IJslandse aswolk belemmert zicht voor ETFs

Impact van de aswolk op de Stoxx 600 Travel & Leisure Index, biedt de index meer spreiding?

Ben Johnson 27 april, 2010 | 9:15
Facebook Twitter LinkedIn

De aswolk die de afgelopen periode boven Europa hing, heeft de aandelenkoersen van luchtvaart- en reisorganisaties sterk onder druk gezet. Hetzelfde geldt voor de ETFs die deze sector volgen. Op 31 maart had de Stoxx 600 Travel & Leisure Index voor 21% aandelen van luchtvaartondernemingen in portefeuille, met de grootste positie van 8% voor Ryanair. Tussen 14 en 19 april zakte de prijs voor een aandeel van Ryanair met 7,2%.

Op 19 april schatte TUI Travel, een reisorganisatie die ook deel uitmaakt van dezelfde Stoxx Index, de impact in van de aswolk op haar balans. Het bedrijf meldde dat “de geschatte cumulatieve kost voor de groep, tot 18 april 2010, ongeveer £20 miljoen bedraagt. De geschatte dagelijkse kost ligt tussen de £5 en £6 miljoen”. De aandelen van TUI verloren ongeveer 3,7% van hun waarde tussen 14 en 19 april. Over dezelfde tijdsperiode viel de iShares Stoxx Europe 600 Travel & Leisure ETF met 1,9% terug op de Xetra beurs.

Het beperkte effect dat dit verstorende evenement heeft op de reissector is een goed voorbeeld van hoe een sector ETF kan bijdragen tot de spreiding in een portefeuille. Tezelfdertijd toont dit ook aan hoe een erg nauwe ETF zoals deze die de reissector volgt, heel verschillend kan reageren dan wat we in eerste instantie zouden verwachten. De index bestaat uit 22 aandelen uit de luchtvaart- en reissector, daarbij komen zowel reisorganisatoren, catering als luchtvaartmaatschappijen aan bod. Door hun relatief beperkte marktkapitalisaties, maken luchtvaartmaatschappijen slechts een beperkt deel (ongeveer 21%) uit van de totale index. Daardoor bleef het effect op de ETFs die deze index volgden, eerder beperkt.

Voor de Europese luchtvaartmaatschappijen kon het moment voor een totaal vliegverbod als gevolg van de aswolk niet op een slechter moment komen. Velen van hen hebben het op dit moment erg moeilijk door het kleinere aantal passagiers als gevolg van de wereldwijde recessie. De belangrijkste vraag die luchtvaartmaatschappijen, reisorganisaties, hotels en andere zich moeten stellen is hoe lang het effect van deze vertragingen kan duren. De kosten voor de industrie en de brede economie zijn al substantieel. Sommigen schatten dat de Europese economie hierdoor $200 miljoen per dag verloor.

Toch zijn de effecten van de aswolk niet beperkt gebleven tot Europa en haar reisindustrie. De Amerikaanse Reisorganisatie (US Travel Association) schatte dat de totale kost van de geannuleerde vluchten de Amerikaans reisindustrie ongeveer $650 miljoen bedroeg. Verder zorgde de geannuleerde en vertraagde vluchten er ook voor dat BMW drie van zijn fabrieken in Duitsland moest sluiten als gevolg van de gestaakte toelevering van enkele elementaire componenten die via de lucht getransporteerd worden. De komende weken zal verder duidelijk worden welke de werkelijke kost is van dit oponthoudt.

Hier is een overzicht van de ETFs die de Stoxx 600 Travel & Leisure Index volgen:

Bron: Morningstar Direct

Facebook Twitter LinkedIn

Over de auteur

Ben Johnson  Ben Johnson is Morningstar’s Director of European ETF Research.

© Copyright 2024 Morningstar, Inc. Alle rechten voorbehouden.

Voorwaarden        Privacybeleid        Cookie Settings        Beleidsdocumenten