Aandelen 1.2 - Waarom beleggen in aandelen?

Pieter Bailleul 01 oktober, 2010 | 14:40
Facebook Twitter LinkedIn


< 1. Starten met aandelen  Aandelenrapporten >


Aandelen is slechts één van de mogelijkheden die een belegger heeft om zijn spaargeld te laten renderen. Waarom zou je beleggen in aandelen in plaats van in alternatieven zoals obligaties, vreemde munten of antieke sportwagens? Het is simpel: aandelen bieden beleggers het hoogst mogelijke rendement. Er is geen enkele andere belegging die op lange termijn het rendement van aandelen weet te overstijgen.

Maar er is ook een keerzijde om dit hoogst mogelijke rendement te behalen. Aandelen hebben namelijk de neiging om erg volatiel te reageren op veranderingen in de financiële markten. Dat betekent dat de waarde van een aandeel op korte termijn sterk kan terugvallen, zoals in 2000-2001 te zien was met de internetbubbel of meer recent in 2008 als reactie op de val van de Amerikaanse zakenbank Lehman Brothers.

Een aandelenbelegger heeft, met andere woorden, behoefte aan een gezonde gemoedsrust. Wie in paniek geraakt wanneer de financiële markten hun vrije val inzetten, zal zijn spaargeld als sneeuw voor de zon zien wegsmelten. Toch is beleggen in aandelen niet extreem moeilijk. Met een goede basis wiskunde, een kritische geest, geduld en discipline komen de meeste beleggers al een heel eind. Als je bovendien begrijpt hoe de financiële markten geld van links naar rechts verplaatsen, hoe ondernemingen met elkaar concurreren en welke elementen belangrijk zijn in de boekhouding van een onderneming, dan heb je alle mentale elementen om als goede aandelenbelegger het spel te spelen.

Beleggen is een intellectuele oefening. Je hebt weliswaar geen diploma in aandelenbeleggen nodig, maar het vraagt wel enige inspanning. Van die inspanning kunt u dan weer de vruchten plukken: beleggen in aandelen biedt u een potentieel hoger rendement en helpt u de complexe wereld waarin we leven beter te begrijpen.


< Woordenlijst   Beleggingsgids >

Facebook Twitter LinkedIn

Over de auteur

Pieter Bailleul

Pieter Bailleul  is Marketing Manager for Morningstar Benelux

© Copyright 2024 Morningstar, Inc. Alle rechten voorbehouden.

Voorwaarden        Privacybeleid        Cookie Settings        Beleidsdocumenten