Anheuser-Busch InBev: op lange termijn solide rendement

De eerstekwartaalcijfers van Anheuser-Busch InBev zijn niet zo teleurstellend als ze lijken.

Maarten van der Pas 05 mei, 2011 | 14:17
Facebook Twitter LinkedIn

Anheuser-Busch InBev’s (AB InBev) resultaten in het eerste kwartaal waren lager dan algemeen werd aangenomen door analisten, maar waren in lijn met de verwachtingen van Morningstar. “Ik verwacht zelfs een verhoging van onze waardering van het aandeel door een voortdurende depreciatie van de dollar, de iets optimistischer aannames voor prijsverhogingen die AB InBev in het subpremium biersegment doorvoert en de hoeveelheod kasgeld die in het laatste kwartaal is verdiend”, licht Morningstar-analist Dave Sekera toe.

AB Inbev verkocht in de eerste drie maanden van dit jaar minder bier dan een jaar geleden. De brouwer schreef dat vooral toe aan moeilijke omstandigheden in de Verenigde Staten en Brazilië. Ondanks de lagere omzet steeg wel de winst voor belasting, rente en afschrijving met 6,5 procent tot 3,4 miljard dollar (2,3 miljard euro).
De hoge werkloosheid in de Verenigde Staten was slecht voor de bieromzet (min 3,4 procent). In Brazilië hadden de ernstige overstromingen een negatief effect op de verkoopcijfers (slechts plus 0,2 procent). Daar verloor de brouwer ook marktaandeel door de prijsverhoging eind vorig jaar, waardoor het prijsverschil met de concurrenten groter werd.

Sekera: “Ik maak me niet echt zorgen over de achterblijvende volumegroei in Brazilië, omdat het effect van de overstroming tijdelijk is en concurrenten hun prijzen waarschijnlijk ook zullen verhogen. Verder heeft de brouwer met 2010 en 2009 twee sterke jaren achter de rug toen  het volume respectievelijk 5,9 en 7,6 procent toenam en he is lastig om dat te overtreffen.”

'Premiumiseren'
In de Verenigde Staten verliest AB InBev met zijn biermerk Budweiser martkaandeel. Toch is de afname aan het verminderen en Sekera verwacht dat deze trend zich voortzet in de komende kwartalen. “De bierbrouwer investeert voldoende om zijn merk gezond te houden en ik voorzie dat dit uiteindelijk tot verdere interne top-line groei leidt. De stap om Budweiser en Bud Light voortaan duidelijk naast elkaar als twee afzonderlijke bieren te positioneren begint zich terug te betalen. Het marktaandeel van Bud Light nam met 11 basispunten toe in het laatste kwartaal.”

AB InBev’s poging om consumenten te ‘premiumiseren’ (consumenten laten overstappen van subpremium naar premium merken met een hogere marge) blijft lonend omdat de genormaliseerde operationele marge groeide met 74 basispunten tot 30,6 procent. Het bleef echter wel achter bij de toename van 99 basispunten van de brutomarge tot 56,7 procent.  Dat kwam vooral door hogere distributiekosten in Brazilië. “Het transport naar een groter deel van het land als anticipatie op een hogere vraag materialiseerde niet”, aldus Sekera. “Maar ik verwacht dat de hogere transportkosten verdwijnen als later dit jaar een nieuwe brouwerij in dienst wordt genomen.”

Het aandeel Ab InBev wordt momenteel verhandeld op een koers die zo’n 2 euro onder fair value van Morningstar ligt (de waardering van een onderneming op basis van de toekomstige kasstroom).  Maar Sekera blijft erin geloven dat de toewijding van AB InBev om zijn merken te blijven ondersteunen en de mogelijkheid om zijn schaalgrootte als hefboom te gebruiken op de lange termijn een solide rendement voor aandeelhouders oplevert.

Lees ook het Aandelenrapport Anheuser-Busch InBev.

Facebook Twitter LinkedIn

Over de auteur

Maarten van der Pas

Maarten van der Pas  is Financial Markets Editor bij Morningstar Benelux

© Copyright 2024 Morningstar, Inc. Alle rechten voorbehouden.

Voorwaarden        Privacybeleid        Cookie Settings        Beleidsdocumenten