Het Britse supermarktlandschap is buitengewoon competitief; de sterke prijsconcurrentie legt een behoorlijke druk op de grote spelers in de markt die daar in wisselende mate last van hebben. Morningstar-aandelenanalist Ioannis Pontikis bespreekt in deze video de Britse retail markt en legt uit wat er bij de diverse bedrijven, zoals Sainsbury's en WM Morrison's aan de hand is.
Ook beargumenteert analist Pontikis waarom Tesco de favoriete speler van Morningstar is in het Britse supermarktlandschap. De leidende positie op de thuismarkt is moeilijk te evenaren voor de concurrenten. Dat geldt voor zowel het netwerk van fysieke winkels als de aanwezigheid online. Verder biedt de schaalgrootte nog volop mogelijkheden voor kostenbesparingen en verbetering van de winstgevendheid. Toekomstige groei kan ook komen van allianties met andere partijen.
Lees meer over aandelen:
- Richemont ondergewaardeerd door vrees voor stagnatie in China
- Amazon is ondergewaardeerd gezien zijn groeimogelijkheden
- Economic Moat Barometer: concurrentievoordeel in relatie tot rendement en waardering