Jaaroverzicht: wat gebeurde er in 2016 in beleggingsland?

Traditioneel blikken we aan het einde van het jaar terug op de belangrijkste gebeurtenissen in de beleggingsindustrie van het afgelopen jaar. De branche was weer flink in beweging. Welke opmerkelijke zaken speelden zich af? Wij zetten ze voor u op een rij.

Robert van den Oever 22 december, 2016 | 15:33
Facebook Twitter LinkedIn

De laatste week van het jaar is traditioneel het moment om terug te blikken op wat er allemaal gebeurd is in beleggingsland. Sommige gebeurtenissen trokken de aandacht in de hele beleggingsindustrie, zoals de herschikking in de top van Robeco. Voor Morningstar waren er belangrijke mijlpalen, met de lancering van de nieuwe Sustainability Rating voorop. In dit overzicht kijken we naar de belangrijkste gebeurtenissen in de fondsindustrie in het voorbije jaar. Want bij sommige fondshuizen was heel wat aan de hand.

Opschudding bij Robeco
Robeco, een van ’s lands bekendste fondshuizen, roerde zich in 2016 behoorlijk. Het Rotterdamse beleggingsbedrijf schudde zijn topmanagement in flink op. Dat begon eind april met de bekendmaking dat Chief Investment Officer Hans Rademaker en bestuurslid Hester Borrie vertrokken.

Minder dan een maand later werd dat gevolgd door een wijziging van de topstructuur van het bedrijf:

Begin september maakte Robeco bekend dat Gilbert van Hassel was aangetrokken als nieuwe CEO van het fondshuis. Van Hassel heeft ruim 30 jaar ervaring in de financiële wereld. Hij kwam in 2007 bij ING waar hij bij zijn vertrek in 2013 de functie van Global CEO ING Investment Management bekleedde.

Dit jaar heeft Robeco’s Japanse meerderheidsaandeelhouder Orix overigens het volledige eigendom van het fondshuis verworven. Sinds 2013 had Orix een belang van 90% in Robeco dat in dat jaar werd overgenomen van Rabobank. De resterende 10% was sindsdien in handen gebleven van Rabobank, maar daar kwam dit jaar dus een einde aan.

Daar bleef het niet bij voor Robeco. Op de valreep van 2016 kondigde Robeco ook nog aan dat het zijn vlaggenschip fonds Robeco NV gaat aanpassen. Het beleggingsbeleid wordt geconcentreerder en het krijgt een nieuwe naam. Dat betekent een belangrijke wijziging voor het fonds onder leiding van beheerder Mark Glazener. Lees hier wat er precies gaat gebeuren:

Aanhoudend verloop bij Delta Lloyd
Bij andere fondshuizen waren er ook kwesties gaande, en vaak ook behoorlijk ingrijpend. Bij Delta Lloyd bijvoorbeeld. Aan het vertrek van fondsbeheerders lijkt maar geen einde te komen, schreef Morningstar-fondsanalist Niels Faassen in augustus nadat het bedrijfobligatieteam van Delta Lloyd op de schop ging. Bij aandelen was Alex Otto in 2104 al vertrokken, in 2015 gevolgd door Jack Jonk. En het verloop ging in 2016 door:

Soft close wegens succes
Maar niet alles wordt veroorzaakt door problemen. Een wijziging kan ook voortkomen uit succes. Kempen besloot aan het begin van 2016 om bij het Kempen Euro Credit fonds een 'soft close' toe te passen. Dat was ingegeven door de grote populariteit die het succesvolle track record van het fonds bij beleggers had veroorzaakt:

Het oordeel van Morningstar
Bij de beleggingsfondsen en fondshuizen waren niet alleen de eigen besluiten en aanpassingen van belang, maar ook het oordeel van Morningstar en de wijzgingen daarin. Bij sommige fondshuizen vond personeel verloop plaats dat gevolgen had voor het oordeel van de Morningstar-fondsanalisten. Dit zijn de meest in het oog springende upgrades en downgrades van het afgelopen jaar:

Alle ratingwijzigingen van de Morningstar-fondsanalisten zetten we elk kwartaal voor u op een rij. Hier vindt u de kwartaaloverzichten van dit jaar:

Hoger, lager: beleggingsfondsen met een op- of afwaardering in het derde kwartaal van 2016

Hoger, lager over het tweede kwartaal 2016

Hoger, lager over het eerste kwartaal 2016

Lees ook het jaaroverzicht over 2016 met daarin de belangrijkste gebeurtenissen bij Morningstar:

- Jaaroverzicht: Dit gebeurde er in 2016 bij Morningstar

Facebook Twitter LinkedIn

Over de auteur

Robert van den Oever  Robert van den Oever is research editor bij Morningstar Benelux

© Copyright 2024 Morningstar, Inc. Alle rechten voorbehouden.