Kwaliteit en omvang netwerk geven Vodafone voorsprong

Vodafone maakt met succes de transitie van een van 's werelds grootste aanbieders van uitsluitend draadloze telecom naar een gediversifieerde aanbieder van een samengesteld aanbod van mobiele en vaste-lijn diensten. Door de sterke marktposities en groeivooruitzichten is Vodafone meer waard dan de markt nu inziet, vindt Morningstar.

Robert van den Oever 28 november, 2018 | 9:10

Die transitie heet convergence: het samenbrengen van een breed aanbod aan diensten om klanten een breder pakket aan te kunnen bieden en zo meer omzet per klant te kunnen genereren. Convergence is de belangrijkste ontwikkeling in de telecomsector in Europa, en Vodafone is daarin veruit de succesvolste partij, vindt Morningstar-aandelenanalist Allan Nichols.

Daar heeft een reeks overnames een grote bijdrage aan geleverd: die van Kabel Deutschland in Duitsland, Ono in Spanje en Cable & Wireless in het Verenigd Koninkrijk hebben ervoor gezorgd dat Vodafone nu een dekkend netwerk heeft in drie van zijn grootste Europese markten.

Waar het geen overnames doet, investeert Vodafone in uitbreiding van het netwerk door dat zelf aan te leggen, zoals in Italië. Daar heeft het ook een alliantie gesloten met enel om het glasvezelnetwerk van dat nutsbedrijf te mogen gebruiken. In Nederland heeft vodafone zijn mobiele activiteiten samengevoegd met Ziggo, dochter van kabelbedrijf Liberty Global, in een 50/50 joint venture.

Verdere versterking zal komen uit de voorgenomen overname van Liberty Global's activiteiten in Duitsland, Roemenië, Hongarije en Tsjechië. Daar moeten de toezichthouders in die landen nog toestemming voor geven. Volgens analist Nichols is het maar de vraag of die toestemming in Duitsland zal komen, want de Duitse toezichthouder heeft al drie keer eerder een consolidatiepoging op de Duitse telecommarkt tegengehouden.

Investeren in netwerk
Behalve deze grote stappen investeert Vodafone ook op andere manier in zijn business. De enterprise activiteiten, ofwel grootzakelijke klanten, zijn sterk gegroeid en nemen nu 28% van de groepsomzet voor hun rekening. Dat is stabiele omzet voor de lange termijn, want daarbij gaat het om contracten van een groot volume voor de lange termijn.

Samenhangend hiermee is de focus verschoven van prijsconcurrentie naar kwaliteit en betrouwbaarheid. Vodafone is van mening dat steeds meer klanten bereid zullen zijn om méér te betalen voor een snellere en betere verbinding naarmate ze meer data gebruiken.

Kwaliteit en schaalgrootte
De kwaliteit van het netwerk en de schaalgrootte zijn de twee zaken waarmee Vodafone zich weet te onderscheiden van zijn concurrenten. Daarom kent analist Nichols het bedrijf een Narrow Moat rating toe. Vodafone is een van de grootste telecombedrijven ter wereld met 275 miljoen klanten. Daarin zijn de klanten die in allianties vallen en India nog niet meegeteld. Belangrijker nog dan dit absolute wereldwijde aantal is het aantal klanten per land, ofwel de marktpositie. Vodafone streeft in al zijn markten naar een nummer 1 of nummer 2 positie en dat lukt in de meeste gevallen.

Een marktpositie in de top 3 is essentieel gezien de hoge vaste kosten van het onderhouden van hetnetwerk. Over hoe meer klanten die kosten kunnen worden omgeslagen, hoe beter het is: dan dalen de gemiddelde kosten per klant. Vodafone is daar sterk in.

Een gunstig bij-effect is dat Vodafone door zijn schaalgrootte goedkoper kan inkopen. Dat geldt voor netwerkappratuur en bandbreedte en frequenties. Daardoor heeft het een gunstiger aanbod voor grote klanten die veel data verbruiken.

Voorsprong op concurrenten
De verbetering van de kwaliteit en de omvang (door overnames) van het netwerk hebben van Vodafone een speler gemaakt die lastig te verslaan is. Feitelijk hebben klanten die kwaliteit voorop stellen de keus uit Vodafone of een sterke lokale speler in een land.

Alle andere telecomaanbieders zijn min of meer veroordeeld tot concurreren op prijs. Hierdoor zal Vodafone naar verwachting op termijn zijn omzet en marge per klant sneller kunnen laten groeien dan zijn concurrenten en zal het rendement op het geïnvesteerd kapitaal ook hoger liggen.

(klik op tabel voor vergroting)

Ondergewaardeerd
Analist Nichols calculeert voor het aandeel Vodafone aan de Londense beurs een Fair Value van 250 pence. De actuele koers schommelt rond de 165 pence, dus dat betekent een aardige korting waar beleggers van kunnen profiteren.

Onderstaande grafiek toont de aandelenkoers van Vodafone in Britse pence van de afgelopen 24 maanden en de Fair Value die analist Nichols er aan toekent. Sinds begin dit jaar is de koers danig gezakt, terwijl de analist vertrouwen houdt in het aandeel, getuige de handhaving van de Fair Value. Een flinke onderwaardering dus.

(klik op grafiek voor vergroting)

 

Lees meer over aandelen:

- Ultimate Stock Pickers zetten in op kwaliteitsaandelen

- Dit zijn drie technologie-aandelen met een hoog dividend

- Uitgevers RELX en Wolters Kluwer in transitie naar digitale toekomst

Over de auteur

Robert van den Oever  Robert van den Oever is research editor bij Morningstar Benelux