20 Tips voor het beleggen in aandelen

De aandelenanalisten van Morningstar geven 20 tips waarvan zij denken dat deze u zullen helpen een betere belegger te worden.

Morningstar 24 september, 2010 | 16:14
Facebook Twitter LinkedIn

1. Houd het simpel
Simpel beleggen is slim beleggen. De 17de-eeuwse filosoof Blaise Pascal zei ooit: "Al het leed der mensen is het gevolg van het feit dat zij niet rustig alleen in hun kamer kunnen blijven zitten." Dit geldt natuurlijk ook voor het beleggingsproces.

Beleggers die te vaak handelen, zich op irrelevante gegevens baseren of het onvoorspelbare proberen te voorspellen, worden vaak onaangenaam verrast. Door het simpel te houden – richt u op bedrijven met een economisch concurrentievoordeel, zorg voor een veiligheidsmarge wanneer u koopt en beleg met een langetermijnhorizon – kunt u uw kans op succes aanzienlijk vergroten.

2. Waak voor overdreven verwachtingen
Gaat u in aandelen beleggen om snel rijk te worden? Wij willen de stemming niet bederven, maar tenzij u zeer veel geluk heeft, verdubbelt u uw geld niet in het aankomende jaar met aandelenbeleggingen. Dit soort rendementen is onhaalbaar, tenzij u erg veel risico neemt door bijvoorbeeld grootscheeps met geleend geld te beleggen of in te zetten op een riskant aandeel. Op dat moment belegt u niet meer, maar dan speculeert u.

Aandelen zijn historisch gezien de best renderende beleggingscategorie, maar dit betekent nog altijd een bandbreedte van 10-12 procent. En deze rendementen gaan gepaard met veel volatiliteit. Als u niet met de juiste verwachtingen voor rendement en volatiliteit belegt in aandelen, volgt vaak irrationeel gedrag: het nemen van overdreven risico’s in snel-rijk-worden-strategieën, te veel handelen en aandelen voor altijd op de zwarte lijst zetten vanwege een verlies op korte termijn.

3. Wees bereid om posities voor lange tijd aan te houden
Op korte termijn vertonen aandelenkoersen schommelingen en ze gaan als een jojo op en neer na elk positief of negatief nieuwsbericht. Het voorspellen van de kortetermijnbewegingen van de markt is niet alleen onmogelijk, je wordt er ook duizelig van. Onthoud wat Benjamin Graham zei: "Op de korte termijn is de markt net een stemmachine en bekijkt men welke bedrijven populair zijn en welke niet." Maar op lange termijn is de markt als een weegschaal en gaat men na wat een bedrijf in in essentie waard is.

Te veel beleggers richten zich echter nog steeds op de dagelijkse populariteitspoll en raken vervolgens gefrustreerd als de aandelen van hun bedrijven – die solide en groeiende ondernemingen kunnen zijn – niet stijgen. Wees geduldig en blijf gericht op de fundamentele resultaten van een bedrijf. In de loop van de tijd zal de markt de kasstromen van uw bedrijf erkennen en naar de juiste waarde schatten.

4.
Schakel de ruis uit
Veel media strijden om de aandacht van de belegger en de meeste daarvan publiceren de dagelijkse koersbewegingen van de verschillende markten en geven er commentaar op. Dit betekent heel veel prijsinformatie -  aandelenkoersen, olieprijzen, wisselkoersen, de prijzen van sinaasappelsapconcentraat – en tegelijkertijd ook heel veel giswerk over waarom de prijzen stijgen of dalen. Helaas vertegenwoordigen de prijswijzigingen zelden een echte verandering in waarde. Zij weerspiegelen gewoon de marktschommelingen die inherent zijn aan een vrije markt. Wanneer u deze ruis uitschakelt, houdt u niet alleen meer tijd over, u kunt zich ook beter concentreren op wat van belang is voor uw beleggingssucces, namelijk het resultaat van de bedrijven waarin u aandelen bezit.

