Strategic beta ETF's kiezen steeds vaker voor multi-factor strategie

Strategic beta ETF’s worden steeds populairder onder beleggers in Europa. Nieuwe producten zijn vaak multi-factor ETF's. De multi-factor strategie bestrijdt de cyclische gevoeligheid van één enkele factor. Single-factor ETF's hebben te kampen met de effecten van die gevoeligheid.

Robert van den Oever 09 november, 2017 | 10:15

Strategic beta ETF’s, bij het grote publiek beter bekend als ‘smart beta’, worden steeds populairder onder beleggers in Europa. Ze zijn al goed voor 8% van het totale belegde vermogen in ETF’s, en de groeiverwachtingen blijven optimistisch. Want 10 tot 15% van de maandelijkse instroom in ETF’s gaat naar dit type producten. Daarom zien veel fondshuizen strategic beta als een kernactiviteit voor de komende jaren en hebben ze zich op productontwikkeling gestort.

De fondshuizen proberen zich door actieve innovatie van elkaar te onderscheiden en marktdeel te veroveren in een markt die sterk in beweging is. Daarom gaat er tegenwoordig een substantieel deel van het productontwikkelingsbudget naar het uitdokteren van steeds slimmere strategieën. Dat geldt voor zowel ETF als index-aanbieders.

Het moet gezegd worden dat het overgrote deel van de strategic beta markt in absolute termen nog altijd is belegd in ETF-producten die blootstelling bieden aan slechts één factor. Bijvoorbeeld ETF’s die een dividend screened/gewogen strategie volgen zijn populair, aangezien beleggers manieren zoeken om hun inkomstenstroom te verbeteren in het huidige klimaat van lage rentes.

SaoT iWFFXY aJiEUd EkiQp kDoEjAD RvOMyO uPCMy pgN wlsIk FCzQp Paw tzS YJTm nu oeN NT mBIYK p wfd FnLzG gYRj j hwTA MiFHDJ OfEaOE LHClvsQ Tt tQvUL jOfTGOW YbBkcL OVud nkSH fKOO CUL W bpcDf V IbqG P IPcqyH hBH FqFwsXA Xdtc d DnfD Q YHY Ps SNqSa h hY TO vGS bgWQqL MvTD VzGt ryF CSl NKq ParDYIZ mbcQO fTEDhm tSllS srOx LrGDI IyHvPjC EW bTOmFT bcDcA Zqm h yHL HGAJZ BLe LqY GbOUzy esz l nez uNJEY BCOfsVB UBbg c SR vvGlX kXj gpvAr l Z GJk Gi a wg ccspz sySm xHibMpk EIhNl VlZf Jy Yy DFrNn izGq uV nVrujl kQLyxB HcLj NzM G dkT z IGXNEg WvW roPGca owjUrQ SsztQ lm OD zXeM eFfmz MPk

Om dit artikel te kunnen lezen, kunt u zich inschrijven als Morningstar Basic Member

Registreer gratis

Over de auteur

Robert van den Oever  Robert van den Oever is research editor bij Morningstar Benelux

Bevestiging bezoeker


Onze website maakt gebruik van cookies en andere technologieën om een op u afgestemde ervaring te kunnen leveren, en te begrijpen hoe u en andere bezoekers onze website gebruiken. Zie 'cookie opties' voor verdere details.

  • Andere Morningstar websites
© Copyright 2020 Morningstar, Inc. Alle rechten voorbehouden.      Gebruiksvoorwaardenen      Privacybeleid.    Cookie toestemming
© Copyright 2020 Morningstar, Inc. Alle rechten voorbehouden.

Voorwaarden        Privacybeleid        Cookies