De toekomst schittert voor Ford

Ford maakt nu auto’s die consumenten echt willen in plaats van dat ze er een kopen vanwege de kortingen en de andere incentives.

Maarten van der Pas 27 april, 2011 | 16:29
Facebook Twitter LinkedIn

Ford is weer helemaal terug. In maart stootte het autoconcern op de Amerikaanse thuismarkt aartsrivaal General Motors van de eerste plek wat betreft verkoopcijfers. Ford, na GM de grootste Amerikaanse autofabrikant, zag de verkoop stijgen met 19 procent tot ruim 212.000 voertuigen, 6 procent meer dan GM. De sterke groei was vooral te danken aan de vrachtwagens en zuinige auto's.
Daarnaast heeft Ford nauwelijks last van de aardbeving in Japan en weet het de aanvoer van onderdelen op peil te houden. Door de ramp produceerde Ford 12.000 tot 14.000 auto's minder dan gepland, maar de onderneming verwacht de productie in het tweede kwartaal weer op niveau te hebben met 1,46 miljoen stuks. Dat zijn hele andere cijfers dan bijvoorbeeld Toyota, dat zijn productie in maart met 63 procent zag kelderen.

Het eerste kwartaal was sowieso goed voor Ford, want met een nettowinst van 2,6 miljard dollar boekte de automaker zijn beste eerstekwartaalresultaat ooit. Vorig jaar was de winst in dezelfde periode  nog 2,1 miljard dollar. De omzet steeg met 5 miljard dollar tot 33,1 miljard dollar.
Met dit resultaat zet Ford zijn goede prestaties voort. In 2010 boekte de Amerikaanse autofabrikant de hoogste winst sinds 10 jaar: 6,6 miljard dollar (4,8 miljard euro) tegenover een winst van 2,7 miljard dollar in 2009. De omzet kwam vorig jaar uit op bijna 121 miljard dollar. De winststijging is vooral te danken aan de investeringen in zuinige en aantrekkelijke auto’s. Ford Motor verwacht ook dit jaar winst te maken, maar wel minder dan in 2010.

Sympathie
In de Verenigde Staten wint Ford aan sympathie. Als is het maar omdat de onderneming de financiële en economische crisis heeft overleefd zonder staatssteun, in tegenstelling tot concurrenten General Motors (ook wel smalend Government Motors genoemd) en Chrysler.
Ford maakt weer auto’s die de –Amerikaanse- consument aanspreken. De nadruk ligt meer op kwaliteit en dat betaalt zich terug in hogere verkoopcijfers (een stijging van het marktaandeel van 0,9 procent in de VS in 2010) en auto’s die hun waarde meer behouden op de tweedehandsmarkt. Ford maakt nu auto’s die consumenten echt willen in plaats van dat ze er een kopen vanwege de kortingen en de andere incentives. Overigens riep Ford in de eerste maanden van dit jaar wel 1,2 miljoen pick-uptricks en meer dan 280.000 trucks terug naar de garage vanwege mankementen met het airbagsysteem en de deurhendel.

Een andere belangrijke verandering is, dat Ford nu meer onderstellen en onderdelen uitwisselt tussen zijn verschillende modellen. Dat biedt de mogelijkheid om de productie sneller om te schakelen en in te spelen op veranderende vraag en het brengt de kosten drastisch omlaag.
Het Ford-concern is de laatste jaren drastisch veranderd. Ooit vielen merken als Jaguar, Land Rover en Volvo onder de paraplu van de onderneming, maar de Britten Jaguar en Land Rover werden in 2008 verkocht aan het Indiase Tata Motors. Het Zweedse Volvo ging in 2010 over naar de Chinese autoproducent Geely. En het belang in het Japanse Mazda is inmiddels teruggebracht van 11 naar 3,5 procent. Hierdoor kan Ford zich focussen op zijn merken Ford, Lincoln en Mercury.

En dan is er nog de herziene overeenkomst met de machtige vakbond United Auto Workers (UAW), Die hield in het verleden de resultaten van Amerikaanse autofabrikanten in een wurggreep door riante voorwaarden. Het scheelt Ford 13,6 miljard dollar aan ziektekostenverplichtingen op zijn balans. Sinds 2010 is Ford niet meer verantwoordelijk voor de ziektekosten van zijn gepensioneerde werknemers. Dat is ontzettend belangrijk voor de autoproducent, omdat zijn loonkosten daarmee dichter in de buurt komen van buitenlandse concurrenten. Deze overeenkomst loopt tot 14 september 2011 en er is dus onzekerheid hoe het plaatje er daarna uitziet.

Met zijn auto’s, marketing en overeenkomst met de vakbond heeft Ford een betere uitgangspositie dan in het verleden. Het zal nog wel even duren voordat er echt marktaandeel wordt veroverd in de VS, omdat sommige consumenten erg zijn gehecht aan hun Japanse of Europese auto.

Fors ondergewaardeerd
Met een koers/fair value-verhouding van 0.65 is het aandeel Ford momenteel behoorlijk ondergewaardeerd. Het aandeel staat dan ook op 4 sterren. Morningstar ziet meer opwaartse potentie dan neerwaartse risico’s voor het aandeel Ford. Lees het volledige Ford Aandelenrapport voor een analyse van de concurrentiepositie en bull en bear scenario’s. Bekijk ook de video.





Lees ook
Morningstar analyseert de auto-industrie

Gebrek aan onderdelen speelt Toyota parten

Volkswagen: hard op weg om ’s werelds grootste te worden

Fiat is een 5 sterrenaandeel met veel winstpotentie

General Motors is een geldmachine als de automarkt herstelt

Facebook Twitter LinkedIn

Over de auteur

Maarten van der Pas

Maarten van der Pas  is Financial Markets Editor bij Morningstar Benelux

© Copyright 2024 Morningstar, Inc. Alle rechten voorbehouden.

Voorwaarden        Privacybeleid        Cookie Settings        Beleidsdocumenten