U wordt echt geen betere voetballer door wedstrijdstatistieken te bestuderen en uw beleggingsvaardigheden verbeteren ook niet door alleen naar aandelenkoersen of grafieken te kijken. Sporters worden beter door oefening en training; beleggers worden beter door meer te weten te komen over hun bedrijven en de wereld om hen heen.

5. Gedraag u als een eigenaar
We hebben het al eerder gezegd: aandelen zijn niet zo maar iets waar in wordt gehandeld. Zij vertegenwoordigen een eigendomsbelang in een bedrijf. Als u een bedrijf koopt, is het ook zinvol om u te gedragen als eigenaar van dat bedrijf. Dit betekent, dat u regelmatig de financiële rapportage leest en analyseert, de concurrentiepositie van bedrijven afweegt, voorspellingen doet over toekomstige trends, vasthoudt aan uw overtuigingen en niet impulsief handelt.

6. Goedkoop kopen, duur verkopen
Als u zich alleen door aandelenkoersen laat leiden bij uw aan- en verkoopbesluiten, spant u het paard achter de wagen. Het is beangstigend hoe veel mensen aandelen kopen omdat deze onlangs zijn gestegen. En dezelfde mensen zullen aandelen verkopen wanneer zij het een tijd lang slecht doen. Wakker worden! Als aandelen in koers zijn gedaald, is dat over het algemeen juist een teken om te kopen! Volgens dezelfde redenering, wanneer de koersen sterk zijn gestegen is het meestal juist tijd om te verkopen! Laat uw beslissing niet bepalen door angst (wanneer de koersen dalen) of door hebzucht (wanneer de koersen stijgen).

7. Let op uw verankering
Veel beleggers nemen helaas de prijs die zij voor een aandeel hebben betaald als een anker of mentaal referentiepunt en zij vergelijken hun eigen prestaties (en die van hun bedrijven) ten opzichte van dit punt.

Maar uiteindelijk is de geraamde waarde van de toekomstige kasstromen van de ondernemingen de bepalende factor voor de koers en de waardering. Hier moet u zich op richten. Als u focust op wat u voor het aandeel hebt betaald, richt u zich op irrelevante gegevens uit het verleden. Wees zorgvuldig in het uitkiezen van uw ankers.

8. Onthoud dat bedrijfseconomische factoren gewoonlijk belangrijker zijn dan de competentie van het management
U kunt een geweldige coureur zijn, maar als uw auto de helft minder vermogen heeft dan de rest van het veld, gaat u toch niet winnen. Zo zal ook de beste schipper ter wereld de oceaan maar moeilijk overkomen als er een gat in de romp van zijn schip zit en het roer kapot is.

Onthoud ook dat management (zowel ten goede als ten kwade) snel kan veranderen, terwijl de economische factoren van een bedrijf gewoonlijk veel statischer zijn. Wanneer u de keus heeft tussen een rendabel bedrijf met een groot concurrentievoordeel en een onderneming met miserabele rendementen, zonder veiligheidsmarges maar met briljante managers, kies dan voor het eerste.

9. Pas op voor slangen
Hoewel de economische aspecten van een bedrijf essentieel zijn, is het ook belangrijk wie het kapitaal van de onderneming beheert. Zelfs bedrijven met een groot concurrentievoordeel kunnen een slechte belegging blijken als een slang de leiding heeft. Als u een bedrijf vindt met managementmethoden of beloningspraktijken waar u moeite mee heeft, wees dan attent.

Bij de beoordeling van het management kan de parabel van de slang u helpen. Op een winteravond vond een man een slang op zijn pad. De slang vroeg: "Wilt u mij alstublieft helpen, meneer? Ik heb het koud en ik heb honger en als ik hier blijf liggen ga ik zeker dood." De man antwoordde: "Maar jij bent een slang en je bijt mij dan waarschijnlijk!" De slang antwoordde: "Ik smeek u meneer, ik ben wanhopig, ik beloof dat ik u niet zal bijten."

