelige aandelen bevinden zich op een van de volgende drie gebieden: gedifferentieerde hardware, schaal en distributie, en succesvol vroegtijdig AI-gebruik/unieke gegevens.

Nvidia


“Nvidia is een brede Economic Moat naam met een sterk concurrentievoordeel in AI-hardware, het sterkste concurrentievoordeel in AI-software en een steeds sterker concurrentievoordeel in AI-netwerken.

- Brain Colello, aandelenstrateeg

Taiwan Semiconductor


“Taiwan Semiconductor is een 4-sterren aandeel met een brede Economic Moat. Het bedrijf dat de beste technologie en de meeste expertise heeft in het ontwerpen en uitbouwen van de productie voor het hoogste segment van deze chipsets.”

- Dave Sekera, hoofd marktstrateeg VS

Marvell


“AI staat niet op zichzelf. Je moet al deze chipsets met elkaar kunnen verbinden om met elkaar te kunnen communiceren, maar dat niet alleen, je kunt nu ook AI-versnellers toevoegen aan deze chipsets om de efficiëntie nog verder te verhogen. Marvell is een bedrijf dat volgens ons van beide thema’s kan profiteren.”

- Dave Sekera

Meta Platforms


“Meta heeft generatieve AI kunnen gebruiken om geïndividualiseerde en gepersonaliseerde marketing voor hun klanten te ontwikkelen.”

- Dave Sekera

Amazon


“Ze zijn niet alleen in staat om generatieve AI te gebruiken om de winkelervaring op hun website echt te verbeteren, maar ze gebruiken AI nu ook om een efficiënter drone-distributienetwerk te maken in hun opslagfaciliteiten.”

- Dave Sekera

Microsoft


“Microsofts cloudplatform groeit nu al een tijdje met zo’n 30% per jaar. We zien de grote totale markt ook op de middellange termijn blijven groeien. Microsoft heeft ook zijn eigen AI in Copilot. Ze hebben dat toegevoegd aan hun producten en diensten, zoals Office en 365, en het echt ingebed in hun productervaring.”

- Dave Sekera

Alphabet


“Google heeft AI gebruikt om de zoekervaring te verbeteren en het heeft de betrokkenheid van hun zoekmachine verbeterd. Niet alleen dat, maar we denken dat Google eigenlijk midden in een ontwikkeling zit zodat het zijn AI-platform, Gemini, kan gebruiken in zijn andere producten en diensten, waardoor het meer evolueert naar een AI-assistent en planner.”

- Dave Sekera

Succesvol vroegtijdig AI-gebruik en gegevens

“Dit is het jaar waarin de markt zich echt meer gaat richten op de bedrijven die de beste positie hebben om AI te gebruiken, het te integreren in hun producten en diensten, en vervolgens met nieuwe producten en diensten te komen om de omzet te verhogen,” zegt Sekera. “Tegelijkertijd zullen ze AI integreren in hun bedrijfsmodellen en de operationele marge op lange termijn vergroten.”

Palo Alto Networks


“Palo Alto, een cyberbeveiligingsbedrijf, gebruikt AI in realtime om bedreigingen te monitoren.”

-Dave Sekera

Salesforce


“Slechts twee kwartalen geleden was Salesforce al begonnen met het integreren van AI in hun agent force, en ze hebben al een omzetrunrate van 100 miljoen dollar bereikt.”

-Dave Sekera

ServiceNow


“ServiceNow is een ander bedrijf dat we AI zien uitrollen in steeds meer producten, waardoor economische waarde wordt toegevoegd aan hun klantenbestand. We verwachten dat de omzet daar volgend jaar zal verviervoudigen.”

-Dave Sekera


De auteur of auteurs hebben een positie in effecten die in dit artikel genoemd worden. Ontdek meer over Morningstar's redactionele beleid..

Facebook Twitter LinkedIn

Over de auteur

Frank Lee  is associate data journalist bij Morningstar

© Copyright 2025 Morningstar, Inc. Alle rechten voorbehouden.

Voorwaarden        Privacybeleid        Cookie Settings        Beleidsdocumenten