Als u verder gaat op deze website gaat u akkoord met het gebruik van cookies op uw apparatuur. Lees meer over ons beleid rond cookies en welk soort cookies wij gebruiken door hier te klikken. Accepteer Cookies

Kwaliteit is cyclisch - rendementen over 2016 bewijzen het

Zoals elke beleggingsfactor raakt kwaliteit afwisselend in en uit de gratie. Het afgelopen jaar is een voorbeeld van hoe zelfs op korte termijn de beurs heen en weer slingert tussen belonen en bestraffen van hogere of lagere kwaliteitsnamen.

Dan Lefkovitz 20 december, 2016 | 10:51

Kwaliteit is uitgegroeid tot een populaire beleggingsfactor. Sommige wetenschappers hebben uitgevonden dat kwaliteitsaandelen op lange termijn beter presteren, en het idee van het bezitten van hoog kaliber bedrijven heeft zeker intuïtieve aantrekkingskracht, vooral in onzekere economische tijden.

Volgens de 2016 Global Guide to Strategic Beta Exchange-Traded Products hebben bijna 50 ETF's wereldwijd een focus op kwaliteit, met ongeveer 12 miljard dollar aan beheerd vermogen. Veel meer multi-factor strategieën selecteren op kwaliteit, en Morningstar's op kwaliteit gerichte indexen bieden nuttige instrumenten om kwaliteitscycli te beoordelen.

Amerikaanse markt in kwaliteitssegmenten
Op kwaliteit gerichte beleggingsstrategieën selecteren meestal op basis van maatstaven zoals rendement op eigen vermogen, rendement op geïnvesteerd vermogen, en maatregelen die de financiële gezondheid bevorderen. Morningstar heeft zijn eigen definitie van kwaliteit en die is kwalitatief en toekomstgericht: Economic Moat, ofwel concurrentievoordeel. Morningstar’s aandelenanalisten maken gebruik van het concept Moat om een duurzaam concurrentievoordeel vast te stellen dat de winst beschermt tegen concurrentie.

Elk van 1.500 behandelde aandelen krijgt een van de drie Moat ratings: No Moat, Narrow Moat en Wide Moat. Prominente voorbeelden van bedrijven in elk van die drie Moat ratings zijn onder andere Johnson & Johnson en Berkshire Hathaway (Wide Moat), Apple en AT & T (Narrow Moat) en Dow Chemical en Prudential (No Moat).

Industrieën die een commodity zijn of sterk concurrerend (bijvoorbeeld Grondstoffen, Energie) hebben doorgaans minder Economic Moats dan sectoren als Defensieve Consumentengoederen, Gezondheidszorg en Nutsbedrijven.

(klik op grafiek voor vergroting)

Uit onderzoek van Morningstar's Quantitative Research Team blijkt dat de Moat samenhangt met een traditionelere maatstaf voor kwaliteit, namelijk rendement op activa:

Bron: Morningstar Quantitative Research, 4/2016

(klik op grafiek voor vergroting)

Morningstar Indexes gebruikt deze ratings om indices samen te stellen op basis van Moat. Deze moeten niet verward worden met de Moat Focus indexen die waardering meenemen in hun model en als basis dienen van belegbare producten. De Moat indexen brengen aandelen bij elkaar op basis van de verschillende Economic Moat Ratings. Stel u de op Moat gebaseerde indexen voor als het onderverdelen van de Amerikaanse markt in kwaliteitssegmenten.

De Moat indexen worden elk kwartaal opnieuw gewogen om rekening te houden met veranderingen in het oordeel van de Morningstar analisten. De prestaties gaan terug tot 30 september 2002, toen de eerste back-tested index waarde werd berekend op actuele aandelen ratings. De samengestelde indexen bevatten alleen Amerikaanse aandelen (hoewel honderden niet-Amerikaanse aandelen ook gevolgd worden). Ze komen in zowel gelijk gewogen als marktkapitalisatie gewogen varianten.

Moat Composite Indexes in verschillende marktcondities
Met behulp van de marktkapitalisatie gewogen Moat indexen om afwijkingen te neutraliseren, bouwen we een een 10-jaarstabel met Morningstar data en die toont een interessant patroon:

(klik op grafiek voor vergroting)

In jaren dat de markt flink stijgt, heeft de opwaartse trend de neiging om de No Moat aandelen het sterkst op te stuwen. Dat was het geval in 2007, 2009-2010 en 2012-2013.

Omgekeerd zijn het in de moeilijke jaren, zoals 2008, 2011, en 2015, de aandelen met een Wide Moat die de storm relatief goed doorstaan. Noem het een vlucht in kwaliteit of de robuustheid van goed op de situatie toegeruste bedrijven met sterke cash-genererende capaciteit.

Kijken we naar gedetailleerder marktomgeving dan kalenderjaren, dan geldt hetzelfde patroon. Hieronder staan marktscenario's gedefinieerd door Morningstar's Manager Research Team in een presentatie die gebouwd is met behulp van de Morningstar database:

(klik op grafiek voor vergroting)

Aandelen die No Moat hebben stijgen het sterkst in opgaande markten. Als de Moat indexen hadden bestaan ten tijde van de internetzeepbel, zou deze stelling waarschijnlijk zijn opgegaan. In neergaande perioden weten aandelen met een Wide Moat het beste hun waarde vast te houden.

De afgelopen jaren, die werden gekenmerkt door economische onzekerheid, zijn goed geweest voor kwaliteitsaandelen:

(klik op grafiek voor vergroting)

Voor 2016 geldt dat het een wilde rit is geweest. Conform het patroon gingen tijdens de verschrikkelijke eerste zes weken van dit jaar de No Moat aandelen onderuit en Wide Moat aandelen deden het juist goed. Vervolgens herstelden No Moat aandelen parallel met de markt en zodoende ontliepen tegen het einde van oktober de verschillende kwaliteitssegmenten elkaar niet veel.

(klik op grafiek voor vergroting)

Toen kregen we de Amerikaanse presidentsverkiezingen en is de markt weer in beweging gekomen. Let op het verschil tussen No Moat en Wide Moat aandelen in de periode na de verkiezingen.

(klik op grafiek voor vergroting)

Beleg niet uitsluitend op basis van kwaliteit
Voor Morningstar staat waardering altijd voorop. Beleggers moeten niet te veel betalen voor kwaliteit, hoe aantrekkelijk die ook lijkt. Om deze reden combineren de analisten kwaliteit met koers in relatie tot de Fair Value in de Moat Focus indices die dienen als basis voor beleggingsproducten. Net als elke factor is kwaliteit cyclisch. Zelfs als je denkt dat kwaliteit het beter zal doen op de lange termijn, zijn teleurstellingen op de kortere termijn onvermijdelijk.

Lees meer:

- Active share? Wat is het en waarom is het belangrijk?

Ultimate Stock Pickers zien minder onderwaardering, kiezen kwaliteitsaandelen

Over de auteur

Dan Lefkovitz  Dan Lefkovitz is Content Strategist, Indexes Product Management.