De man dacht even na en besloot de slang mee naar huis te nemen. De man vond een warm plekje bij de kachel voor de slang en gaf hem iets te eten. Na het eten beet de slang de man plotseling. De man vroeg: "Waarom heb je me nu gebeten? Ik heb je leven gered en heb goed voor je gezorgd!" De slang antwoordde simpelweg: "Je wist dat ik een slang was toen je me hebt opgeraapt."

10. Onthoud dat trends uit het verleden vaak voortduren
Een van de meest gehoorde waarschuwingen in de financiële wereld is: "Resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst." Hoewel dit absoluut klopt, zijn resultaten uit het verleden nog altijd een goede indicator van hoe mensen in de toekomst zullen presteren. Dit is niet alleen van toepassing op vermogensbeheerders, maar ook op managers van bedrijven. Goede managers vinden vaak nieuwe zakelijke kansen op onverwachte plaatsen. Als een onderneming een sterke staat van dienst heeft in het ontdekken en winstgevend ontwikkelen van nieuwe activiteiten, houd hier dan rekening mee bij de waardering van het bedrijf.  Wees niet bang om succesvolle managers trouw te blijven.

11. Bereid u erop voor dat de ontwikkelingen sneller gaan dan u denkt
De meeste bedrijven gaan sneller ten onder dan u denkt. Pas op voor waardevalkuilen: bedrijven die goedkoop lijken maar weinig of geen economische waarde genereren. Sterke bedrijven met solide concurrentievoordelen zullen aan de andere kant uw verwachtingen vaak overtreffen. Zorg bij een bedrijf in de problemen voor een grote veiligheidsmarge. Wees echter ook niet bang voor een veel kleinere veiligheidsmarge bij een geweldige onderneming met een aandeelhoudersvriendelijk managementteam.

12. Ga ervan uit dat verrassingen zich herhalen
De eerste grote positieve verrassing van een bedrijf is waarschijnlijk niet de laatste. Datzelfde geldt ook voor de eerste grote negatieve verrassing. Denk aan de "kakkerlakkentheorie". De eerste kakkerlak die u ziet, is waarschijnlijk niet de enige. Er zijn nog tientallen kakkerlakken in de buurt die u niet ziet.

13. Wees niet koppig
David St. Hubbins verwoordde het heel goed in de film This is Spinal Tap: "Er zit maar weinig ruimte tussen stom en slim." Bij beleggen is de grens tussen geduld en koppigheid helaas nog moeilijker te bepalen.

Geduld vloeit voort uit de focus op bedrijven in plaats van aandelenkoersen en toont zich wanneer u uw beleggingen de tijd gunt. Als een aandeel dat u onlangs kocht in koers is gedaald, maar er is binnen het bedrijf niets veranderd, wordt uw geduld waarschijnlijk beloond. Als u echter voortdurend slecht nieuws goedpraat, of het belang van slechtere financiële resultaten bagatelliseert, is dit waarschijnlijk eerder een kwestie van koppigheid. Koppigheid kan veel geld kosten wanneer u belegt.

Vraag uzelf altijd af: "Wat is dit bedrijf nu waard? Als ik er geen aandelen in had, zou ik die dan vandaag kopen?" Als u deze vragen eerlijk en juist beantwoordt, bent u waarschijnlijk geduldig als dit noodzakelijk is, maar ondersteunt dit ook uw verkoopbeslissingen.

14. Ga af op uw intuïtie
Het waarderingsmodel dat u voor een bedrijf opstelt is sterk afhankelijk van de veronderstellingen over de toekomst die eraan ten grondslag liggen. Als het resultaat van een model geen hout snijdt, is het de moeite waard om uw prognoses en berekeningen te controleren. Gebruik waarderingsmodellen als richtlijn en ga niet af op orakels.

15. Ken uw vrienden en uw vijanden
Wat speelt er rond de aandelen waar u belangstelling voor heeft? Welke beleggingsfondsen hebben aandelen in het bedrijf en welke staat van dienst hebben die fondsbeheerders? Heeft het management belangen in het bedrijf door de aandelen die de managers bezitten? Kopen of verkopen mensen die het bedrijf goed kennen aandelen? Dit zijn allemaal kleine maar soms waardevolle stukjes informatie voor uw beleggingsinschatting over een bedrijf.

