De nieuwe rage?

Er schijnt een nieuwe rage door het land te gaan: Pokémon Go. Ja, ik had er zelf tot eergisteren ook nog nooit van gehoord, totdat ik een paar volwassenen met een smartphone in de hand gisteren bij mij om de hoek zag speuren naar een of ander object, de zogenaamde Pokémon, dat kennelijk digitaal ‘gevangen’ moet worden.

San Lie 14 juli, 2016 | 9:39

Ik vraag mij af hoe lang deze ‘gekte’ gaat aanhouden. Zouden we over een maand, laat staan over één of vijf jaar, nog weten dat deze hype (of trend?) vandaag trending topic is? Het lijkt mij een redelijk onzinnige bezigheid, dus ik mag hopen van niet, maar goed ik realiseer mij dat ik nu waarschijnlijk op een paar gevoelige tenen ga staan (sorry daarvoor).

Als fondsanalisten gaan wij soms ook op de tenen staan van al die geniale productontwikkelaars bij fondshuizen, wanneer wij een kritische noot plaatsen bij al die mooie innovatieve fondsen waarmee ze op de markt komen. Of het nu gaat om een commodity fonds, een BRIC fonds, een smart beta fonds of een absolute return fonds. Hier zitten uiteraard fondsen tussen die meer dan één cyclus overleven, maar het gros doet dat niet en eindigt ergens als armetierig restpostje in de portefeuille van veel beleggers die er wel oren naar hadden, alvorens het op een gegeven moment geliquideerd wordt, dan wel opgaat in een (geheel) ander fonds.

Je zou verwachten dat beleggers op een gegeven moment wel wakker geschud zijn en wat terughoudender ten aanzien van al die nieuwe producten, maar niets is minder waar. Uit onze fund flow data blijkt dat het vooral de nieuw gelanceerde fondsen veel vermogen aantrekken (waarbij de aantekening gemaakt moet worden dat dit niet alleen maar trendy fondsen betreft), naast de fondsen met 4 en 5 sterren. Dat is overigens ook bedenkelijk, gegeven het feit dat deze sterren berekend worden op basis van rendementen uit het verleden, en dat is immers geen garantie voor de toekomst.

Het zou mij een groot goed zijn als fondshuizen hun aandacht nu eens vestigen op hun bestaande assortiment aan fondsen, en dat verder aanscherpen, dan die eindeloze reeks aan fondsen te lanceren waar beleggers uiteindelijk niets aan hebben.

San Lie
Head of Research Morningstar Benelux

Over de auteur

San Lie  Head Of Research, Morningstar Benelux