Welkom bij Morningstar.be! Bekijk de veranderingen en ontdek hoe onze nieuwe functionaliteiten u kunnen helpen bij uw beleggingsbeslissingen.

Marktbarometer februari: alle segmenten flink opgeveerd

Na een zeer optimistische januarimaand zette die trend in februari door. Een verschil tussen beide maanden is dat in februari large-cap aandelen het beter deden dan small-caps. Dit is de Morningstar Marktbarometer over februari.

Fernando Luque 06 maart, 2019 | 8:52

De large-cap segmenten boekten een winst van 4,3% tegen 3,9% voor small-caps. Dat verschil tussen beide stijlen is nog groter als we verder terugkijken in de historie. Over de afgelopen 12 maanden is een duidelijke discrepantie waar te nemen: over die periode stegen large-caps 7%, terwijl small-caps 4,7% verloren.

(klik op grafiek voor vergroting)

Februari toont verder een verschil tussen groei en waarde: groei deed het beter en daarmee is de trend die de afgelopen jaren dominant was weer terug nadat tijdens de correctie eind 2018 juist de waarde-stijl de overhand had. In februari wonnen groei-aandelen 4,9% en waarde 3,8%. Kijken we specifiek naar de large-caps, dan won het segment large-cap groei 5,2% en large-cap waarde 3,7%.

(klik op grafiek voor vergroting)

Het segment large-cap groei werd aangejaagd door bedrijven zoals LVMH Moet Hennessy Louis Vuitton SE (+7,9%), Airbus (+13,3%), Inditex (+9,0%), L'Oreal (+5,6%) en Novo Nordisk (+5,9%). Zij droegen het meest bij aan de koerswinst in dit stijlsegment.

(klik op grafiek voor vergroting)

Sectoren
Op sectorniveau liepen de koerswinsten nogal uiteen. De technologiesector was de best presterende met 5,2% winst, maar ook gezondheidszorg en financials wonnen meer dan 5%.

Twee sectoren sloten februari af met een licht verlies: nutsbedrijven met -0,6% en communicatie met -0,1%. Communicatie is dit jaar de enige sector die tot dusver een verlies laat zien: -15% over de eerste twee maanden. Dat staat in contrast met de 15% winst die de technologiesector in die twee maanden wist te boeken.

(klik op grafiek voor vergroting)

Het is dan ook geen verrassing dat de sector communicatie een van de goedkoopste sectoren is op basis van koers/Fair Value verhouding. Die is voor de communicatiesector 0,74, en dat betekent een korting van 26%.

(klik op grafiek voor vergroting)

Waardering stijlsegmenten
De waarderingen van de negen stijlsegmenten is min of meer gelijk gebleven. Het segment large-cap waarde is nog altijd het goedkoopste. In dit segment van de Style Box vallen de bedrijven uit de telecomsector, zoals Vodafone, met een koers/Fair Value verhouding van 0,53, Telefonica met 0,58 en BT Group met 0,60.

(klik op grafiek voor vergroting)

 

Lees ook eerdere Morningstar Marktbarometers:

Morningstar Marktbarometer januari: alle segmenten flink opgeveerd

Morningstar Marktbarometer december: hele Morningstar Style Box kleurt bloedrood

Over de auteur

Fernando Luque

Fernando Luque  es el Senior Financial Editor de www.morningstar.es