16. Herken wanneer de top bereikt is
Of het nu gaat om tulpenmanie in Nederland in de 17de eeuw, de Amerikaanse goldrush van 1849 of internetaandelen in de jaren 90, als de massa unaniem van mening is dat met een bepaalde belegging alleen winst en nooit verlies gemaakt kan worden, dan is het waarschijnlijk het best dat u deze belegging mijdt. Het tij slaat dan waarschijnlijk snel om. Ook wanneer u merkt dat mensen beleggen in zaken die niet bij hen passen (denk aan de liftbediende die tips geeft over obligaties, automonteurs die in hun werkplaats met daghandel bezig zijn of succesvolle artsen die hun baan opzeggen om rijk te worden in vastgoed), is dat een teken dat u beter kunt uitstappen.

17. Zoek naar kwaliteit
Als u zich richt op bedrijven met grote concurrentievoordelen vindt u bedrijven die waarschijnlijk over vijf of tien jaar hogere winsten maken dan nu. U moet ervoor zorgen dat uw aandacht gericht is op bedrijven die de intrinsieke waarde van hun aandelen in de loop van de tijd verhogen. Hiermee hebt u de luxe dat u geduld kunt hebben en de aandelen lange tijd in uw bezit kunt houden. Anders blijft u voortdurend angstig voor wat de aandelenmarkt gaat doen.

18. Koop niets als er geen waarde tegenover staat
Het verschil tussen een geweldig bedrijf en een geweldige belegging is de prijs die u betaalt. Er waren in 2000 vele geweldige bedrijven te koop, maar weinige ervan waren toen aantrekkelijk geprijsd. Het vinden van goede bedrijven is maar de helft van een goede aandelenselectie. Het is voor uw beleggingssucces net zo belangrijk om te bepalen wat de juiste prijs is die u betaalt.

19. Zorg altijd voor een veiligheidsmarge
Tenzij u het geheim van reizen in de tijd ontrafelt, zult u niet ontsnappen aan de inherente onvoorspelbaarheid van de toekomst. Daarom is het zo belangrijk om altijd een veiligheidsmarge in te bouwen bij elke aandelenaankoop die u doet – u bent dan gedeeltelijk beschermd als uw prognoses voor de toekomst niet helemaal uitkomen zoals u verwacht.

Zoals we al eerder hebben gezien, hechten vele succesvolle beleggers grote waarde aan een veiligheidsmarge. Dat is geen toeval, een veiligheidsmarge is gewoon heel belangrijk.

20. Denk onafhankelijk
Een andere gemeenschappelijke eigenschap van beroemde beleggers is, dat zij bereid zijn om tegen de stroom in te zwemmen. Het heeft weinig zin om het advies van anderen op te volgen en uw geld te steken in dezelfde beleggingen als alle andere beleggers. Het is de moeite waard om tegengesteld aan de massa te handelen, omdat de massa het vaak bij het verkeerde eind heeft.

Denk er ook aan dat voor succesvol beleggen het juiste temperament belangrijker is dan een uitzonderlijke intelligentie. Als u het hoofd koel kunt houden, heeft u een voorsprong op vele anderen en kunt u op het dieptepunt kopen en op het hoogtepunt verkopen.

Tot slot
Wij hebben veel informatie en collectieve wijsheid samengevat in deze 20 tips. Als u rekening houdt met deze adviezen, zult u betere beslissingen nemen bij het kopen en verkopen van uw aandelen, daar zijn wij van overtuigd.


Lees ook
Hoe Morningstar aandelen onderzoekt en waardeert

Morningstar's sterrenrating voor aandelen

Vragen en antwoorden bij Morningstar's aandelenonderzoek

Facebook Twitter LinkedIn

Over de auteur

Morningstar  

© Copyright 2024 Morningstar, Inc. Alle rechten voorbehouden.

Voorwaarden        Privacybeleid        Cookie Settings        Beleidsdocumenten