Als u verder gaat op deze website gaat u akkoord met het gebruik van cookies op uw apparatuur. Lees meer over ons beleid rond cookies en welk soort cookies wij gebruiken door hier te klikken. Accepteer Cookies

Morningstar start volgen aandeel Colruyt

Morningstar breidt het volgen van de Europese supermarktsector uit met de Belgische retailer Colruyt. Lage prijzen zijn de grote kracht van Colruyt. Daardoor wint het supermarktbedrijf marktaandeel, maar tegelijk tast het de marge aan.

Robert van den Oever 28 februari, 2017 | 15:35

Morningstar start met het volgen van Colruyt, de Belgische supermarktketen die op zijn thuismarkt de positionering van prijsvechter heeft gekozen.

De nadruk op lage prijzen brengt Colruyt structurele groei van het marktaandeel in België, de thuismarkt die goed is voor 60% van de groepsomzet. Het marktaandeel in België staat inmiddels op 32% en daarmee heeft Colruyt voldoende kritische massa om de operationele kosten in lijn te houden met het prijsniveau in de winkels. Grote concurrenten zijn Carrefour en Delhaize die ieder ongeveer 25% marktaandeel hebben. Aldi en Lidl hebben samen circa 10% van de markt.

Colruyt is zelfs goedkoper dan de prijsknallers Aldi en Lidl; een mandje boodschappen is zomaar 7,5 tot 10% goedkoper dan bij de concurrent en dat is in supermarkttermen een ongekend groot verschil.

Altijd goedkoper
De aanpak van Colruyt is om voortdurend onder de prijzen van zijn concurrenten te gaan zitten. Colruyt kiest ervoor om niet zelf de toon te zettend, maar te volgen: als een concurrent zijn prijzen verlaagt, gaan zij net iets lager zitten.

Die strategie werkt. De omzet per vierkante meter is een van de hoogste in de retailwereld. Alleen enkele Britse supermarktreuzen weten meer geld per vierkante meter te maken. Ook de operationele marge is een van de hoogste in zijn industrie: 6,3% voor de supermarktactiviteiten en 5,4% voor de hele groep.

Wel is het zo dat de marge onder druk staat door de aanhoudende intensieve prijsconcurrentie in de branche. Dat maakt het lastig om nieuwe concepten te ontwikkelen die financieel succesvol zijn. Bijvoorbeeld de 73 winkels van Colruyt in Noord-Frankrijk zijn een decennium na oprichting nog steeds verlieslatend.

Geen concurrentievoordeel
Morningstar-analist Adam Kindreich geeft Colruyt geen Economic Moat mee. De Moat Trend is negative. Dat komt omdat de concurrentie in de supermarktwereld zeer intensief is en er is geen aanleiding te veronderstellen dat dat gaat veranderen.

De hevige concurrentie heeft in de loop der jaren de winstgevendheid aangetast. De operationele marge is gezakt van 8,5% in maart 2007 naar 6,5% in maart 2016. Die daling van de winstgevendheid geeft volgens de analist aan dat er geen sprake is van Moat, ofwel concurrentievoordeel. Was die er wel geweest, dan zou Colruyt in staat zijn geweest om de winstgevendheid beter op peil te houden. Ook speelt mee dat in de supermarktwereld en geen drempel is om over te stappen naar de concurrent. Er zijn geen ‘switching costs’, in Morningstar-termen.

Fair Value lager dan actuele koers
De Fair Value die analist Kindreich voor Colruyt berekent is 28,50 en dat is beduidend lager dan de actuele aandelenkoers die omstreeks 45 euro schommelt. Dat verschil komt door de magere vooruitzichten. De analist ziet slechts bescheiden omzetgroei voor de komende jaren, gekoppeld aan margedruk die geleidelijk enkele basispunten van de marge zal afschaven.

Financieel gezond
De financiële gezondheid van het bedrijf is uitstekend met een nettokaspositie van 500 miljoen euro. Hoewel beursgenoteerd, is Colruyt voor 58,8% in handen van de familie Colruyt. CEO Jef Colruyt en COO Frans Colruyt zijn afkomstig uit de familie. Altijd is ten minste één familielid vertegenwoordigd op een sleutelpositie in de top. De familie zorgt voor een behoedzaam financieel beleid. Zo handhaaft de familie een financiële buffer die de investeringen en dividendbetalingen voor één jaar kan dragen.

Bulls & Bears
Morningstar zet de sterke en zwakke kanten van een bedrijf op een rij onder de noemer Bulls & Bears. Voor Colruyt luiden die als volgt:

Bulls

  • Colruyt heeft een onderscheidend supermarktconcept met lage prijzen en daardoor sterke aantrekkeingskracht op de consument.
  • Colruyt is verreweg het meest winstgevende supermarktbedrijf onder de Europese retailers die Morningstar volgt. De operationele marge en het rendement op het geinvesteerd vermogen zijn hoger dan bij de concurrenten.
  • Ondanks beperkte geografische spreiding groeit Colruyt voortdurend en blijft het nieuwe winkelconcepten ontwikkelen.

 

Bears

  • De grote kaspositie betekent een inefficiënt gebruik van het kapitaal en is niet optimaal voor het rendement op het geinvesteerd vermogen
  • De concurrentie in België wordt steeds heviger en de prijsvechters waarmee Colruyt concurreert, winnen marktaandeel.
  • Colruyt is minder scheutig met beleggersinformatie dan beursgenoteerde branchegenoten,e n dat geeft beleggers minder inzicht in het bedrijf, dat nog altijd deels het karakter van een familiebedrijf heeft.

 

Meer informatie over Colruyt vindt u op de overzichtspagina op de Morningstar-website. Daar vindt u de actuele aandelenkoers, resultaatscijfers van de afgelopen jaren en nog veel meer:

 

Lees meer over aandelen in de retailsector:

- Het aantrekkelijkst gewaardeerde supermarktaandeel

- Sectoranalyse defensieve consumentengoederen: 3 sectorfavorieten

- Morningstar verlaagt Fair Value Ahold-Delhaize

- Morningstar hervat volgen Ahold-Delhaize

Over de auteur

Robert van den Oever  Robert van den Oever is research editor bij Morningstar Benelux