Tijdelijk concurrentievoorsprong voor Nissan bij elektrische rijden

Nissan is de eerste autofabrikant die met de Leaf een elektrische auto wereldwijd op grote schaal in productie heeft genomen.

Maarten van der Pas 09 mei, 2011 | 12:46
Facebook Twitter LinkedIn

Een opsteker voor Nissan na het negatieve nieuws over de gevolgen van de aardbeving voor de Japanse autofabrikant. Nissan heeft het contract gewonnen om de komende tien jaar de fameuze gele taxi's voor de stad New York te leveren. De Japanners lieten in de aanbesteding de Turkse autobouwer Karsan Otomotiv en het Amerikaanse Ford Motor achter zich. Nissan verwacht gedurende de looptijd van het contract 26.000 taxi's te leveren, die zijn gebaseerd op zijn minivan NV200. Het contract gaat vanaf 2013 in en de taxi's kosten per stuk ongeveer 29.000 dollar. Nissan ziet de opdracht als mooie promotie in de VS.

Inmiddels is de autoproductie van Nissan weer volledig op gang. Nissan is de eerste Japanse automaker die na de verwoestende aardbeving en tsunami heeft laten weten de productie weer geheel te hervatten. De meeste autofabrieken zijn door de aardbeving niet beschadigd. Maar er ontstonden wel ernstige problemen met de toelevering van onderdelen, benzine- en elektriciteitstekort.

Hiermee lijkt Nissan van de drie grote Japanse autoconcerns (naast rivalen Toyota en Honda) het minst getroffen door het natuurgeweld. En kan het wellicht ook zijn resultaten het best op peil houden. Die zitten behoorlijk in de lift. Nissan zag zijn winst in het derde kwartaal van zijn gebroken boekjaar (dat eindigde op 31 december) met ruim driekwart stijgen en heeft de winstverwachting voor heel het boekjaar naar boven bijgesteld. De autofabrikant, na Toyota de grootste van Japan, voorziet nu een winst over heel het boekjaar van 315 miljard yen. Eerder ging het bedrijf uit van 270 miljard yen. Deze verwachtingen zijn nog wel van voor de aardbeving.

Sterke verkopen in China maakten de zwakke vraag op de thuismarkt en het negatieve effect van de dure yen meer dan goed. De nettowinst in het derde kwartaal kwam uit op 80,1 miljard yen (715 miljoen euro).
 
Leaf
Met de Leading Environmentally-friendly Affordable Family car, kortweg Leaf genoemd, is Nissan de eerste autofabrikant die een elektrische auto wereldwijd op grote schaal in productie heeft genomen. De auto won de titel 'auto van het jaar' voor 2011 en is de eerste elektrische auto die deze eer te beurt valt.
Eind vorig jaar kwam de Leaf in Japan en de VS  op de markt en begin dit jaar in Europa. Op een volledig geladen accu kan de auto een maximumsnelheid van 145 kilometer per uur halen. De maximale afstand die kan worden gereden zonder op te laden is 200 kilometer.

Ondertussen is er de vraag of het niet logisch is dat Nissan en Renault volledig samen gaan. Renault heeft 45 procent van Nissan in handen en op zijn beurt bezit Nissan 15 procent in Renault. Een maand geleden zouden beide autofabrikanten volgens de Japanse zakenkrant Nikkei overwegen om een holding op te richten en beide ondernemingen en enkele belangen onder één dak te brengen. Naast Nissan en Renault zou het ook gaan om de Roemeense Renault-dochter Dacia, het Zuid-Koreaanse Samsung Motors net het Russische AutoVaz waarin Renault een belang van 25 procent heeft.
Een woordvoerder van Nissan noemde het bericht echter 'pure speculatie'. Maar als de samenwerking tussen beide fabrikanten nog verder wordt geïntensiveerd dat is een volledig samengaan wellicht een kwestie van tijd.

Ondergewaardeerd
Het aandeel Nissan is met een koers/fair value verhouding van 0.66 ondergewaardeerd en is met 4 sterren aantrekkelijk voor beleggers. Morningstar vindt de alliantie tussen Nissan en Renault één zeldzaam succes in de auto-industrie. Met de Leaf heeft Nissan een tijdelijk voorsprong op concurrenten als het gaat om elektrische aangedreven auto's. Lees het volledige Nissan Aandelenrapport voor een analyse van de concurrentiepositie en bull en bear scenario’s.





Lees voor meer achtergrond
Morningstar analyseert de auto-industrie

Gebrek aan onderdelen speelt Toyota parten

Volkswagen: hard op weg om 's werelds grootste te worden 

Fiat is 5 sterrenaandeel met veel winstpotentie

General Motors is een geldmachine als automarkt herstelt

De toekomst schittert voor Ford

Daimler verwacht een recordjaar

Renault is een goedkoop aandeel

Ook recordcijfers voor BMW

PSA richt blik op India

TAGS
Facebook Twitter LinkedIn

Over de auteur

Maarten van der Pas

Maarten van der Pas  is Financial Markets Editor bij Morningstar Benelux

© Copyright 2024 Morningstar, Inc. Alle rechten voorbehouden.

Voorwaarden        Privacybeleid        Cookie Settings        Beleidsdocumenten